Ale co když… 10 způsobů, jak překonat strach z odmítnutí a začít si věřit

4 min čtení

4 min čtení

Každého z nás alespoň jednou v životě přepadl strach, že bude odmítnutý za své chování, postoj či rozhodnutí. A že za vyjádření názoru přijde třeba trest ve formě zavržení a odsouzení. Právě obavy s tím související některým brání udělat krok do neznáma, i když tuší, že by si tím mohli zlepšit život. Proto je důležité, ne-li dokonce zásadní tuto překážku, která svazuje nohy a hluboce podkopává sebedůvěru, překonat.

1. Uvědomte si, čeho se bojíte 

První metodou, jak překonat strach z odmítnutí, je pochopit původ tohoto strachu: čeho se skutečně bojíte? Je to zkušenost z minulosti, kterou už nechcete znovu prožívat? Nebo je to jen představa? Skutečně to tak bylo? Může to být něco, co jste již zažili, či si to i trochu vykonstruovali na základě jistých iluzí. Ať tak, či onak, máte obavy. Jedno je jisté: musíte to přijmout, abyste mohli najít řešení a přetnuli bludný kruh vašeho strachu. 

TIP NA VIDEO: Má cenu dělat se na prvním rande lepším? Odpovídá Honza Vojtko

2. Žijte v realitě 

Protože se bojíte odmítnutí, máte tendenci vyhýbat se jakékoli situaci, ve které byste to odmítnutí riskovali. Ve skutečnosti jen odkládáte nevyhnutelné a útěk není nejlepší řešení. Když cítíte, že vás ovládá negativní pocit v podobě strachu, nestahujte se do sebe. Rozhodně není čas se izolovat, protože to jen zesílí váš stres a vyvolá větší úzkost. Pokud je situace opravdu těžká, musíte se jí postavit čelem. A jestli se jedná o situaci, která ještě nenastala, opravdu není potřeba vydat se na úprk předem. Místo toho si mysl nastavte na přítomný okamžik – a nechte se jím ovládnout. Budoucnost zatím neexistuje, a tak se starejte o přítomnost. Dělejte věci, které vás činí spokojenými a šťastnými. Nebojte se ani těch, které nemáte pod kontrolou. 

3. Nelitujte se a nebuďte oběť 

Strach z odmítnutí je obvykle spojován s jinou osobou, ke které máte citové pouto. Ze všeho nejdůležitější ale je, aby vás jiná bytost neovládala. Naučte se nevystupovat jako oběť, ale naopak jako člověk, který se samozřejmostí přijímá zodpovědnost za své vlastní činy. Pouze vy sami musíte být zdrojem změn ve svém životě. Mahátma Gándhí řekl: „Buďte sami tou změnou, kterou chcete vidět ve světě.“ 

4. Jste si vědomi svých schopností?

Nejen strach z odmítnutí, ale také z nepochopení, z odsouzení, nebo dokonce z toho, že se rozhodnete špatně. To vše vás pouze uzamyká v zablokované pozici. Namísto toho jednejte tak, abyste posilovali své sebevědomí, což zabrání situacím, které vám způsobují stres. Nedostatek sebevědomí může proměnit určité činnosti a zkušenosti v psychologicky náročné výzvy: ať už jde o komunikaci s blízkými, o vystupování během pracovního pohovoru, či o situaci, kdy chcete o něčem přesvědčovat svého partnera… Když rozpoznáte své schopnosti, můžete se tváří v tvář rozmarům života cítit klidnější.

5. Nebuďte vztahovační a přecitlivělí 

V životě budete čelit různým druhům kritiky. Je to nevyhnutelné. Musíte se naučit, že vaši hodnotu určujete jen vy sami, jen vy můžete určit, která kritika je oprávněná. Z toho plyne, že se nemůžete cítit rozrušení při sebemenší poznámce na vaši adresu. Názory se mohou lišit, ale to neznamená, že jsou namířeny proti vám a vaší důstojnosti. 

6. V roli nezúčastněných pozorovatelů 

Pokud si myslíte, že váš partner je vám nevěrný, může to být jen váš dojem. Ale abyste se dobrali toho, co je pravda a co domněnka, musíte to téma otevřít. Mějte odvahu vyjádřit své názory a stanoviska racionálně. Namísto toho, abyste něčí postoj, názor či nesouhlas brali jako odmítnutí, považujte to za příležitost vnímat danou věc z jiného úhlu pohledu a vyjádřit se. A hlavně neutíkejte. Čelit situaci posílí vaše sebevědomí a zároveň vám zabrání cítit se frustrovaně. 

7. Nesuďte ostatní 

Stejně jako byste se neměli utvrzovat v tom, že vás ostatní verbálně napadají (být vztahovační), neměli byste neustále soudit jiné a chovat se, jako byste měli patent na pravdu. Neodsuzujte partnera, aniž si uděláte čas na lepší pochopení jeho stanoviska. Vůči vašemu protějšku byste se neměli cítit ani nadřazení, ani méněcenní. Pokud s partnerem mluvíte nebo jednáte, byť jen s náznakem viny či sebelítosti, pravděpodobně jste na špatné cestě. Musíte jednat podle svého svědomí a hlavně bez předsudků. 

8. Pochopte svou potřebu být milováni 

Strach z odmítnutí velmi často pramení z přehnané potřeby být milován. Je nezbytné, abyste porozuměli této touze a tomu, odkud pramení. Obecně řečeno, když hledáte lásku a přízeň u ostatních, může to být také proto, že nemáte rádi sami sebe, a proto se cítíte nedostateční. Když vnímáte, že vás ostatní mají rádi, získáváte sebevědomí a sebedůvěru. Tento typ postoje vás však pouze omezuje. Je nezbytné, abyste milovali sami sebe svýma očima, a ne očima druhých. Přemýšlejte o všech svých kvalitách a o všech drobných nuancích, díky kterým jste jedineční. Díky tomu se začnete cítit spokojení sami se sebou, bude vám se sebou samotnými hezky, což vás bude odklánět od strachu z odmítnutí.

9. Přestaňte být závislí 

Pokuste se odstřihnout od závislosti na druhých. Z tohoto nezdravého postoje plynou jen strachy, že vás druhý odmítne. Vaším cílem není být milován ostatními. Zejména proto, že co v závislém vztahu hledáte, není ve skutečnosti láska. Chcete si udržet pozornost a přízeň ostatních ze strachu, že vás odmítnou. Jste tak prakticky odkázáni na milost druhých a drobečky jejich pozornosti. To se snadno může stát toxické a budete se cítit velmi zranění a nepochopení, jakmile ostatní udělají byť jen malé, třeba i nechtěné gesto naznačující vymezení se vůči vám. Kromě toho můžete mít tendenci předjímat špatné scénáře. Jakmile váš partner nejedná nebo nemluví, jak jste očekávali, spustíte svůj sebeobranný systém.

10. Staňte se pány svého osudu 

Jste jediným pánem svého osudu. Láska a přijetí začíná u sebe. Je na vás, abyste se naučili milovat sami sebe takové, jací jste. Nikdo vás nikdy nemůže milovat, pokud nemilujete sami sebe. Když vás naplňuje láska, nemusíte se už ničeho bát, vše ostatní přijde samo. Měli byste také přijmout, že odmítnutí v životě nás všech je normální a někdy nevyhnutelné. Ten či onen člověk vás může totiž odmítnout, aniž se něčím proviníte. A rozhodně to nemusí být proto, že jste špatní nebo že si nezasloužíte jeho lásku. Znamená to, že se musíte naučit nebát se odmítnutí. Abyste životem kráčeli sebevědomě a drželi pomyslné otěže ve vlastních rukách. 

Článek vyšel v červnovém čísle časopisu Moje psychologie. Aktuální vydání seženete v on-line trafice iKiosek.cz.

Moje psychologie 08/22.