Restart: Hlídáte si makra? Odborník vyvrací mýty nejen o bílkovinách

Nechci svaly, proto nejím bílkoviny. Když sním sacharidy po šesté hodině, ztloustnu. Veškeré tuky v jakémkoliv množství jsou špatné. Základní živiny, které naše tělo potřebuje, jsou opředeny řadou mýtů a polopravd. V dalším díle podcastu Restart časopisu Dieta je vyvrací a na pravou míru uvádí výživový odborník Petr Havlíček.

Pokud chceme zdravě a hlavně udržitelně zhubnout, náš jídelníček musí být vyvážený. To znamená mnoho věcí, především ale to, že v něm má být zastoupeno dostatečné množství základních živin, takzvaných makroživin. Mezi ty patří bílkoviny, sacharidy a tuky.

Dietní kultura nicméně historicky některé z výše uvedených maker opředla řadou polopravd. Tak například o bílkovinách si ještě stále řada lidí myslí, že si je musí hlídat hlavně ti, kdo chtějí výrazně osvalit. Proto pak často právě ženy, které chtějí naopak shodit a zeštíhlet, nekonzumují bílkovin dostatek ve strachu, aby z nich nebyly korby. „Bez bílkovin bychom vůbec nemohli existovat, pokud je na delší dobu vyřadíme z jídelníčku, zaděláváme si na problém,“ vysvětluje přední český expert na výživu Petr Havlíček.

Ten je zároveň hostem aktuálního dílu podcastu Restart časopisu Dieta. S moderátorkou Hanou Reinders Mašlíkovou řešil mýty, kterými jsou makra zatížena. Jak je to například s tuky a proč i je v jídelníčku potřebujeme? A co sacharidy, potřebujeme je vůbec k životu? Kolik jídel denně jíst, kdo by měl jíst menší porce a častěji a kdo naopak větší porce méně často? A jak může pouhé vynechání svačin zlepšit kvalitu života? Na tyto a další otázky ohledně základních živin Havlíček odpovídá v rozhovoru, který si můžete pustit ve videu v úvodu článku.

Celý podcast Restart časopisu Dieta můžete poslouchat na Spotify.

Aktuální číslo časopisu Dieta můžete koupit v on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma!

Dieta 03/22