Na Kagelovy cviky zapomeňte. Jak správně posilovat pánevní dno?

2 min čtení

2 min čtení

Cvičíme, abychom měli pevné ruce, nohy a zadek, ale jedny z našich nejdůležitějších svalů nejsou vůbec vidět. Bolesti zad, inkontinence moči nebo potíže při sexu? To vše může souviset s ochablými svaly pánevního dna. Vysvětlíme vám, jak je posílit, aby všechno fungovalo tak, jak má.

Pánevní dno je soubor svalů, který se rozpíná mezi kostrčí, stydkou sponou a sedacími kostmi. Uspořádání svalů a vazů zde tvoří otvory pro močovou trubici, konečník a pohlavní orgány. Funkcí pánevního dna je nejen správné fungování svěračů či umožnění průchodu plodu porodními cestami, ale souvisí i s kvalitou sexuálního života. Pánevní dno tvoří 28 svalů, jež podpírají naše vnitřní orgány a v podstatě tvoří střed těla, kam patří ještě břišní lis, dýchací bránice a hluboké svaly zádové. Proto je tak důležitá jeho pružnost a pevnost.

TIP NA VIDEO: Posilování pánevního dna je jedním ze způsobů, jak zmírnit menstruační bolesti

Jedním z největších benefitů silného svalstva pánevního dna je, že přispívá ke zmenšení menstruačních bolestí. Zlepšuje také držení a stabilitu těla, usnadňuje otěhotnění a posléze i porod. Zároveň může posilování pánevního dna zmírnit nebo zcela ukončit problémy s inkontinencí. Příjemným bonusem je pak intenzivnější prožitek při milování.

Loading

Co jsou to Kegelovy cviky?

Fenomén Kegelových cviků najdete všude na internetu a patří k těm nejznámějším způsobům posilování pánevního dna. Tyto cviky spočívají v rytmickém stahování svalů pánevního dna, a to buď po vymočení, nebo i při močení. Ze začátku by měly být podle doktora Kegela prováděny krátké stahy, které by se postupně měly prodlužovat.

Ačkoliv se dříve toto posilování velmi doporučovalo a kolem roku 2000 ho byly plné časopisy, podle současných odborníků posilování formou vědomého přerušování proudu moči není ideální. Naopak zvyšuje riziko infekce močových cest, narušuje přirozené vylučování a paradoxně vede ke zhoršení inkontinence.

Technika stáhnutí však účinná je a pro posílení se opravdu používá. Správné cvičení by mělo být komplexní a společně s posílením je důležité i uvolnění. Spousta žen totiž může mít problém s příliš staženým pánevním dnem. Pánevní dno pracuje s výdechem, proto je nesmírně důležité správně dýchat. Pokud máte pocit, že řešení vašich obtíží přesahuje vaše schopnosti, obraťte se na rehabilitačního lékaře či fyzioterapeuta, v případě inkontinence je pak vhodné vyhledat urogynekologa.

Skvělou pomůckou pro cvičení jsou Venušiny kuličky. Tuto hračku většina vnímá v jejím sexuálním kontextu, ale jejím pravým významem je právě posílení pánevního dna. Za pomoci kuliček můžete pánevní dno posílit buď aktivně, a to stahováním svalů, anebo pasivně – pouze tím, že kuličky vsunete do pochvy a věnujete se běžným činnostem. Jejich vibrace při pohybu zapříčiňují samovolné stahy pánevního dna.

A co Yoni Eggs?

Hitem internetových e-shopů jsou již delší dobu Yoni vajíčka (Yoni Eggs), která, cituji prodejce, ve vás probudí bohyni a kasají se tím, že jsou vyrobená z přírodního materiálu (jedná se o minerály vybroušené do tvaru vajec, často se používá růženín nebo křišťál). Jenže řada odborníků používání Yoni Eggs vůbec nedoporučuje.

Podle doktorky Daniely Lilling jsou pro většinu žen naprosto nevhodná, protože jsou z porézního materiálu, který nelze dobře vyčistit. Při dlouhodobém a opakovaném užívání tak může dojít k infekci. Yoni Eggs navíc uvádějí pánevní dno do neustálé křeče, čímž přispívají spíše ke zhoršení stavu pánevního svalstva.