.

. Zdroj: Zdroj: iStock

Jídlo jako od babičky: Jak vařením utišit úzkost a pocit osamělosti?

Jídlo není pouze palivem pro tělo, ovlivňuje také naši psychiku. Různé druhy pokrmů působí blahodárně na naši duši a stejně tak samotný proces přípravy, který může být doslova meditační záležitostí. Určitě si vzpomenete na uklidňující až slastné pocity, když jíte oblíbenou babiččinu bábovku. Dobrá zpráva je, že nejen její konzumace vás může udělat šťastnou.

Jídlo nás dokáže neuvěřitelnou psycho-emoční zkratkou propojit s naším vnitřním dítětem. Stačí, když nám někdo předloží jídlo, které jsme často jedli doma v dětství a jež se nám propojí s pocity bezpečí, domácí pohody, lásky a opečovávání. Může to být pečené kuře s bramborovou kaší, rajská omáčka nebo krupicová kaše. Záleží především na tom, aby jídlo bylo připravené „jako od maminky nebo babičky“, tedy podle chuťových konvencí, které jsme si v raném dětství zapsali do paměti.

TIP NA VIDEO: Tato rajská omáčka vás vrátí do dětství!

Video placeholde

Psycholog Jordan Troisi při svých gastropsychologických výzkumech zjistil, že pro překvapivě mnoho lidí z různých kultur je takovým jídlem kuřecí nebo slepičí polévka. Takové jídlo, které má pro nás nejen nutriční, ale i nostalgické kvality, v nás pak může kdykoli znovu probudit pocit, že je o nás postaráno a že jsme v bezpečí. Zkrátka, jako bychom se znovu ocitli doma u stolu, obklopeni milující rodinou.

„Jídla, která známe z dětství, nás i po letech propojují s naší rodinou, mohou zmírňovat pocity osamělosti a tím snižovat úzkost a stres,“ říká Jordan Troisi. Funguje to také obráceně – po jídlech, která známe v dětství, sáhneme častěji v situacích, kdy se cítíme ohrožení, osamělí nebo úzkostní. Psycholožka Laurette Dubé ovšem zjistila, že důvody, proč lidé vyhledávají tyto typy jídel, se liší podle pohlaví a věku: muži a starší lidé vyhledávají „dětská“ a utěšující jídla spíše v situacích, kdy je jim dobře a cítí se veselí. Naopak u žen a mladších lidí se tyto chutě probouzejí spíš v negativních emočních stavech. Jídlo tedy zažene úzkost, stres nebo osamělost, ale vzápětí se dostaví pocity viny.

Jídlo může být pohlazením na duši, stejně tak ovšem můžeme hodně pro svou psychiku udělat i na druhé straně kuchyně, tedy u sporáku. Vaření a pečení je poslední dobou terapeuty doporučováno jako skvělá domácí terapie proti úzkosti. Samozřejmě pouze v případě, že vaření je pro vás aspoň trochu radostí a máte na něj dostatek času. Nevztahuje se to na případy, kdy je každodenní vaření nutností a otravnou povinností.

Vaření je činnost, při které zapojujeme všechny smysly: zrak, když krájíme různobarevnou zeleninu, hmat, když hněteme těsto nebo pěchujeme nádivku do krůty, čich, když nasáváme vůni zpod pokličky, chuť, když během vaření ochutnáváme. Musíme se plně soustředit, zapojit tělo i mysl – v tom se vaření bezpochyby podobá meditaci. A to je jeden z důvodů, proč přináší úlevu od úzkostných myšlenek. „Soustředění se na sled jednoduchých úkonů nám pomáhá dostat se ze své hlavy, zklidní se vnitřní dialog, úzkostné pocity ustoupí do pozadí,“ říká britská terapeutka Hannah Curtis. „Velmi to pomáhá pro okamžité zmírnění úzkosti, ale také si tím v dlouhodobém měřítku vytváříte lepší schopnosti budoucím návalům úzkosti vzdorovat.“

Vaření je jednou z činností považovaných za vynikající „behaviorální aktivace“ tedy aktivity, které pomáhají prolomit začarovaný kruh prokrastinace tím, že vám dodají pocit, že jste něco reálného zvládli. To oceňuje i John Whaite, mladík, který před několika lety vyhrál britskou pekařskou reality show. S pečením začal proto, že trpěl úzkostí a příznaky bipolární poruchy. „Když postupuji podle receptu, všechno mám pod kontrolou. To je pro mě opravdu důležité, protože klíčovým příznakem mého stavu je panika, že nemám kontrolu nad ničím,“ vysvětluje. 

Příprava jídel je pro naši psychiku vzpruhou ještě v jednom ohledu: na konci voňavého kreativního procesu můžeme soustředit své blízké kolem stolu, předložit jim něco dobrého a společně si připomenout, že jídlo připravené s láskou je tím nejlepším tmelem všech rodinných i přátelských vztahů

Článek vyšel v časopise Moje psychologie 01/22. Archivní čísla si můžete koupit v naší on-line trafice iKiosek.cz.

.
.