Jako škrtnutí sirkou: Návrhář Jan Černý představil nový módní směr

4 min čtení

4 min čtení

Sobota před prvním adventem se nesla v duchu kolosální módní show designéra Jana Černého. Čím hvězda české fashion scény překvapila tentokrát? A není mu už škatulka návrháře pánské streetwearové módy malá? Máme pro vás reportáž přímo z místa konání.

Na co tady ti všichni čekají?“ ptá se udiveně procházející postarší Angličan. „To je teda obrovská fronta,“ dodá, a zatímco nechápavě kroutí hlavou, mizí v turistickém davu, který zjevně míří z vánočního Staroměstského náměstí na Národní třídu. Co by asi pán řekl na to, že tu všichni čekají na to, až se budou moct dostat na přehlídku Jana Černého do Staroměstské tržnice, pomyslím si a sama se řadím do lidského hada, který se pro jistotu táhne ve dvou směrech. Zatímco frontě na guestlist dělají kulisy útulného kavárny Café-Café, která dlouhodobě platí za útočiště pražské smetánky a de facto celé módní scény, druhé frontě – pro širokou veřejnost, která si na Janovu show zakoupila vstupenku online – zkracuje čekání živelné aplaudování fotbalových fanoušků z vedlejší irské hospody. Jak příznačné.

TIP NA VIDEO: Připomeňte si pražský fashion week očima redakce Ženy.cz

Po chvíli nás už ale pojímá honosný vchod do Staroměstské tržnice, místa, které už dlouho čeká na obnovení své zašlé slávy. Stačí ale pár kroků a ocitáme se v zašedlém, vyprázdněném prodejním prostoru. Jako kulisa pro Černého jubilejní desátou show se ale prostor hodí perfektně. Snížené stropy a umakartové zatarasení skrytého secesního pětilodního sálu s kupolí působí jako syrové setkání s rázným předělem v české historii.

Za podobně rázný milník lze v oblasti módy označit také Jana Černého. Dvaatřicetiletý návrhář se vyšvihl na české módní výsluní v roce 2017 v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. V následujících letech pak už jen upevňoval svou pozici nejvýraznějšího designéra, který si zakládá na propojení pánské streetwearové módy s vibrujícími barvami a abstraktními potisky. Zkušenosti sbíral také coby stážista u Louis Vuitton v Paříži. A byl to on, kdo vdechl nový dech teniskám Prestige, z nichž vytvořil moderní záležitost, kterou si užívá generace Z i pozdní mileniálové.

Vchod do prostoru módní show.

Zdroj: Kristýna Dobeš Moučková

Staroměstská tržnice

Zdroj: Kristýna Dobeš Moučková

A podobný nový dech alespoň na chvíli vnukl Jan právě i tržnici, která po hodinovém zpoždění pohltila na tisícovku návštěvníků. Svět módy, celebrit a influencerů se zde setkal s širokou veřejností, kterou Černý pravidelně na své přehlídky zve. Do úplné demokratizace české módy to má ještě daleko, i tak ale návrhář díky tomuto přístupu v místním prostředí působí jako velmi potřebná výjimka.

Zatímco hledám svá místa, čtvercovým prostorem se nese tlumené světlo a elektronická hudba. Na lavici nás následně čeká netradiční uvítání – krabička s jednou sirkou. „Jediné škrtnutí zápalky může zažehnout oheň. Jednu zápalku jste dnes dostal/a i vy. Stejně jako oheň ve špatných rukou dokáže ničit, oheň v dobrých rukou dokáže přetvářet a dělat věci novými. Každý z nás musí udělat změnu. Značka JAN stojí za rovnými právy pro všechny a podporuje LGBTQ+ komunitu. Tady a teď nikdo nesmí cítit strach a ohrožení,“ píše návrhář v krátké zdravici pro hosty, kterou si zobrazuju přes QR kód vytištěný v krabičce, a rovnou reaguje na současné dění.

Loading

Téma ohně a zápalu následně provází celou show. Ostatně také nese název A Boy Who Plays With Fire. „Oheň jako teplo domova, stejně jako nespoutaný živel a magie transformace. Tato show oslavuje, že jsem si obrazně s ohněm doposud hrát nepřestal. A že se to vyplatilo. Současně tím vybízím vás, abyste udělali totéž a plnili si své sny a touhy,“ pokračuje Černý ve vzkazu.

To už ale světla a hudba mění svou intenzitu a oheň začíná doopravdy hořet, tedy alespoň ho připomínají LED panely zbarvující se do oranžova a červena. Od prvních tónů je jasné, že o zvukovou kulisu show se opět stará DJ a producent NobodyListen. Režie a choreografie se zase zhostila tanečnice Monina Nevrlá. První modelové, které na přehlídku Černý vybral pomocí streetcastingu (tudíž mnozí nemusejí mít s modelingem vůbec žádné zkušenosti), se vydávají na dlouhou cestu okolo i skrz čtvercový prostor.

Show je rozdělena do tří tematických částí: dětství, dospívání a osamostatnění se. „V těchto třech částech přirovnávám život člověka k jednotlivým stadiím ohně: dětství ke škrtnutí sirkou, dospívání k divokému a nespoutanému ohni a dospělost k na první pohled méně nápadným, ale současně nejvíce výhřevným uhlíkům,“ vysvětluje návrhář.

Od prvních modelů je patrné, že Černý v mnoha případech upustil od svých typických oversize siluet. Přestože se nakonec v několika podobách v kolekci objeví, zpočátku je nahrazují hlavně kožené košile a propracovaný tailoring, v němž nelze nepoznat rukopis Borise Kráľe, designéra, který s Černým dlouhodobě spolupracuje.

Závěrečné defilé

Zdroj: Kristýna Dobeš Moučková

Jak se počet modelů na „mole“ zhušťuje, nelze si nevšimnout ani dalších typických prvků, které Černý pravidelně v kolekcích využívá – nechybí autorské potisky od grafika Martina Tomáše, které kombinují prvky batiky s abstraktním vyobrazením ohně, kabelka Jan Bag nebo nové barevné provedení bot Prestige. Co se naopak mění, je barevné spektrum. Návrhář tentokrát mnohem více sází na zemité a neutrální barvy. Ke konci show pak začíná dominovat černá, což je podle designéra reakce na současnou složitou dobu.

Závěr show ale není typický jen svou barevnou potemnělostí, ale také notnou dávkou glamu, což je něco, co logicky předešlé streetwearové kolekce Černého postrádaly. Chvílemi jako by člověk dokonce pozoroval drobné odkazy k londýnské klubové scéně 70. let, sem tam okořeněné náznakem goth estetiky z legendárního podniku The Batcave. V samotném závěru tak nechybí kožešina ani celoflitrové úbory. Že by se Černý rozhodl zažehnout oheň ve zcela nové módní sféře? Jak se zdá, potenciál ještě rozhodně nevyčerpal.