Budeme oblečení v budoucnosti nosit už jen ve virtuální realitě?

Budeme oblečení v budoucnosti nosit už jen ve virtuální realitě? Zdroj: iStock

GLOSA: Móda v éře metaversa. Budeme oblékat jen své virtuální já?

Také jste si módu budoucnosti vždy představovali jako metalické úbory zvláštních střihů? Stejně jako létající auta budou ale zřejmě i tyto vize nakonec na hony vzdálené skutečnosti. Místo hypermoderních šatů s futuristickými prvky už teď stojíme na prahu éry nehmatatelné virtuální módy, při níž naše skříň může zet prázdnotou, zatímco naše digitální já bude oblečené v posledních návrhářských kolekcích. Jak se to stalo?

Když se v roce 2018 objevil v kinech Spielbergův snímek Ready Player One, brali jsme ho především jako sci-fi, které se možná jednou obrátí v realitu. Ovšem hodně vzdálenou realitu, které se minimálně naše generace, ale dost možná ani generace našich dětí, nedočká. Kdo by čekal, že se světu, ve kterém se lidé na zničené planetě uchylují do světa virtuální reality, aby se pomocí avatarů stali vším tím, čím by reálně nikdy být nemohli, budeme rapidně přibližovat už necelé čtyři roky po premiéře?

TIP NA VIDEO: Sedm trendů, které ovládnou rok 2022

Video placeholde

Pokud se zrovna ve společnosti neřeší covid, tak na nás ze všech stran vyskakují termíny jako krypto, NFTs nebo blockchain. Dost možná je ihned vypouštíte druhým uchem ven, pravda ale je, že se již teď dostávají do sfér, kde byste je rozhodně nečekali. A ano, jak už možná tušíte, jednou z nich je i móda. Jenže jak jde svět oblečení dohromady s těmito pojmy? A co to, k čertu, má společného se Spielbergem?

Určitě vám neuniklo, že Mark Zuckerberg, ten pán (nebo možná robot?), který založil Facebook, se rozhodl, že společně s přejmenováním své společnosti na Meta výrazně přispěje k tomu, abychom se dost možná už brzy po vzoru Ready Player One mohli přesunout do života ve virtuální realitě. A kromě toho, že v ní budeme moci být tím, čím budem chtít, budeme si moct také oblékat, co budeme chtít. Podle příspěvku, který teprve před pár dny Zuckerberg uveřejnil, se další kroky ve vývoji Metaverse budou soustřeďovat právě na rozvoj módní sféry, která bude existovat pouze v digitální podobě.

Na první dobrou to možná zní jako docela nevinná hra a přirozený další krok v dnešním technologickém světě. Nenechte se ale zmýlit. V módě začínají být právě NFT (nezaměnitelné tokeny) jedním z klíčových témat, které ovlivní nejen její další vývoj, ale dost možná se také mohou stát klíčem k vyřešení (ne)udržitelnosti celého fashion průmyslu. Není se proto čemu divit, že už teď i velké módní značky začínají psát novou kapitolu módních dějin založenou právě na nezaměnitelných tokenech (například v podobě virtuální kabelky nebo trendy doplňků pro herní avatary) a nákupech tohoto zboží v kryptoměnách.

Přestože se nejednalo přímo o NFT, jedním z pomyslných průkopníků se vloni na jaře stal módní dům Gucci, který za pouhých devět dolarů začal prodávat balíček 25 párů virtuálních tenisek. Obout je pak můžete třeba na svém Instagramu. A to byl pouze začátek. Gucci do světa NFT o pár měsíců později oficiálně vstoupil krátkým filmem, čímž dokázal, že móda se s metaversem nemusí potkávat pouze na úrovni tvorby digitálního oblečení, ale může též nabízet jakoukoliv formu umění.

V polovině loňského roku se poté ke Gucci přidala britská značka Burberry, jež oznámila spolupráci s videohrou Blankos Block Party. Speciálně pro ni vytvořila virtuální kolekci doplňků, které mohou nosit herní avataři. Obdobně se zachovala Balenciaga, když spojila síly s herním fenoménem Fortnite, kterému prodala čtyři modely ze své kolekce. I ty pak mohly obléknout herní postavy. Že šlo o instantní hit, asi není potřeba dodávat.

Zní to pořád jako okrajová pikantnost pro nerdy? Ano, tak možná celá myšlenka propojení světa NFT a módy doopravdy začala, pravda ale je, že v digitální módě se s největší pravděpodobností skrývá celá budoucnost fashion průmyslu. Nejde totiž jen o vyšperkování svých virtuálních avatarů, kteří za nás teď bojují ve hrách, ale zanedlouho dost možná místo nás také zasednou k pracovním Zoom callům. Jak jsem již naznačila, virtuální móda může být jedním z východisek, jak se vymanit ze začarovaného kruhu módní nadprodukce, která výrazně přispívá k ničení planety.

Co to znamená v praxi? Uvedu příklad: představte si, že než si oblečení koupíte, budete si ho moct nejprvě virtuálně vyzkoušet, prohlédnout si veškeré detaily a teprve poté se rozhodnout, zda si věc vezmete. Anebo ještě lépe – oblečení si právě třeba v podobě NFT zakoupíte pouze virtuálně, vynesete jej na svých sociálních sítích i v dalších, možná dosud neobjevených sférách metaversa, a skříň vám přitom zůstane prázdná. Nebude vznikat nadbytečný odpad, řeky a oceány budou trochu méně znečištěné, přebytky z fast fashion obchodů se nebudou pálit ani neskončí na skládkách a v módním průmyslu dostanou příležitost noví kreativci a experti přes technologie. Móda se tak klidně může během pár let stát další nemateriální záležitostí.

Sci-fi? Ani náhodou! Ne nadarmo již na toto téma vznikl speciální Crypto Fashion Week a i běžné edice světových týdnů módy začínají začleňovat NFT vymoženosti do svého programu. Dost možná tak stojíme na prahu jedné z největších proměn módního průmyslu vůbec. Její příchod výrazně uspíšil jak náš přesun do on-line sfér během pandemie, tak generace Z, pro niž je virtuální svět již jasným domovem.

Přestože nám ještě zbývá pár dlouhých kroků k době, kdy budeme po vzoru renesančních maleb ležet nazí doma na gauči, zatímco naši avataři se budou chystat vyrazit na metaversový drink oblečení v nové kolekci Balenciagy, je dobré mít se na pozoru a těmto nových technologiím jít alespoň částečně naproti.

Ne nadarmo již v samotných módních domech vznikají speciální oddělení zaměřující se pouze na metaversum a NFT. Není se čemu divit; módním značkám se tím otevírají zcela nové obchodní příležitosti a potenciální zisky v řádech miliard. A který průmysl by takové příležitosti odolal? Ten módní rozhodně ne. Nezbývá tedy než čekat, kdy se naplno vydáme probádat stále tajemné vody uměle vytvořené reality. Hlavní je, že u toho budeme mít nejnovější virtuální tenisky.