Crossfit: Co vás čeká na tréninku a komu pomůže zhubnout? | Ženy.cz
 

Vyzkoušejte crossfit: Dostane vás do kondice a pomůže zhubnout

4. března 2019
Vyzkoušejte crossfit: Dostane vás do kondice a pomůže zhubnout
• Foto: Getty Images

O crossfitu se v posledních letech mluví pořád víc a víc. Sociální sítě chrlí mnoho fotek i videí z tréninků, sportovní značky začínají vyrábět speciální kolekce oblečení i bot určených právě na tento sport. Kde se tak najednou vzal?

Crossfit je zábavný i účinný. Spojuje prvky gymnastiky, atletiky, vzpírání a powerliftingu, ale cvičí se i s vlastní váhou, jde tedy o poměrně pestrý trénink. Jeho specifikum tkví v odmítnutí jednostrannosti.

Navíc vás uspokojí i v případě, že máte rádi sporty s motivací, ve kterých můžete soutěžit a vyhrávat. Cvičení se dělají na čas, na počet opakování a dále ještě záleží, s jakou váhou cvičíte. Často se proto trénuje v partě lidí, ale samozřejmě můžete mít i individuální trénink, kdy budete soutěžit hlavně sami se sebou. V některých ohledech je to dokonce lepší, především v začátcích, kdy se s tímhle typem sportu seznamujete.

Právě kvůli tomu, že se cviky potom dělají v celkem rychlém tempu, je stěžejní, abyste je prováděli správně a precizně, zejména s ohledem na vaše klouby a svaly. Je také velmi důležité minimálně začít s profíkem, kterému rozhodně sdělte jak informace o vašem zdravotním stavu, aby mohl případně cviky přizpůsobit, tak popište svoji aktuální fyzickou kondici, aby na vás trénink zpočátku nebyl příliš náročný, a tudíž vás neodradil. Crossfit dokáže odhalit vaše pohybové vady a zvládne je napravit.

Díky tomu pak dokážete své tělo využívat skutečně naplno. Dobrou zprávou také je, že crossfit může cvičit úplně každý – lze ho přizpůsobit tak, aby vyhovoval profesionálnímu sportovci, ale i tak, aby ho zvládl člověk s nadváhou.

Co dokáže?

Dlouhou dobu byl crossfit vnímaný především jako sport pro muže. Ale rozhodně to není žádné dogma, a naopak je úplně stejně vhodný i pro ženy. Ty se trenérů nejčastěji ptají, jestli jim z crossfitu nenarostou příliš velké svaly.

Odpovědí je, že pokud se jakémukoli sportu budete věnovat pravidelně a intenzivně, nějaké fyzické změny nastanou. Můžeme vás ale uklidnit, že tady přijdou spíš ty pozitivní, které se vám budou zamlouvat. Crossfit totiž není žádný program na cílené budování svalové hmoty. Vaše tělo bude pevné, vyrýsované a pružné. Cílem tohoto sportu je však nejen ho zpevnit, ale hlavně zlepšit jeho výdrž a kondici po všech stránkách. Crossfit by měl vaše dovednosti rozvinout natolik, abyste byli schopni zvedat těžké váhy a zároveň dokázali uběhnout deset kilometrů ve velmi slušném čase.

Jak probíhá trénink?

Většinou trvá hodinu, později dvě. Začíná rozcvičkou, která se obvykle skládá z běhu nebo veslování a nějakého cviku s lehkou nebo vlastní váhou. Následuje protažení a mobilita té části těla, na kterou se bude tentokrát trénink soustředit.

Pak přichází silová část, jako je třeba dřep se závažím, vzpírání a podobně. Poté už je na řadě takzvaný workout of the day, který se může skládat z několika cviků v různém počtu opakování, a vaším úkolem je provést co nejvíce kol a opakování daných v určitém čase. Tato část obvykle trvá pět až patnáct minut. Crossfit je také cvičení s nejrůznějšími pomůckami a závažími. Často se cvičí s velkou činkou, kett lebellem, se švihadlem, skáče se na bedny, cvičí se na hrazdě nebo kruzích, hodně se používají gumy, ve větších tělocvičnách coby závaží fungují i velké pneumatiky.

Z USA do Prahy

Zdeněk Weig už několik let vede tělocvičnu CrossFit Praha. S tímhle sportem se seznámil koncem devadesátých let ve Spojených státech, kde žil a pracoval jako tesař a hasič. Nejdřív jen okoukával techniku od ostatních v tělocvičnách nebo na YouTube, ale podařilo se mu tenhle trénink oficiálně zařadit do své pracovní fyzické přípravy hasiče. Zhruba po roce cvičení si udělal trenérskou licenci a začal uvažovat o návratu do Česka. Tělocvičnu v Malé Štěpánské v Praze 2 již provozuje více než osm let.

Největší výhoda: Schopnosti naučené při crossfitu využijete v běžném životě. Pokud pochopíte, jak stabilizovat páteř, ramena a pánev při mrtvém tahu nebo přemístění, dostanete přesný návod, jak zvedat zátěž ze země. Dokážete-li při shybech nastavit hrudník do neutrální pozice a stabilizovat ramenní kloub, zvládnete stejný princip použít při šplhu na strom.

Zájemců stále přibývá. Dá se říct, že za ním chodí dva typy klientů. Pro jedny je crossfit sport, životní vášeň a součást života. Jezdí na závody a trénují téměř každodenně, často i déle než dvě hodiny. Druhá část lidí chodí, protože chtějí být fit a dobře vypadat. I ty se ale Zdeněk snaží motivovat k tomu, aby se jim stal crossfit vášní.

Někdo chodí dvakrát týdně, jiný u něj cvičí každý den. Zdeněk se snaží každému vysvětlit, že když přijde jednou týdně, je to k ničemu. „To nefunguje. Nejsem Harry Potter. Nedávám do metra plakáty, které slibují, že se za tři týdny vyrýsuješ. To neumím. Hlavně v zimě přichází spousta lidí, kteří se ptají, jestli zhubnou,“ směje se. Jestli se jim to podaří, nebo ne, záleží podle něj na mnoha faktorech. Když budou něco dělat dvakrát, ale líp třikrát týdně, za tři měsíce bude vidět změna. Varuje ovšem i před přemotivovaností. Lidé, kteří začnou chodit hned od začátku každý den, prý nejčastěji končí, protože najednou kvůli tréninku nestíhají nic jiného. „Pokud to nechcete dělat závodně, dva dny v týdnu jsou výborný začátek. Dobré je odpovědět si, co podstatného byste dělali místo cvičení,“ říká Zdeněk.

Co je potřeba?

Stejně jako každý sport má i crossfit své vlastní vybavení. „Než do CrossFitu vstoupil Reebok jako oficiální partner, nejoblíbenějšími botami byly conversky, protože mají plochou podrážku. Ale to samo o sobě ještě nestačí,“ popisuje Zdeněk Weig. Crossfitové boty jsou podobné vzpěračským.

Pod patou mají klínek, ale na rozdíl od vzpěračských nejde tolik dopředu a boty jsou díky tomu flexibilnější. „Pak už stačí jen triko a kraťasy, v nichž se dají dělat dřepy. Všechno ostatní je v tělocvičně,“ dodává majitel jedné z nich.

Článek vyšel v časopise Dieta. Aktuální číslo koupíte na www.ikiosek.cz.

Autor: red

Klíčová slova:  jak zhubnoutdietacrossfit
Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!