Svačinky, které vypadají dietně, ale ztloustnete po nich | Ženy.cz
 


Svačinky, které vypadají dietně, ale ztloustnete po nich

12. února 2020 • 06:00
Svačinky, které vypadají dietně, ale ztloustnete po nich
Granola? Raději ne! • Foto:istock.cz

Ať už se snažíte zhubnout nebo ne, možná přemýšlíte o tom, co si dát ke svačině. Existují svačinky, o kterých si myslíme, že jsou superzdravé, ale spíše naše snahy ničí. Které zdánlivě zdravé dobroty jsou těmi, které byste podle odborníků měli raději vynechat?

Granola

Granola jsou zapečené vločky, k nimž se přidávají různé ingredience, jako jsou ořechy, semínka, sušené ovoce nebo čokoláda. Může to být zdravá varianta snídaně nebo svačiny, ovšem pokud si granolu koupíte již v krabici, obvykle je plná cukru, takže jde o pořádnou kalorickou bombu. Pokud už tedy granolu chcete, pak jedině doma připravenou, do níž dáte místo cukru třeba stévii, med nebo kokos. Kupovaná granola je tichý zabiják plný rafinovaného cukru a nezdravých tuků.

 

 

Ochucené jogurty

Milujete ovocné jogurty? Pak zapomeňte na ty kupované, protože jsou plné cukru. Jejich kalorická hodnota se pohybuje vysoko, u smetanového ovocného jogurtu kolem 900 kJ na sto gramů, pokud si tedy dáte ke svačince dvěstěgramový jogurt, dostanete se skoro na dva tisíce kilojoulů, a to je už na svačinu moc. Raději si kupujte bílý jogurt (1,5 procenta tuku), do kterého si přidáte čerstvé ovoce nebo umělé sladidlo.

 

Ovocná smoothie a džusy

Ovocné šťávy jsou obvykle plné cukru, možná přírodního, ale pořád cukru. Pokud si dáváte ke svačině ovocné džusy v domnění, že je to zdravé, pak jste na omylu. Konzumujete vlastně prázdné kalorie. Místo džusů raději jezte čerstvé ovoce, které má navíc hodně vlákniny, dodá vám pocit plnosti a taky spoustu vitaminů a minerálů.

 

 

Proteinové tyčinky

Vypadají fakt zdravě, mají málo sacharidů a pomůžou v případě, že aktivně sportujete. Jenže mohou taky obsahovat spoustu skrytých nezdravých přísad. Podle výživové poradkyně Diny Garciové většina těchto tyčinek obsahuje palmový olej, rostlinný olej, umělá sladidla, barviva a konzervační látky. „Skutečné“ jídlo je prostě vždycky zdravější. Takže? Místo tyčinky si dejte raději misku řeckého jogurtu nebo skyru, do něj nasypejte hrst borůvek a jednu lžíci dýňových semínek a budete zdravější.

 

Instantní ochucená ovesná kaše

Ovesné vločky jsou na snídani fajn, jsou plné celých zrn a vlákniny, ale jakmile si nasypete do misky instantní vločky ochucené vanilkou nebo čímkoli jiným, dobrou službu své postavě a zdraví neuděláte. Navíc je ovesná kaše plná lepku, kvůli čemuž budete mít nafouklé břicho. Mnohem lepší je dát si vejce, oříšky nebo řecký jogurt. A ještě něco: ovesné vločky jsou bez chuti. Bez debaty. Ovšem každý má jiné chutě, takže je to na vás.

 

Bezlepkové potraviny

Bezlepkové neznamená zdravější a méně kalorické. Jen to prostě neobsahuje lepek. Gluten se poslední dobou přetřásá naprosto všude a jeho pověst je značně negativní. Ačkoli jsou bezlepkové potraviny vhodné pro ty, kdo mají celiakii nebo alergii na lepek, nejsou zdravější než ty s lepkem. Bezlepkové potraviny, jako jsou rýže, kukuřice nebo quinoa, nemají tak vysoké množství vlákniny a vitaminů skupiny B, takže to u řady lidí může vést k zácpě.

Iontové nápoje

Nejste sportovec ani se nepřipravujete na maraton? Pak nepotřebujete žádné speciální nápoje, ale stačí vám obyčejná voda s citronem. Málokdo totiž maká jako Kvitová, takže fakt iontové nápoje pít nemusíte. A když jich budete pít moc, můžete si dokonce rozhodit organismus a způsobit si iontovou nerovnováhu v těle. Takže voda z kohoutku naprosto postačí.

Cukrovinky bez cukru

Dokonce i když výrobce tvrdí, že jsou vyrobeny bez přídavku rafinovaného cukru, neznamená to, že jsou zdravější. Cukr je pořád cukr a z hlediska ukládání ve formě tuku je úplně fuk, jestli potravina obsahuje sacharózu, glukózu nebo fruktózu (což jsou přírodní cukry).

Preclíky a jiné slané zobání

 

Možná vám připadají preclíky zdravější než třeba brambůrky, protože mají méně tuku a kalorií. Ale opět platí: Neznamená to, že jsou zdravější! Mají totiž méně vlákniny, což znamená, že se uhlohydráty v potravině rychle přemění v cukr, hladina krevního cukru stoupne a vám rychleji vytráví, takže budete mít zase hlad. Potraviny s nízkým obsahem tuku nejsou vždycky zdravější.

Autor: aši
Jdi na homepage Zpět na začátek