Chuť na sladké: Proč nás trápí a jak se jí zbavit? | Ženy.cz
 


Jak nemít chuť na sladké: Odhalte příčinu a jednoduše se jí zbavte

28. ledna 2020 • 06:00
Jak nemít chuť na sladké: Odhalte příčinu a jednoduše se jí zbavte
• Foto: istock.com

Sladká chuť je návyková. A tak se může stát, že ve chvíli, kdy se snažíte cukr ve stravě omezit, bude po něm vaše tělo volat mnohem intenzivněji. Navíc důvody, proč nedokážeme myslet na nic jiného, než na kousek čokolády, jsou různé. Zjistěte nejdřív, proč máte chuť na sladké, a podle toho zvolte správnou strategii.

-->

Nejprve se zkuste zamyslet, proč máte vlastně na sladké chuť a co jste jedli naposledy. Vypili jste před nějakou dobou ovocné smoothie nebo Colu light? Jak vypadal váš oběd? Nerozesmutněl vás náhodou někdo nebo nejedli jste naposledy před pěti hodinami? To vše může stát za vaší chutí na sladké. Zjistěte, proč máte chuť na sladké právě vy, a podle toho zvolte strategii, jak se chuti zbavit.

Jíte málo nebo nepravidelně

Za vaší obří chutí na sladké může stát jednoduše hlad. Víte, kolik byste toho měli za den sníst, a jste si jisti, že to opravdu jíte? Nevynecháváte některá jídla s dobrým pocitem, že čím méně toho sníte, tím budete štíhlejší? Tahle rovnice totiž neplatí – hladové tělo si jednak často říká právě o sladká jídla, a pokud podlehnete, využije veškerou energii do poslední kalorie a vše si uloží na další chvíle hladovění. 

Jíte málo bílkovin

Nesprávně vyvážené porce jídla jsou další častou příčinou, proč nás "honí mlsná". Pokud bude váš oběd obsahovat například jen sacharidy nebo jídla s vysokým glykemickým indexem, dojde k rychlému vzestupu a následně poklesu krevního cukru. A na pokles krevního cukru tělo reaguje pocity vlčího hladu a chuti třeba zrovna na sladké. Nezapomínejte tedy, že každé jídlo by mělo kromě sacharidů (ideálně složených a vlákniny) obsahovat i zeleninu a hlavně bílkoviny. Ty totiž dokáží krevní cukr udržet v mnohem příznivějších hladinách a vy zůstanete déle syti.

Potřebujete si udělat radost

Sladkosti často nejíme proto, že nám chybí energie, ale proto, abychom si navodili příjemné pocity. Nesaháte po sladkém třeba ve chvíli, kdy se nudíte? Kdy jste ve stresu a potřebujete se nakopnout? Nebo ve chvíli, kdy na vás jde úzkost? Pokud to na vás sedne, přečtěte si více o emočním přejídání.

Řešení nabízí například i mindful eating neboli vědomé jídlo, při němž se absolutně soustředíte na to, co máte na talíři. 

Málo pijete

Hlad bývá kupodivu dost často signálem, že tělo potřebuje doplnit tekutiny. Vyzkoušejte se tedy nejdřív napít, dejte si neslazený čaj nebo vodu s citronem.

Málo spíte

Únava a nedostatek spánku se v těle také můžou projevit tím, že vás během dnes budou přepadat chutě na sladké. Ačkoliv každému vyhovuje jiná doba spánku, podle odborníků je zdravé spát ne méně než šest a ne více než devět hodin

A co si dát, když potřebujete rychlou pomoc?

Pokud se neblíží čas jídla nebo svačiny, můžete chuť na sladké zahnat třeba kouskem čokolády s vysokým obsahem kakaa, hrstkou mandlí nebo ořechů, žvýkačkou bez cukru nebo sklenicí vody s citronem. Pamatujte ale, že nejlepší je zjistit příčinu a zkusit odstranit nejprve ji. 

Autor: Pavla Skurovcová
Jdi na homepageZpět na začátek