Do léta v kondici: 8 ověřených tipů od osobního trenéra | Ženy.cz
 


Do léta v kondici: 8 ověřených tipů od osobního trenéra

4. června 2019
Do léta v kondici: 8 ověřených tipů od osobního trenéra
• Foto:iStock.com

O tom, že se léto blíží mílovými kroky, nám sluníčko a teploměr dávají vědět každý den. Se zvyšujícími teplotami se také značně odlehčuje náš šatník, což znamená, že bychom už opravdu měli začít myslet na svou postavu. Tedy pokud ji chcete vyladit do skvělé formy ještě před dovolenou. Jak na to, nám poradí osobní trenér Vít Živný.

Možná vás tak trochu trápí svědomí, že jste opět propásli ono novoroční předsevzetí nebo začátek jara, kdy byla vhodná doba na pořádnou změnu? Nevěšte hlavu, stále je času dost, a i kdyby byl váš cíl za týden, nikdy není pozdě na nenásilnou a efektivní změnu, kterou plně oceníte již za pár týdnů. Trenér Vít Živný pro vás připravil 8 tipů, které vám pomohou správně začít.

Vytvořte si reálný plán

Mít všechno černé na bílém je závazek, který kolikrát pomůže překonat chvíle, kdy se člověku nechce a hledá výmluvy, proč netrénovat, proč dělat výjimku. Ale pozor, buďte reální a soudní. Pokud začínáte od nuly, asi nebude nejlepším plánem hned začít denně intenzivně trénovat. Nezapomínejte na sílu lidské psychiky a na to, že i tato změna vás musí do jisté míry bavit.

Zvolte si cestu, která bude zahrnovat zvyšování fyzické aktivity pomocí malých cílů. Zkuste třeba pětitýdenní plán od atletické mistryně Zuzany Hejnové  ten vytvořila speciálně pro lidi, kteří chtějí s pohybem začít:

Nemusíte cvičit, stačí se hýbat

Často vídám v posilovně návštěvníky, kteří se střídají převážně na strojích, kde se pohodlně usadí a někdy cvičí. Pokud celý den sedíte v práci, snažte se udělat pravý opak – cvičte vestoje, hýbejte se, používejte volné váhy a ne „líné“ stroje. Samozřejmě na začátku je vhodné konzultovat konkrétní cviky a jejich techniku s odborníkem.

Procvičujte velké svaly

Věnujte pozornost hlavně velkým svalovým partiím. Cvičit izolovaně biceps sice není tak únavné a funguje to, ale opravdu pouze na biceps, který vám mnoho dalších pozitiv nepřinese. Pokud budete procvičovat velké svalové partie, zvýšíte hodnotu bazálního metabolismu, který funguje jako spalovací motor, to znamená, že čím větší hodnota, tím více spálíte…

Jezte

Možná se vám to zdá jako naprostá hloupost, když se naopak snažíte nějaké kilo shodit.Většina lidí zbytečně hladoví ve snaze hubnout, a výsledky se tím pádem nikdy nedostaví, nemají totiž prakticky z čeho. Při hladovění člověk shazuje hlavně svoji svalovou tkáň a tuk nejenže zůstává, ale dokonce i přibývá. Jako zásoba, protože naše tělo se tak brání období hladu.

Nehlídejte kalorie, ale složení

Je hezké sledovat kalorické hodnoty potravin a zaměřit se na určitou hodnotu ve svém jídelníčku, ale… Mějte na paměti, že energetická bilance, kdy se snažíme zvýšit výdej oproti příjmu, sice funguje, ale abychom zajistili to, že naše tělo bude dobře vypadat a fungovat, je trochu složitější. Je třeba věnovat pozornost také poměru základních živin v našem jídelníčku. Jsou to sacharidy, tuky a bílkoviny. Vaše strava by měla být bohatá na všechny tyto živiny, na žádnou byste neměli zapomínat a neměli byste držet žádné extrémní diety, například dramatické omezení sacharidů nebo tuků.

Stanovte si krátkodobé cíle

Dlouhodobý cíl a vidina úžasné postavy a kondice je krásná motivace, ale cesta k němu může být poměrně zdlouhavá, což může znamenat jistou frustraci z jeho brzkého nenaplnění. Vytvořte si proto raději malé cíle, kilo po kile, aktivitu po aktivitě a radujte se z každého pokoření těchto „drobných“ milníků.

Neberte to příliš vážně

Ano, jedná se primárně o vaše zdraví, ano, jde o váš vzhled, ale myslete stále na to, že je potřeba vytrvat delší dobu. Také neřešte, pokud se nějaký naplánovaný den úplně nepovede. Chyby se stávají a jde spíše o celkový režim než o jedno vynechání nebo jeden zákusek.

Vaše psychika je možná tím nejdůležitějším motorem a klíčem k úspěchu. Dokonce i z biochemického hlediska nám stres klade do cesty překážky v podobě kortizolu. Kortizol je hormon vyplavovaný při únavě a stresu a ten zabraňuje v podstatě jakémukoli fyzickému progresu. Takže úsměv na rtech je v tuhle chvíli vaší největší zbraní, abyste zazářili ještě v tomto létě.

Spěte

To, že jste teď začali náhle zvyšovat svůj pohybový režim, s sebou přináší také potřebu mnohem více odpočívat. Dbejte proto na dostatečné množství spánku a odpočinku celkově. Vyzkoušejte nějakou z osvědčených regeneračních procedur, jako jsou sauna, masáž, vířivka. Možností je mnoho.

A my dodáváme: Jděte na to chytře. Chcete super postavu nejen v létě, ale na celý život? Pro začátek si raději zvolte cestu, která bude zahrnovat postupné zvyšování fyzické aktivity pomocí malých cílů. Zvolte strategii podle toho, kolik potřebujete zhubnout, a více informací si přečtěte zde:

Článek vyšel v časopise Dieta. Aktuální číslo si můžete koupit na www.ikiosek.cz.

 

Autor: redakce Dieta
Klíčová slova:  dieta
Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!