Cambridge dieta: Názor odborníka, jak funguje a pro koho se hodí? | Ženy.cz
 


Cambridge dieta: Opravdu pomůže zhubnout, nebo jen škodí?

3. března 2020 • 06:00
Cambridge dieta: Opravdu pomůže zhubnout, nebo jen škodí?
• Foto:iStock.com

O Cambridge dietu se v poslední době zajímá čím dál víc lidí. Slibuje poměrně rychlý úbytek váhy a zároveň pomoc s nastartováním zdravého životního stylu. V čem dieta spočívá a co na ni říkají odborníci? 

Cambridge dietní plán pochází původně z Velké Británie a navrhli ho výživoví odborníci k léčbě velmi obézních lidí. Dnes je ale dieta velmi oblíbená i u těch, kteří chtějí zhubnout i jen 5 až 10 kg. Výjimkou ale nejsou ani ti, kteří díky ní zhubnou o 20 nebo dokonce 50 kg.

Celý dietní plán je založen na tom, že postupně nutí tělo přejít z metabolismu sacharidů na metabolismus tuků. Jednoduše řečeno, pokud mu nedodáte dostatek sacharidů stravou, bude si brát energii z vašich tuků, a tím také zhubnete.

Jak dieta funguje?

Dietu může zahájit člověk pouze pod dohledem odborníka. Po konzultaci máte možnost výběru z několika programů, které se navzájem odlišují od množství přijatých kalorií. Jedno jídlo v rámci diety, ať už jakékoli, stojí 75 Kč. Dieta obvykle trvá 3 až 4 týdny, pak následuje přechod na pevnou stravu. Obecně se dieta dělí do několika etap.

1. etapa – dovoleno je zkonzumovat pouze 600 kalorií, váha tak velmi rychle klesá.
2. etapa – k první etapě je přidáno dalších 200 kalorií.
3. etapa – celkový příjem kalorií za den se zvýší na 1 000.
4. etapa – denní příjem kalorií činí 1 200, stále tedy hubnete, ale cílem je především stabilizování váhy.
5. etapa – povoleno je přijmout 1 500 kalorií, tato fáze pomáhá udržet získanou tělesnou hmotnost.

Instantní výrobky jsou schváleny specializovanými výrobci produktů Cambridge diet. Vybírat můžete z různých příchutí, ale za den smíte sníst pouhé tři výrobky. Vzorový jídelníček vypadá následovně: snídaně – jedna tyčinka, oběd – polévka, večeře – koktejl.

Co na to odborník

Dieta je ale v první řadě založena na příjmu nižšího množství kalorií. A proto ji odborníci příliš nedoporučují. „Člověk sice při dodržování této nízkoenergetické diety může zhubnout, rozhodně se však nenaučí, jak se stravovat správně a kvalitně,“ kritizuje ji nutriční terapeutka Julie Zákostelecká.

„Rozhodně nejsem zastánce ultra zpracovaných potravin, které tato dieta svým klientům nabízí. Toto „jídlo“ není pro tělo vůbec přirozené, z mého pohledu se tedy ani nejedná o zdravou stravu,“ říká Julie Zákostelecká. A je tu ještě jeden problém. „Po jejím ukončení tak dochází k jo-jo efektu a shozená kila jdou zase rychle nahoru,“ varuje nutriční terapeutka.

Je to jako s každou dietou, kterou plánujete držet na nějaký čas. Pokud se po jejím skončení vrátíte k původnímu jídelníčku, s největší pravděpodobností se vrátíte i k původní váze a možná ještě pár kil navrch přidáte. 

Jediný způsob, jak trvale snížit váhu, je osvojit si zdravé životní návyky a ty dodržovat. Podívejte se, jak například vypadá takový zdravý jídelníček, se kterým zhubnete.

Spočítejte si, jestli nemáte nadváhu, na BMI kalkulačce.

Autor: Marie Bezděková
Jdi na homepage Zpět na začátek