Jak pomoci zároveň tělu i duši?

Jak pomoci zároveň tělu i duši? Zdroj: iStock.com

Žádná terapie na obzoru? 8 aktivit pro tělo, které pomůžou i duši

Určitě znáte přísloví, že ve zdravém těle sídlí zdravý duch. Ačkoli lidovou moudrost často doslova nebereme, v tomhle případě to platí bezesporu. Pomocí jakých fyzických aktivit tedy můžete zatočit s psychickými neduhy?

Akupunktura

Léčebná metoda, která vychází z tradiční čínské medicíny, má za cíl dostat do rovnováhy energii, která proudí v těle. Může pomoci zbavit vás nejen migrény a chronické bolesti, ale i nespavosti. Jak to funguje? Tenoučká jehla je zabodnutá do akupunkturního bodu, který stimuluje celý nervový systém. Pokud je zapichování jehličky do nějakého bodu příliš bolestivé, terapeut může zvolit jiné místo. Akupunktura prováděná v Číně je ale prý mnohem drsnější než ta evropská, ale právě díky tomu mají pacienti po skončení seance pocit lehkosti. Akupunkturní terapeuti tvrdí, že je tomu tak proto, že se podařilo rozproudit tok energie v těle.

TIP NA VIDEO: Jak si poradit s úzkostí?

Video placeholde

Chůze 

Patří k nejzdravější fyzické aktivitě, ale zároveň působí blahodárně na psychiku. Určitě znáte vypjaté situace, kdy byste nejraději všeho nechali a šli se „na to projít“. Někdo dokonce odchází z hádky rovnou na procházku, aby si mohl utřídit myšlenky. Když ale budete denně chodit jen tak, aniž byste zrovna utíkali z nějaké nepříjemné situace, můžete za některých okolností předejít depresi či zmírnit její účinky.

Aromaterapie

Jste často stažení stresem, přehnanými obavami a nedokážete se uvolnit? Nechte si pomoct prostřednictvím vonných esenciálních olejů, kterými si necháte namasírovat celé tělo od konečků prstů u nohou po pokožku hlavy. Různé oleje mají odlišné účinky, a to od uvolňujících po stimulující. Účinné jsou i koupele nebo použití aromalampy. Pokud potřebujete okamžitě ukonejšit, sáhněte po levandulovém oleji, který podle aromaterapeutky MUDr. Jitky Blábolilové funguje jako „otevřená babiččina náruč“.

Posilování 

Zvedání činek, ale i CrossFit a posilování vlastní vahou teď zažívá velkou popularitu. Kromě vyrýsovaných svalů mají tato silová cvičení tu moc, že mohou uvolnit vaši úzkost. Pokud se této aktivitě budete věnovat dvakrát týdně, budete odcházet z tělocvičny zbavení napětí, nervozity i obav.

Muzikoterapie 

Hudba je nejen výrazný smyslový požitek, ale také lék. Poslechem například tibetských mís a dalších tónů se dá zmírnit napětí svalů i mysli. Nejedná se o žádný převratný vynález, s intenzitami melodií pracovali už naši předci, někteří terapeuti léčí pomocí hudby respirační potíže i vady řeči.

Reflexologie

Tato masáž se soustřeďuje na stlačování konkrétních bodů na chodidlech či rukách. Tuto zónovou terapii vymyslel ve 20. letech minulého století americký lékař W. H. Fitzgerald, který tvrdil, že na chodidlech je mapa všech orgánů našeho těla. Reflexologie slibuje, že zmírní účinky nejen premenstruačního syndromu a posílí imunitu, ale také povzbudí depresivní nebo vystresované jedince.

Biofeedback 

Terapeutický přístup, který měří tlak, tep, teplotu, pocení i svalové napětí, je jakýmsi cvičením, které dokáže zlepšovat činnost mozku, pozornost, ale také zmírňuje úzkost či depresi. Doporučuje se cvičit dětem, které trpí třeba poruchou pozornosti, ale i dospělým s velkou psychickou zátěží.

Taj-či

Výhodou je, že v sobě spojuje dechové cvičení a techniku tradičních čínských bojových umění. Tato aktivita má za cíl probudit ve vás především vnitřní sílu. Není za tím žádné kouzlo mezi nebem a zemí, prostě díky zpevněnému postoji, cvičení s dechem, soustředění i relaxaci budete mít svoje výkyvy nálad pod kontrolou.

Článek vyšel v časopise Moje psychologie 6/2018.