Zranění při běhu: Pět nejčastějších úrazů a jak jim předejít | Ženy.cz
 


Zranění při běhu: Pět nejčastějších úrazů a jak jim předejít

7. srpna 2019
Zranění při běhu: Pět nejčastějších úrazů a jak jim předejít
• Foto: istock.com

Ať běháte po asfaltu nebo po silnici, každý terén má svá úskalí. Jaká zranění hrozí při běhu nejčastěji?

Na asfaltu

Běhání po silnici je spojené s rychlostí, maximální efektivitou a samozřejmě i s tvrdými nárazy. Ty se dají odstínit správnou běžeckou technikou a do určité míry i kvalitně vybranou obuví, ale málokdy je takové odstínění naprosto dokonalé.

Mezi nejčastější problémy silničních běžců patří bolest v oblasti kolen a holení. To se týká především rekreačních běžců. Bolesti achilovek zase dokáže potrápit výkonnostně orientované jedince.

Bolest kolen

Většina běžců má totiž kolena v pořádku a bolest vzniká přetížením šlach a vazů mezi kolenem a kyčlí, které drží vše pohromadě. Jakmile dojde k ochabnutí této měkké tkáně, tak koleno začne bolet. Na rentgenu přitom nebude viditelný žádný nález a pohledem ortopeda jste naprosto zdraví. Není proto od věci navštívit sportovního fyzioterapeuta a pocitově zařazovat strečink dolních končetin. Pokud nevíte, jak se protahovat, tak stačí do vyhledávače zadat ITBS (Iliotibiální syndrom  tak se tento zdravotní problém odborně nazývá) a vyskočí na vás množství materiálů. Kromě protahování vám pomůže i soustředit se na správnou (měkčí) techniku došlapu přes střed chodidla. Samozřejmostí jsou boty, které dobře tlumí a odfiltrují vaše případné chyby.

Bolest holení

S tvrdými nárazy a příliš pevnými a neuvolněnými kotníky je spojený i další častý problém  bolest holení. Ta vzniká tím, že otřesy dráždí okostici  vazivový obal kosti. Ta se může při dlouhodobém dráždění dokonce zanítit, a to se léčba protáhne na dlouhé týdny.

V případě bolesti holení vám opět pomůže zapracovat na běžecké technice  především uvolnit kotníky a dopadat na střed chodidla. Hodí se i měkké boty a do povinné výbavy byste měli zařadit i protizánětlivou mast, kterou budete holeně v případě bolesti pravidelně natírat.

Problémy s achilovkou

Běžci, kteří polykají velké tréninkové dávky a soustředí se na rychlost, mívají problém s achilovkami, které jsou hlavní hybnou silou vytrvalostního běžce. Jejich zatížení je bohužel nevyhnutelné a pro prevenci neexistuje žádná jednoduchá rada. Snad jen, že zranění šlach není radno kvůli dlouhému hojení podceňovat. Problém se nesnažte přeběhat a raději ho řešte s odborníkem hned v jeho zárodku. Vyhnete se tak zbytečným problémům.

Běh v terénu

Běh v terénu je spojen se silou a schopností pohybovat se i v technicky náročném terénu, jako je volná suť, kořeny, skály nebo bahno. Zdravotní problémy u vyznavačů trailu mohou být podobné jako u těch, kdo dávají přednost silnici, ale bolesti kolen i holení se vyskytují v mnohem nižší míře. Časté nejsou ani problémy s achilovkami. Místo toho si dejte pozor na podvrtnuté kotníky a přetížená stehna.

Podvrtnutý kotník

Tomu, že špatně dopadnete a podvrtnete si kotník, se dá dopředu jen velmi těžko předcházet. Základem je dobré čtení terénu, stabilní a dobře padnoucí boty. I tak se ale může stát, že se kotník podlomí. V rámci prevence se snažte kotníky maximálně zpevnit a posilovat stabilizační svaly a šlachy. Pokud víte, že máte kotníky volnější, než by bylo ideální, pak můžete vyzkoušet fixační tejpy, které při správné aplikaci kotník zpevní a eliminují drobná podvrtnutí.

V případě výronu a bolestivého poškození šlach kolem kotníku návrat neuspěchejte. Je velmi důležité, aby se vše opět zpevnilo a pořádně srostlo. V opačném případě se vám kotník nevratně uvolní a problémů už se nikdy pořádně nezbavíte.

Přetížená stehna

Druhý problém  přetížené stehenní svaly  se týká spíše výkonnostních až elitních běžců. Běh v terénu je obvykle spojen s překonáváním výrazného převýšení a prudká stoupání i klesání kladou extrémní nároky na přední i zadní stehenní svaly. Nezapomínejte proto na kvalitní regeneraci v podobě protahování, auto/masírování a za zvážení stojí i doplňky podporující regeneraci, jako jsou BCAA aminokyseliny nebo regenerační nápoje se sacharidy, bílkovinami, vitamíny a minerály.

Více o sportu a zdravém životním stylu čtěte na iSportLife. Můžete například začít běhat podle plánu od Šárky Strachovézúčastnit se závodů nebo zjistit, jak dopadly v testu běhací boty, silniční kola a další.

Autor: Vít Kněžínek, iSportLife
Klíčová slova:  běháníkloubyzranění
Jdi na homepageZpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy