Jak si zamilovat běhání? Deset nejlepších rad od profíka!

Běhání nesnášela. V hodinách tělocviku při něm prožívala muka, nebavilo ji a nemohla popadnout dech. Z nenáviděného pohybu se stala láska na celý život. A při běhu, konkrétně na pražském půlmaratonu, dokonce řekla své „ANO“. Tady je příběh blogerky a nadšené běžkyně Soni Hrabec Kotulkové.

11 nejlepších rad, které jsem o běhu dostala

Rada č. 1:

Měj z běhání radost

Proč běhám? Protože jsem při tom i po tom šťastná. Pro mě není za každou cenu důležitý výkon - závodím ráda, ale vždycky je pro mě na prvním místě, abych si běhání užila a dávalo mi dobrý pocit.

Rada č. 2:

Neboj se indiánské chůze

Když jsem měla svou první běhací lekci v životě s trenérkou Danou, řekla mi, že vůbec nemusím pořád běhat. Že běh můžu střídat s chůzí tak,

abych se příliš neunavila a díky tomu mohla postupně běhací úseky prodlužovat. A šlo to, za měsíc jsem už vydržela (pomalým tempem) běžet skoro hodinu v kuse. Pro mě kdysi nepředstavitelné!

Rada č. 3:

Běhej tak, abys mohla mluvit

Vždycky jsem si myslela, že musím běhat rychle. Jenže to je jedna z největších začátečnických chyb - zejména muži to hned na začátku musejí napálit. Pak jim ale rychle dojde energie, nemůžou dýchat a píchá je v boku. Důležité je takzvané „mluvící tempo“, u kterého běžíte tak rychle, abyste ještě mohli mluvit nebo si zpívat

a nezajíkali se. A funguje to. Díky tomu tak zvládnete uběhnout o mnoho více.

Rada č. 4:

Oblékej se tak, jako by venku bylo o deset stupňů více

Při běhu mi nikdy není zima. Tělo se rozehřeje a pak se běží skvěle. Naopak mi vadí, pokud jsem navlečená. Když běháváme s Michalem, často se divíme, co všechno mají běžci na sobě. Přestože je teplo, jsou zahaleni do vrstev mikin, šálů a čepic. Navíc jsou v bavlně, která zůstává mokrá, chladí a neodvádí pot. Mně i v největších mrazech - okolo

minus deseti - postačí funkční termotriko, termolegíny a tenká větrovka, plus samozřejmě na krk tunel, rukavice, čepice a dobré podkolenky.

Rada č. 5:

Běžecké boty si kupuj vždy větší

Ano, alespoň o číslo. Já nosím běžecké boty větší o číslo a půl, než mám nohu. Proč? Chodidlo při běhání nateče a také nemám takový tlak na nehty u nohou, když třeba běžím z kopce. Bota mi na noze dobře drží, skvěle si ji zafixuji a dotáhnu k chodidlu tkaničkami. Také se mi pak ani u dlouhých běhů, jako je třeba maraton, nedělají žádné puchýře a otlaky. Rada č.6:

Správně dýchej

Proč jsem dříve běhání nenáviděla? Kvůli tomu pichlavému pocitu pod žebry. Tak nepříjemná věc! „Správně dýchej a pak tě v boku píchat nebude,“ zněla další rada od trenérky. Nádech nosem a delší výdech pusou. Hlavně pravidelně až do břicha. Funguje to. I teď se mi občas stane, že mě v boku píchne. To mi tělo dává signál, že musím dýchat správně a nezapomenout pořádně vydechnout. (Michal: Pokud mě při běhu píchne v boku nebo už cítím, že k tomu může dojít, začnu se na dýchání soustředit. Tři kroky nádech, čtyři výdech, pěkně ať jde z plic úplně vše pryč. Působí to také na bolest. Najednou jako by se mi vlil do žil nový život.)

Rada č. 7:

Odpočívej

Hodně lidí v mém okolí si myslí, že běhám každý den, ale není tomu tak. Dávám si i dny, kdy odpočívám. Je to důležité, protože tělo potřebuje nabrat novou energii. Někdy stačí jít jenom na procházku nebo do sauny či vířivky a někdy nedělám téměř nic. Poslouchám své tělo, a to si řekne.

Rada č. 8:

Nezapomínej na běžeckou abecedu

Na první pohled se tyto cviky, které jsou jakoby rozloženým běžeckým krokem, můžou zdát legrační. Lift ink, skipink, zakopávání, vánočka… Já se je snažím po zahřátí a protažení zařazovat do každého tréninku. Zlepšuji si tak svůj běžecký styl a také předejdu případným nepříjemným zraněním.

Rada č. 9:

Protahuj se

Hodně běžců si stěžuje, že je po běhání bolí svaly a nemůžou pak chodit. Jenže když doběhnou, tak se neprotahují. Strečink je důležitý - nezkracují se tak po běhu svaly a také pak nejsou tolik bolestivé. Pokud je zima, nechávám si protažení na doma. Také se rozcvičuji na začátku tréninku, po rozehřátí a před běžeckou abecedou aktivuji hlavně klouby, svaly neprotahuji nikdy do maxima jako po doběhu.

Rada č. 10:

Doplňuj energii

Moje běhání je ovlivňováno tím, co jím. Když běhám, vždy musím mít kvalitní snídani se sacharidy. Na závody se mi osvědčil jogurt s ovesnými vločkami, banánem, semínky a hroznovým vínem. Často snídám také uvařenou quinou s červenou čočkou, s vajíčkem a zeleninou. Když doběhnu, nikdy nenechávám tělo hladovět a vždy si dám jídlo -nebo když hned není možné se najíst, dám si aspoň banán nebo proteinovou tyčinku.

Rada č. 11:

Hodně pij

Nejhorší je být při běhu dehydratovaná. Proto hodně doplňuji tekutiny, a to nejenom v létě, když je horko, ale dávám si na to pozor také v zimě. Na závodech pravidelně na občerstvovacích stanicích piju nebo si na dlouhé běhy nosím pití v lahvičkách ve speciální běžecké vestě. Výbava pro běžce