Jak zůstat na podzim fit i bez chemie

28. listopadu 2016
  • Dostat do postele vás nemusí jen roztoužený přítel. Na podzim bude příčinnou spíš sychravé počasí, výkyvy teplot, úbytek přirozeného denního světla a všudypřítomné viry a bakterie. Nechcete strávit chladné období s kapesníkem u nosu? Nepodceňujte sílu imunitního systému a dopřejte tělu „technickou.“

  • Přírodní antidepresivum



    Úbytek přirozeného denního světla může vyvolat neklid i deprese. S třezalkou tečkovanou (Hypericum perforatum) se vám podaří zvládnout podzimní splíny o poznání lépe. Zvyšuje hladinu nervových přenašečů (především serotoninu) v mozku a společně s látkami, jako je hypericin a hyperforin, pozvedá náladu. Pozor, někteří lidé jsou fotosensitivní a po třezalce se jim mohou na pokožce udělat tmavé skvrny.

  • První pomoc pro vlasy

    Zůstává-li vám v hřebenu více vlasů než obvykle, nepropadejte panice. V určitých obdobích roku může vaši hlavu opustit padesát až sto vlasů denně. Tento úbytek trvá jeden až dva měsíce a je to přirozený sezonní jev.

    Pro zmírnění sezonního vypadávání vlasů zařaďte do stravy více ryb (makrela, losos, sleď), ořechů (hlavně vlašské, lískové a para), mandlí, slunečnicových, dýňových a chia semínek, máku, čočky, pšeničných klíčků, hub, sóji a produktů z ní, petržele, kakaového prášku, červené řepy a švestek.

  • Fit s vlákninou


    Méně nemocní budete, když do svého jídelníčku zařadíte dostatek vlákniny, která čistí střeva a odvádí z těla škodliviny.

    Denně byste měli sníst 25 až 30 gramů vlákniny, což je množství, které najdete v 600 gramech ovoce a zeleniny. Ale nepřehánějte to, nadbytek vlákniny způsobuje zácpu a brání vstřebávání některých minerálních látek.

  • Technická pro játra

    K lepší obranyschopnosti mohou organismu pomoci také bylinky povzbuzující činnost jater. Cennými pomocníky jsou ostropestřec mariánský, kopřiva nebo řebříček, a také antioxidanty obsažené v ovoci a zelenině. Nic nezkazíte mladým ječmenem nebo řasou chlorella.

  • Zázrak jménem Céčko



    Že v boji proti nachlazení pomáhá vitamín C, ví i malé děti. Má to ale háček. Pomeranče, mandarinky a citróny putují na pulty obchodů z velké dálky. Aby citrusové ovoce vydrželo, sbírá se nezralé. Obsah vitamínů je proto sporný. Pokud pro sebe chcete skutečně něco udělat, zaměřte se raději na domácí druhy zeleniny a ovoce. Při náročnějším životním stylu je lepší vitaminy doplňovat také pomocí tablet.

    Imunitní systém nejvíc posilují vitaminy C, A, B6, B12, D a dále potom prvky zinek, selen, zinek, železo. Zrychlit regeneraci vám umožní kyselina listová a vitamín E.

  • Echinacea proti infekci

    Cítíte-li první příznaky nachlazení, zkuste sáhnout po echinaceových kapkách. Posílí imunitu a funguje dobře také jako prevence v obdobích, kdy bacily řádí všude kolem vás. Nejúčinnější jsou přípravky, které obsahují šťávu z kořene. Jsou méně časté, ale v dobře zásobených lékárnách k dostání. Pokud nemoci přímo nezabrání, obvykle zkrátí a zmírní její průběh. Pomáhá i při infekcích močových cest, oparech a řadě dalších problémů, jež s imunitou souvisí.

  • Hlíva posílí imunitu



    Výtečná je v kuchyni a oceníte ji také jako přírodní lék. Obsahuje mnoho vitamínů, minerálů a stopových prvků. Nejcennější jsou však látky zvané glukany, které podporují imunitní systém. Mimo jiné zvyšují tvorbu protilátek proti patogenním bakteriím virům i plísním. Hlíva a glukany v ní obsažené mohou pomoci i v případě vleklých infekcí či chronického únavového syndromu. Nepůsobí okamžitě, ale na druhou stranu nemá žádné negativní vedlejší účinky.

  • Změna času – jak se s ní vyrovnat?



    Pro někoho výhra jedné hodiny spánku navíc, pro jiné bezesné noci, než si tělo přivykne na nový režim. Pokud patříte mezi ty, které změna času vykolejila z denního rytmu, dopřejte tělu pohyb. Nemusíte zrovna do fitka. Stačí dvacet minut svižné chůze. Rychlá chůze nebo běh podporují uvolňování serotoninu a dalších neuropřenašečů, které ovlivňují i naše vnitřní biologické hodiny.

    Další možností je melatonin. Nízké dávky tohoto hormonu obsažené v některých „přirozených“ lécích na spaní podpoří hladiny našeho vlastního melatoninu, který si organismus sám vytváří. Léky s melatoninem mohou pomoci zvláště těm, kteří mají kvůli změně času problémy se spánkem.

Další příběhy