.

. Zdroj: Shutterstock

Chcete být šťastnější? Změňte šatník!

Můžeme být díky novým kouskům ve skříni šťastnější? Stručná odpověď zní ano. Je to ovšem stejné jako se vším, co se lidské psychiky týká - složité.

Kdo by neznal už zlidovělou písničku: „Je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka…“ Kolik scenáristických zápletek už stálo na tom, že hrdinovu vnitřní proměnu ilustruje obměna jeho šatníku. Vzpomeňte si třeba na Pretty Woman nebo My Fair Lady.

Když jsem se věnovala personal shoppingu, byly mými klientkami většinou ženy, které toužily po novém začátku. Manažerka, která se vracela po mateřské dovolené a cítila se ve své pozici nejistá. Matka malého dítěte, již právě opustil manžel a která potřebovala nutnou dávku sebevědomí.

Dáma po přechodu hledající nový pohled na své ženství. Cítila jsem tehdy, že spíš než o trendech a střizích se musím se svými zákaznicemi bavit o jejich sebepojetí. Jak vnímají samy sebe, co touží změnit. Během takových rozhovorů přišly často na řadu velmi silné emoce, slzy a lítost.

Pokračování 2 / 6

Veselejší fáze většinou nastala, když ve zkušebních kabinkách odložily své uniformy: oblečení fungující v některých případech jako ochranný krunýř.

České ženy jsou v tomto ohledu velmi specifické. Ročníky vychovávané za socialismu velmi praktickými matkami pociťovaly obrovský vnitřní konflikt, když se měly rozmazlit. Například tehdy, když měly investovat do hezkého spodního prádla nebo lodiček na podpatku, které jim sice prodloužily nohy, ale nedalo se v nich řídit ani běhat s nákupy.

„Maminka by se na mě strašně zlobila, kdyby věděla, že jsem si zaplatila stylistku,“ špitla jednou finanční analytička, která po porodu konečně zhubla 30 kilo a chtěla svou proměnu oslavit novým šatníkem. Rozuměla jsem jim, bude ještě pár let trvat, než v našich luzích a hájích konečně pochopíme, že to, jak člověk vypadá a jak se obléká, je určitým odrazem jeho vnitřního světa, nikoli projev marnivosti.

Pokračování 3 / 6

Móda jako výraz osobnosti

Móda je velmi rychlým a mocným způsobem, jak dát okolí najevo, kdo vlastně jsme. Ovšem někdy mohou být tyto signály zavádějící či úplně mylné. Třeba extravagantní módeman či módemanka, kteří za každou cenu chtějí upoutat pozornost svými kreacemi, nemusejí být nutně sebevědomější než člověk, jenž se obléká minimalisticky, spíš naopak.

Jak to tedy funguje?

Zatímco na začátku dějin lidstva sloužilo oblečení pouze k zahřátí, dnes ho nepotřebujeme jen k tomu, aby nám pomohlo přežít v chladném počasí, od toho máme ústřední topení.

Podle studií behaviorálních psychologů funguje to, co nosíme, také jako vábnička na partnera, tedy podvědomě je za tím potřeba reprodukce. Zjednodušeně řečeno, tak jako páv rozprostře svůj nádherný ocas, aby upoutal pozornost samičky, i lidské bytosti chtějí pomocí zevnějšku vystoupit z davu, aby na nich spočinulo oko jejich vyvoleného.

Pokračování 4 / 6

Studie vědce Johna Benze z Nebraské univerzity ukázala, čím chtěl zkoumaný vzorek lidí zapůsobit na prvním rande.

Zatímco muži chtěli protějšek oslnit tím, že budou působit důvěryhodným, seriózním dojmem, ženy sázely na atraktivní vzhled. Jak ženy, tak muži do této hry zapojovali oblečení a doplňky (přiléhavé topy s výstřihem, drahé hodinky a podobně).

Určitě už jste také slyšeli rady, že chcete-li získat srdce svého vysněného, máte si vzít na první rande červené šaty. Jestli je to pravda, se dá těžko ověřit, ale v této souvislosti je zajímavý jiný psychologický experiment, v němž vybraní muži hodnotili na fotografiích ženy oblečené v různých barvách. Jak už asi tušíte, nejčastěji označili jako nejhezčí právě dámy v červeném.

Pokračování 5 / 6

Řekni mi, co nosíš...

Díky novému šatníku můžeme mít skutečně jiný, mnohdy dokonce lepší život. Ne kvůli tomu, že si konečně pořídíme tu strašně drahou značkovou kabelku, ale proto, že se naučíme vyjádřit svou osobnost.

Můj osobní tip, jak si sestavit šatník skutečně na míru tomu, jaký chcete žít život, spočívá v tom, že si položíte pár jednoduchých otázek, které najdete v boxu pod článkem. Někdy na ně není snadné odpovědět, ale kdo říkal, že to musíte udělat hned?

Jestli chcete zjistit více o tom, jaký vliv má zevnějšek a oblečení na váš život, pořiďte si knihu Mind What You Wear (Zabývej se tím, co nosíš, pozn. aut.) od psycholožky Karen J. Pine. Věřte nebo ne, ale zjistila například to, že studentům se u zkoušky dařilo lépe, když na sobě mělitričko se Supermanem.

Pokračování 6 / 6

Ženy, které si v rámci pokusu oblékly na test z matematiky plavky, zcela pohořely. „Různé styly oblečení vyvolávají rozdílné myšlenky a mentální procesy. Potřebujeme pochopit, jaký má to, co si ráno vezmeme na sebe, vliv na náš den, abychom tento výběr dělali vědomě,“ řekla doktorka Pine v jednom z rozhovorů.

Změny šatníku a s tím spojené nákupy by ale měly být vždy cílené a systematické. Odpovězte si na uvedené otázky, vytvořte v počítači složku s fotkami toho, co se vám líbí, a sepište si seznam položek, co k vysněnému novému stylu potřebujete. Teprve potom se vydejte do obchodů na lov. I v tomto případě však platí, že méně je více.

Jak moc váš současný styl odráží vaši osobnost (ohodnoťte třeba od 1 do 10). Kdybyste se měli stát outfi tem, čím byste byli? Kdo je vaší stylovou ikonou a proč? Co vám brání v tom, oblékat se podle svých představ? Jak chcete, aby vás okolí vnímalo? Jakými kousky oblečení toho chcete docílit?

Šatník na míru

Článek připravil časopis Moje psychologie.