.

.

Zdravé vánoční cukroví neexistuje, vše záleží jen na množství a přístupu k jídlu

Jak moc si o Vánocích „pomůžete“, když si místo tradičních vanilkových rohlíčků, perníčků a včelích úlů dáte jejich zdravější alternativy bez cukru, másla či lepku? Každý rok se před vánočními svátky strhne lavina článků a knih s recepty na zdravější alternativy vánočního cukroví. Většinou spočívají v tom, že se například klasická mouka vymění za celozrnnou, sladí se medem, agávovým či datlovým sirupem nebo třeba stévií, vynechá se mléko, přidá se víc ovoce, ovesných vloček a někdy také proteinu. Ve skutečnosti je potřeba změnit nejen recept, ale hlavně celkový přístup k vánočnímu mlsání a pečení.

Odbornice a výživová specialistka Hana Pávková Málková říká, že když zadáte do vyhledávače pojem zdravé cukroví, objeví se 2 590 000 výsledků. Recepty jsou samozřejmě označovány hesly jako „cukroví, kterého můžete sníst, kolik chcete“ nebo „rohlíčky, po kterých nepřiberete ani gram“. „Člověk, který výživě nerozumí, se snadno nechá nachytat. Narazíte třeba na recept na kokosové raw řezy bez mléka, lepku i cukru, kde jeden kousek vyjde na 720 kJ a obsahuje 12 g tuku a 10 g jednoduchého cukru! Existují sice recepty, které jsou opravdu odlehčené a mají lepší nutriční hodnoty. Je ale třeba počítat s tím, že chuťově se budou od klasického cukroví více lišit,“ dodává Málková. 

TIP NA VIDEO: Víme, jak připravit to nejlepší linecké!

Video placeholde

Pokud navíc porovnáme alternativy tradičních druhů, kde jsou jen vyměněny některé ingredience, výživové hodnoty se zásadně neliší. Když vyměníme klasickou mouku za celozrnnou, energeticky je to stejné a polepšíme si v průměru o 0,2 g vlákniny v jednom kousku. Pokud klasický cukr nahradíme třtinovým, případně agávovým či datlovým sirupem, hodnoty zůstanou téměř shodné, jen takové cukroví vyjde výrazně dráž.

„Nerada také vidím nahrazování mouky bezlepkovými alternativami (pokud to člověk nemusí dělat ze zdravotních důvodů). Trendem je také mouku nahrazovat mletými ořechy. Kvůli jejich vysokému obsahu tuku ale významně roste energetická hodnota. Pak jsou tu ještě různé fitness recepty s přidaným proteinem, které v jednom kousku přinesou průměrně 1 až 2 g proteinu navíc. Není lepší si pochutnat na klasickém cukroví a přidat ke svačině bílý jogurt nebo kefír, které dodají protein i další prospěšné látky?“ ptá se Hana Pávková Málková. 

„Ve STOBu (projekt StopObezitě, pozn. red.) radíme klientům připravovat jen pár nejoblíbenějších druhů a vše udělat v poloviční či třetinové velikosti. Přijmete tak i dvakrát nebo třikrát méně energie,“ radí Hana Pávková Málková. Další důležitou radou je podle ní i mindful eating. Pokud jíme všímavě (a ne mimoděk při sledování televize), stačí k uspokojení chuti mnohem menší množství. Vždy záleží, kolik cukroví sníme. Škodlivé by bylo, jen pokud bychom ho spálili nebo se zkazilo. Anebo pokud máme nějaký zdravotní problém a musíme z jídelníčku například vyloučit lepek nebo jsme alergičtí na ořechy. „Proto pokud nemáme zdravotní omezení a milujeme klasické cukroví, spíš bych radila si pochutnat na pár kouscích toho tradičního,“ uzavírá vánoční dilema Hana Pávková Málková. 

Článek vyšel v časopisu Dieta. Starší i aktuální čísla Diety si můžete koupit v on-line trafice iKiosek.cz.

.
.