#Všechnomám: Na Instagramu se šíří výzva, která vás odnaučí nakupovat
Podle jednoho britského výzkumu si na sebe vezmeme jeden kousek oblečení v průměru jen sedmkrát, než ho začneme považovat za starý a začneme toužit po novém. Jak z tohoto bludného kruhu vystoupit a nenechat se módou vodit za nos? Návod nabízí aktuální instagramová výzva.
Říká se, že ten, kdo nemá co na sebe, by si jen měl udělat pořádek ve skříni. Ve skutečnosti totiž máme oblečení dostatek, jen ho v té změti jaksi nevidíme. A tak nás pronásleduje neustálé bažení po nových kouscích, samozřejmě notně přiživované nekončícím přísunem aktuálních trendů. Jak tuto neukojitelnou „žravost“ po novém oblečení zastavit? Jako odpověď se nabízí módní půst. A právě tato výzva se v prosinci začala šířit mezi slovenskými a českými influencerkami.
Nápad odepřít si na nějakou předem určenou dobu určitý požitek samozřejmě není nový, ale je třeba dát mu nějaký úderný název, motto či hashtag, aby se rozšířil mezi více lidí – příkladem může být třeba Suchej únor, což je česká kampaň pro lidi, kteří chtějí otestovat, co s nimi udělá měsíc nepití.
Proto když se Slovenka Zuzana Gašparovičová, mimo jiné zakladatelka projektu Pokojovky, rozhodla skoncovat na půl roku s nakupováním, přirozeně se svěřila na svém Instagramu @zuzstories a pobídla fanoušky, aby jí pomohli vymyslet hashtag. Nakonec zvolila úderné #všetkomám (#všechnomám), které jednak implikuje blahobyt, jímž se všichni obklopujeme, a jednak v sobě nese uklidnění, mantru pro chvíle, kdy na nás přece jen padne nutkání si něco koupit.
Když už po něčem zatoužíte, jen si to zapiště. Na konci výzvy se možná budete divit. A také budete bohatší.
Jaká jsou pravidla této výzvy? Dobu, po kterou vydrží nenakupovat, si klidně může určit každý sám. Po tento čas by ale podle Zuzany mělo platit: žádné nové oblečení, doplňky ani boty. Výjimkou mohou být třeba šaty pro výjimečnou událost, jakou je svatba, dárek k narozeninám, svetr upletený od mámy a podobně.
Zuzana na svém Instagramu sepsala i 10 tipů do začátku, které vám pomohou výzvu zvládnout (celou výzvu najdete u ní ve Stories). Nejprve je třeba si uvědomit, jestli vám opravdu v šatníku nechybí něco podstatného, bez čeho se následující měsíce neobejdete. Dobré je také vypnout si na sociálních sítích profily s oblíbenými značkami a módními influencerkami. A když už po něčem zatoužíte, jen si to zapište. Na konci výzvy se možná budete divit. A také budete bohatší.
70 % maso, 30 % dezert
Mimochodem, jestli nechcete podstupovat přímo půst, ale jen dietu, můžeme zůstat u metafory s jídlem. Návrhář Michael Kors na svém Twitteru před pár lety poskytl jednoduchý návod, jak si udržet funkční šatník. Jeho základy, tedy univerzální kousky, které nejvíce unosíte, v této metafoře představují maso a brambory a měly by činit 70 % vašeho šatníku.
Zbylých 30 % připadá na dezerty, jimiž jsou trendy kousky, třpytivé, barevné a vzorované, které využijete jen příležitostně a pro ozvláštnění. „Příliš mnoho žen má tyto poměry přesně naopak, což je důvodem, proč nikdy nemají co na sebe,“ shrnul návrhář pro Times Online.