Obaly na kosmetiku ekologicky a stylově. Jak se vám líbí návrhy vítězů Model Young Package?
Jubilejní 25. ročník mezinárodní soutěže obalového designu Model Young Package letos vyzval designéry z celého světa ke zpracování tématu Personal Care. Sešlo se téměř 200 prací z desítek zemí a mezi vítězi jsou i české návrhy. Co říkáte na jejich nápady? Jak budou možná vypadat obaly budoucnosti?
Soutěž Model Young Package založila společnost Model Group, která patří k největším evropským výrobcům obalů vůbec a provozuje také Inovační centrum, kde pod rukama designérů vznikají nové návrhy. Díky její iniciativě funguje soutěž od roku 1996 dodnes. Organizátorem soutěže je pro firmu Model Group od roku 2009 nezávislá odborná organizace Czechdesign. Soutěží prošla celá řada mladých tvůrců, kteří se později stali respektovanými designéry: Historicky prvním vítězem byl Jan Čtvrtník, který o několik roků později pracoval pro NASA, IKEA či Elektrolux. V dalších ročnících zabodovali například Ladislav Škoda, šéfdesigner firmy Tescoma a spousta dalších.
V jubilejním 25. ročníku soutěže mohli kreativně a odpovědně soutěžící zabalit například kosmetiku, výživové doplňky, zdravotnické pomůcky, léky nebo hygienické potřeby. Přestože globální pandemie soutěžícím značně ztěžovala podmínky pro výrobu prototypů i s ohledem na uzavření škol a limitovala možnosti odeslání soutěžních prací, sešlo se letos v soutěži na dvě stovky prototypů z desítek zemí světa. O vítězích rozhodla porota složená z následujících odborníků oboru: Jan Činčera, předseda poroty, designér a zakladatel studia Činčera, Kateřina Švarcová, Head of Marketing Model Obaly, a.s., Peter Olah, designér Škoda auto, Pavel Fuksa, grafický designér.
Rády bychom vám představily zejména české designéry, kteří svými nápady porotu okouzlili a nás také. Paletku stínů nebo krásný beauty box v jejich obalu bychom si nechaly líbit.
3. místo kategorie Střední školy: Beauty Box
Autor: Lucie Trojanová, Česká republika
„Tento design jsem se rozhodla vyrobit, protože velmi ráda cestuji a vždy mi dělalo starosti sbalit si všechny nejpotřebnější věci rychle a úsporně. Myslím si, že tento problém má velká část z nás a nezáleží přitom na věku ani pohlaví. Všichni chceme mít sbaleno rychle, ušetřit místo, mít všechny nejpotřebnější kosmetické přípravky u sebe a zároveň nezatěžovat přírodu mnoha plastovými obaly,“ říká autorka obalu Lucie Trojanová. Ráda cestuje, ale potýká se s problémem, jak sbalit všechny nejpotřebnější věci rychle a úsporně. Proto vytvořila cestovní box z papíru s miniaturami nejnutnějších kosmetických přípravků, který by však mohl sloužit i pro představení nových produktů kosmetických značek. Porota ocenila, že jednoduchý obal ladí s jemnou grafikou a je funkční, rozehrává s papírem hru.
Cena CZECHDESIGN: Earth Palette
Autor: Veronika Janečková, Česká republika
„Většina líčidel je balena do plastových obalů – kde ale končí jejich většina, ví v dnešní době snad i malé dítě. Bezobalové dekorativní kosmetiky je asi jako šafránu. Avšak existují společnosti, které vyrábí refilly sloužící k umístění do prázdných paletek (v kovovém platíčku, zabalené pouze do papíru), případně si zastánci přírodního životního stylu vyrábí kosmetiku domácí. Stále více firem však hledá nová a ekologičtější řešení, a proto místo klasického plastu přináším nový pohled na tuto problematiku.“
Myšlenky ekologie, zero waste či recyklace při návrhu brala v úvahu Veronika Janečková. Vymyslela vlastní krabičku na dekorativní kosmetiku, kterou bude možné použít znovu a znovu, dokud se nerozpadne. Základ obalu tvoří papírová hmota, která je dále barvena přírodními pigmenty. Již v pravěku lidé čerpali barviva z přírody a Veronika chtěla poukázat na kouzlo opomíjených přírodních zdrojů a vytlačit zpracování znečišťující ovzduší. Každá krabička obsahuje jiný pigment a tím získává různé vlastnosti, takže krabička s příměsí kamenného prachu je logicky pevnější a tvrdší než ta z mechu. Papír se tak mění na nový materiál. Paletky jsou určeny na oční stíny, tvářenku či pudr. Grafické zpracování je jednoduché, podstatná je krása materiálu.
Cena Inovačního centra: Nechejme ho zmizet
Autor: Natálie Štěpáníková, Česká republika
„Obal na mýdlo pro děti z ekologického vodo-rozpustného papíru, díky kterému nevznikne „žádný“ odpad. Papír je 100% biologicky rozložitelný a nezanechává po sobě zbytky. Jeho vodo-rozpustnost také nijak nebrání potištění (např. ekologickým inkoustem), a neomezuje tak využití grafického potisku obalu. Myšlenka „zmizení“ obalu je navíc podpořena jednoduchou hříčkou pro děti, které si z obalu nejprve podle návodu poskládají origami květ, položí jej na hladinu vody a květ během momentu „zmizí“. V okamžiku rozpouštění také vzniká kouzelný efekt, neboť se poskládaný vzor při kontaktu s vodou opět rozloží a zanechá po sobě pouze barevnou stopu inkoustu.“
Obal na mýdlo pro děti od Natálie Štěpáníkové je z ekologického vodo-rozpustného papíru, díky kterému nevznikne odpad. Papír je 100% biologicky rozložitelný a nezanechává po sobě zbytky. Jeho vodo-rozpustnost také nijak nebrání potištění (např. ekologickým inkoustem), a neomezuje tak využití grafického zpracování obalu.
2. místo kategorie Univerzity a designéři: Sipflip
Autor: Kryštof Bouřil, Česká republika
„Používám doplněk stravy na klouby Alavis. Hledal jsem způsoby, jak odměřit dávku co nejpřesnějším a nejjednodušším způsobem.“
Kryštofa inspirovala vlastní zkušenost s braním sypkého doplňku stravy, proto svou práci konstruoval tak, aby obal sám odměřil denní dávku co nejpřesněji a nejjednodušším způsobem. Člověk tak nemusí používat další externí odměrku, často vyrobenou z plastu. Obal má dle poroty fantastickou konstrukci, ale nezaostává ani povedeným grafickým zpracováním.
Kromě českých designérů, se nám líbí i...
2. místo kategorie Střední školy: Howdy
Autor: Hyeseon Kim, Jižní Korea
„Mnoho dívek neví přesně, jak vložky používat, často jim přijde trapné se zeptat. Mohou si tak zafixovat nesprávné návyky. Howdy jim ale dává návod, jak tyto problémy překlenout.“
Howdy je obal na hygienické vložky, který cílí na mladé dívky, informuje je o menstruačním cyklu nebo o tom, jaké druhy vložek použít. Staví na třech principech: krása, pravidelnost, čistota. Možnost vysouvání obalu má nejen funkčnost pro otevření a zavření, ale slouží i jako prostor pro dodatečné informace. Obal má velmi silný prvek otevírání a zavírání, který není běžně viditelný, zároveň má i zdařilou grafickou podobu v kompozici barev a geometrických linií.