Linda, Naomi, Kate: Proč jsou supermodelky z devadesátek znovu hvězdami přehlídek?

4 min čtení

4 min čtení

Zatímco v dřívějších letech platilo, že se zkušené modelky s postupem času stahují z přehlídkových mol a nechávají si především lukrativní kampaně, nyní se na něj s větším i menším humbukem vracejí. Pro organizátory a návrháře prezentující v rámci fashion weeků představují nejen vítanou atrakci, ale i malé vítězství nad stereotypy dlouhodobě spojovanými právě se světem módy.

„We don't wake up for less than $10,000 a day.“ Proslulý citát pronesla modelka Linda Evangelista v roce 1990 při rozhovoru pro magazín Vogue, přičemž tím „we“ měla na mysli sebe a svou kolegyni Christy Turlington. Nejen ony dvě, ale i Naomi, Claudia, Cindy, Helena nebo mladičká Kate byly v té době módními ekvivalenty rockových hvězd. Jejich slávu nic nevystihuje lépe než fakt, že pro snadnou identifikaci v popkultuře nepotřebovaly ani příjmení. A ano, jejich platy dosahovaly nebeských výšin.

TIP NA VIDEO: Naomi Campbell – první modelka tmavé pleti, která dobyla svět

Jenže všechno jednou končí a i na jejich místo postupně nastoupila nová generace. Christy Turlington se z modelingu stáhla už v roce 1994, když jí bylo pouhých pětadvacet let, Claudia Schiffer si dala mateřskou pauzu od roku 2002 a Linda Evangelista se naposledy na mole objevila v roce 2007. Ve stejném roce byla Naomi Campbell obviněna z napadení asistentky – ve vzteku po ní mrskla telefonem. Jediná z Big 6, jak se nejslavnějším topmodelkám této éry říkalo, která odpovídala standardům krásy přelomu milénia (androgynní heroine chic), byla Kate Moss, ale i s její pověstí v roce 2005 otřásla kokainová kauza. Glamour i étos devadesátek byly out a comeback jejich hlavních modelingových hvězd v nedohlednu.

Úkryty & návraty

New York, 9. září 2022. Defilé přehlídky Fendi Resort, věnované oslavám 25. výročí kabelky Baguette, je u konce a na molo vedle návrhářů Marca Jacobse, Kima Jonese a Silvie Venturini Fendi vchází jako zlatý hřeb večera sedmapadesátiletá Linda Evangelista – je to dlouhých patnáct let, co se na přehlídkovém mole objevila naposledy, a teprve rok poté, co se na Instagramu přiznala, že má vlivem estetického zákroku zdeformovanou tvář. Nejde o návrat na přehlídková mola v pravém slova smyslu, Evangelista se skutečně jen objeví zahalená v objemných tyrkysových šatech, užije si potlesk a je konec. I tak je to ale pro módní svět milník. Z legendárních křestních jmen modelingového světa totiž zbývala jen Linda, kdo se do branže ještě nevrátil.

Loading

Série comebacků devadesátkové generace na molo odstartovala už před pěti lety a rovnou ve velkém stylu. V září 2017 se Donatella Versace rozhodla uctít památku svého bratra Gianniho, který byl zavražděn 15. července 1997. Dvacet let je pro nostalgii ideální odstup, a tak návrhářka neváhala oslovit všechny supermodelky, které v 90. letech ztělesňovaly úspěch a sex-appeal Versace, a pro tribute přehlídku je obléci do zlatých šatů. Fashion show, kterou otevírala Kaia Gerber, tak symbolicky zakončovala její máma Cindy Crawford a spolu s ní také Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Helena Christensen a Carla Bruni – stylově za zvuků písně Freedom! od George Michaela.

Carla, Claudia, Naomi, Cindy a Helena na přehlídce Versace v roce 2017

Christy Turlington tehdy ještě chyběla; přesvědčil ji až Marc Jacobs v roce 2019 – celých pětadvacet let se módnímu světu vyhýbala. „Znám a miluji tohoto muže od šestnácti. Letos mi bylo padesát a dostala jsem se do fáze, kdy ‚Why the F not‘ je odpověď na jakoukoli otázku, kterou si položím. Mám patnáctiletou dceru, u které bych si přála, aby mě stále viděla a slyšela, a tohle je způsob, jak toho dosáhnout,“ prozradila Turlington na Instagramu, co ji motivovalo k návratu na molo. Poslední kolekci, kterou předváděla pro Jacobse, přitom byla legendární Perry Ellis – návrhář pro tuto konzervativní značku tehdy vytvořil drzé oblečení ve stylu grunge. Byl z toho komerční propadák, který se však zapsal do historie módy.

Loading

Najímat devadesátkové hvězdy, které se dávno více či méně dobrovolně stáhly do ústraní, je samozřejmě především působivou marketingovou strategií, nelze jí však upřít ještě druhý rozměr. Skrze modelky ve věku 50+ se na molo vrací věková diverzita, aniž je v této souvislosti přehnaně poukazováno na věk. V módním světě jsou tyto ženy stále vnímány jako nezpochybnitelné ikony, nositelky klasického glamour půvabu a celebrity, které přitahují pozornost všech generací. Současně představují zvrat v nazírání na modelingovou kariéru a ženský vzhled obecně – zejména na předpoklad, že obojí má brzkou dobu expirace.

Loading

Tohle téma je osobní zejména pro Paulinu Pořízkovou, která se často vymezuje proti ageismu a stereotypům spojeným s věkem. „Když budu mluvit za sebe – v době, kdy jsem se cítila nejméně sexy, jsem byla nejplodnější – když jsem byla matkou malých dětí. Protože moje tělo nebylo moje, patřilo mým dětem. Teď, když jsem ho získala zpátky, mám ho skrývat? Nemyslím si,“ napsala v jednom z postů na Instagramu. Pořízková je stále aktivní modelkou, která se neváhá fotit nahá, ale nemá problém ani ukazovat vrásky a šediny. I ona se na molo vrátila v letech 2018–⁠2019, když v Londýně, respektive v New Yorku, předváděla pro českého návrháře Jiřího Kalfaře.

A pak je tu ještě jedno malé pozitivum comebacku supermodelek, respektive popkulturních ikon obecně. Letos v září se přehlídky v rámci čtyř světových fashion weeků (New York, Londýn, Miláno a Paříž) po letech s covidem vrátily do maximální formy. Nebo spíš maximalistické. Návrháři a módní domy se předhánějí, kdo přijde s originálnějšími nápady a velkolepější scénografií – například kreativní šéf Saint Laurent Anthony Vaccarello nechal před Eiffelovkou pro jeden večer vystavit funkční fontánu tryskající vodu, zatímco Glenn Martens z Dieselu na molo instaloval největší sousoší na světě – nafukovací.

Loading

Člověka nutně napadá, kam se poděly všechny ty pandemické úvahy o zpomalení módního kolosu nebo proklamovaná inspirace Kodaní, která svůj fashion week podmiňuje principy udržitelnosti. Kate Moss na přehlídce Bottega Veneta nebo právě Linda Evangelista na Fendi Baguette přitom prokázaly stejný, ne-li větší virální potenciál – a co víc, dají se „použít“ i opakovaně.