It's not a bag. It's a Baguette! Nejslavnější kabelka Fendi slaví 25 let

2 min čtení

2 min čtení

Ikonická kabelka Fendi Baguette slaví už dvacet pět let na trhu. Její sláva je úzce spojená s New Yorkem – samozřejmě se tak stalo skrze seriálovou postavu módní požitkářky s eklektickým stylem Carrie Bradshaw. Čím je Baguette aktuální i po čtvrt století a proč se s Carrie k sobě nemohly hodit lépe?

Postava Carrie Bradshaw během svého působení v seriálu Sex ve městě vynesla nespočet outfitů a doplňků, jen některé však vešly společně s ní do módních dějin – zpravidla ty, za které by se neváhala pohádat. Na prvním místě jsou to samozřejmě střevíce od Manola Blahnika, jež se staly katalyzátorem mnoha zápletek; včetně té, kdy se Carrie na večírku u dávné přítelkyně musí zout a někdo si pak „omylem“ odnese její drahé miláčky.

TIP NA VIDEO: Mercedes-Benz Prague Fashion Week očima redakce Ženy.cz

A pak je tu známá scéna ze sedmnácté epizody třetí série, kdy je Carrie na ulici okradena. Přijde nejen o šperky a hodinky, ale i o milované manolky a především o fialovou flitrovou kabelku Fendi. „To je Baguette,“ stihne ještě v šoku poučit zloděje. Tahle jediná scéna, která se poprvé vysílala v říjnu 2000, způsobila, že se z doplňku módního domu Fendi, který na trh přišel tři roky předtím, stal módní kult a It bag přelomu milénia.

Baguette od Fendi se díky Sexu ve městě a zájmu celebrit stala jednou z prvních It bags. Na snímku Paris Hilton s metalicky růžovým modelem (2000).

Proti opulenci i minimalismu

Za autorku kabelky Baguette bývá nejčastěji uváděna Silvia Venturini Fendi, vnučka zakladatelů módního domu, která až do roku 2020 zastávala pozici kreativní ředitelky dámské i pánské sekce, než tu dámskou v roce 2020 převzal návrhář Kim Jones (ten se současně stará i o Fendi Haute Couture). Někdy ale bývá spoluautorství přisuzováno i Fridě Giannini, módní designérce, která ve Fendi zastávala pozici kreativní ředitelky právě před pětadvaceti lety.

Ať tak, či onak, kabelka Fendi vznikla jako reakce na okázalou blahobytnost 80. let a uměřený minimalismus, který vládl polovině devadesátek. Už od počátku její design tíhl k bohémským prvkům, jako byly různé výšivky, kožešinové aplikace, flitry či kamínky. „Baguette byla první kabelka, která podléhala sezónním změnám, jako by byla součástí oblečení,“ vysvětluje Marnie Fogg v knize Móda: Příběh fenoménu. Každá verze se vyráběla jen v omezeném počtu, což jí zajišťovalo trvalou poptávku.

Bohémská kabelka dokonale ladila k eklektickému stylu Carrie – obzvlášť v období „chození a Aidanem“.

Typickým je pro Baguette podlouhlý tvar a krátký řemínek, díky kterému se kabelka nosí jako francouzská bageta pod paží – odtud také pochází název včetně české variace bagetka. Dalším nezaměnitelným komponentem je přezka tvořená dvěma písmeny F, které se propojují do obdélníku. „Kabelka Baguette je neprakticky malá a její nositelka potřebuje ještě další tašku, do níž se vejde víc než jen rtěnka a mobil,“ shrnuje nekompromisně Fogg. Na druhou stranu, soudobé modely bývají opatřeny i delším řemínkem, který umožňuje nosit je křížem.

O tom, jestli je Baguette praktická, nebo nepraktická, navíc dnes už nemá smysl polemizovat. Pravda, ještě před deseti lety a před Jacquemusem, který dovedl pojem mini bag do absurdního extrému, to měly malé kabelky přes rameno těžké. Tehdy vládla prostornější City bag od Balenciagy nebo Alexa od Mulberry. V posledních letech se však Fendi Baguette opět vyhřívá na výsluní zájmu, a to v souvislosti s návratem trendů z konce 90. let a přelomu milénia. A na nostalgickou notu hraje i nejnovější kampaň s Lindou Evangelistou.

Loading