Na začátku mě okouzlily šátky Hermès, říká Martina Karafiátová ze Silky Gang, původem architektka | Ženy.cz
 


Na začátku mě okouzlily šátky Hermès, říká Martina Karafiátová ze Silky Gang, původem architektka

11. června 2020 • 06:00
Martina Karafiátová, zakladatelka značky Silky Gang • Foto: archiv Martina Karafiátová Silky Gang

Líbily se jí šátky Hermès. Lehkost, krása, hedvábí a tolik využití v šatníku. A tak se Martina Karafiátová rozhodla, že vytvoří své šátky, které budou mít příběh, původ v Čechách a ukážou práci nadaných ilustrátorů. Vznikla česká značka luxusních šátků Silky Gang s devíti limitovanými kolekcemi inspirované pohádkami. A zdaleka není u konce. Martina Karafiátová, stavební architektka, má v módních doplňcích ještě velké plány. Kdo a co stojí za touto hedvábnou značkou?

Jak se v hlavě stavební architektky zrodil nápad navrhovat hedvábné šátky?

Řekla bych, že to byl pocit nevyužitého potenciálu. Svou práci ve stavitelství mám moc ráda, ale ještě jsem měla pocit, že by tu byl prostor na něco jiného. Děti už mi odrostly a zatoužila jsem mít něco vlastního. Kdy si všechno sama vymyslím a bude to podle mě. Když pracujete s designem, nejste daleko od módy. A tu já má moc ráda. Někdo módu možná považuje za povrchní věc, ale pro mě je to možnost vyjádření a kultivace sebe sama.

Díky tomu, že ráda fotím a pohybovala jsem se v backstage fashion weeků a vím, jak módní prostředí funguje a jak je náročné, nechtěla jsem dělat velké modely, ale spíše univerzálnější produkt, který bude mít v sobě výtvarné umění. A hedvábný šátek byl pro mě ten dokonalý produkt. Navíc jsem je milovala už od dětství a pak, když jsem objevila Hermès, tak jsem byla totálně šátkově okouzlena. Nejen jejich barvami a vzory, ale i tím, že dokázali z tak malého doplňku udělat ikonu, která se hřeje na módním výsluní desítky let. A tak jsem si řekla „Proč něco takového nevytvořit v Čechách?“

Šátek MalenkaŠátek MalenkaAutor: Lucie Vysloužilová

Rozhodnutí založit si módní značku stojí odvahu. Navíc nejste přímo z módního oboru.

To ano, než vše vzniklo, dělala jsem si různé průzkumy trhu, rešerše, analýzy, v čemž mi pomohlo mé „inženýrské a technické já“. Koupila jsem si i vlastní šátek Hermès, prozkoumala balení, co vám k tomu dají, jak se o vás jako o zákazníka postarají a vše kolem. Líbilo se mi to pojetí a chtěla jsem, aby i můj zákazník měl pocit opečovávání, že má něco výjimečného, a hlavně maximálně českého. Mít ale kompletně český produkt, tak u toho jsem narazila, protože ne vše u nás jde sehnat a vyrobit. Konkrétně se jedná o kvalitní tisk na hedvábí. Snažila jsem se zůstat s výrobou alespoň v Evropě. Naše šátky se tisknou v renomované rodinné továrně v Anglii, kde jsme v dobré společnosti velkých módních značek. Jsem hrdá na to, že mohu právě díky značce Silky Gang ukázat, jak jsme my Češi šikovní, aby lidé byli hrdí na to, že my tady v Čechách umíme vytvořit něco krásného. To, že se to daří, je pro mě úžasná satisfakce. Chtěla jsem svému projektu vtisknout také nějaké vyšší poslání. Proto oslovuji různé české ilustrátory, kteří pro značku vytváří svoje pojetí známých pohádkových příběhů. Hedvábný čtverec – šátek – se tak stává uměleckým dílem.

Šátek Sedmero krkavců 1Šátek Sedmero krkavců 1Autor: Lucie Vysloužilová

Já jsem si nejprve myslela, že šátky malujete sama, ale pak jsem viděla, že za každým šátkem stojí jiný ilustrátor se svým příběhem. A i skrze toto zjištění jsem si pak vybírala šátek. Jak mi sedl ilustrátor.

To ráda slyším, protože tak jsem to i trochu chtěla. Často je práce ilustrátorů přehlížena, ale ve skutečnosti je to práce, která dané věci dodává tu jiskru. A když jsem se podívala do historie, jaké úžasné ilustrátory jsme tu v Čechách měli, jako Trnka, Lada nebo třeba Cyril Bouda, začala jsem se zajímat, jak si stojí česká ilustrace teď. A dílem náhody jsem se dostala k sestrám Čupovým a Viktorovi Svobodovi, což byli takoví tři mušketýři, se kterými jsem začala pracovat na první sérii. A po prvních šátcích, kterými bylo Sedmero krkavců, jsem věděla, že jdeme dál. Rozhodla jsem se tisknout šátky, které budou mít své číslo jako grafika a bude jich limitovaný počet. Až se daný vzor vyprodá natištěný na stoprocentním hedvábném twillu, nebudou se dělat další dotisky. Aby ten, kdo si ho koupí, věděl, že má ten svůj třeba ten dvacátý ze sta a víc jich není. Na každém najdete přímo ve vzoru iniciály autora a označení Silky Gang, aby se zdůraznila exkluzivita, že tento vzor najdete jen u naší značky. Díky tomu, že spolupracuji s různými autory, jsou naše vzory pestré a různorodé. Naši ilustrátoři jsou mladí lidé do třiceti let a já se těším, že objevím nové talenty i pro širší veřejnost.

Ilustrátoři šátků –⁠ KATEŘINA ČUPOVÁ, GABRIELA PLAČKOVÁ, ZUZANA ČUPOVÁIlustrátoři šátků –⁠ KATEŘINA ČUPOVÁ, GABRIELA PLAČKOVÁ, ZUZANA ČUPOVÁAutor: archiv Martina Karafiátová Silky Gang

A jak se s nimi spolupracuje? Jsou to umělci, ti asi moc nechtějí upouštět od svých vizí?

Pro mě je tahle spolupráce nesmírně inspirující. A myslím, že i pro ně pěkná výzva, protože, když jako ilustrátor musíte vytvořit ilustraci na rozměr 90x90, což jsou ty větší šátky, tak je to pro vás obří formát. Malá věc nejde zvětšit, vypadá pak úplně jinak. Proto společně hodně pracujeme s měřítkem i proporcemi. A co se týká výběru motivů pro každého autora, tak se nejprve snažím podrobně seznámit s jeho pracemi, než mu nabídnu motiv pohádkového příběhu pro ilustraci.

To je zajímavé, proč zrovna pohádky?

Protože ilustrátoři také kreslí příběhy. A pohádkové příběhy, to je ideální společné téma. Známe je všichni a v podstatě jsou více pro dospělé než pro děti. Baví mě hledat i mírně kontroverzní témata, třeba Sedmero Krkavců nebo Otesánka. Líbí se mi, že i v takových pohádkách je dobrý konec, ale než k němu člověk dospěje, kolikrát si projde peklem. A to je ta paralela se skutečným životem. Takže šátky mají sice vyobrazené pohádky, ale jsou vlastně neskutečně dospělé a každý člověk se v nich může najít. A to mě přivedlo i k názvu značky Silky Gang. Silky, protože někdy je život jemný jako hedvábí. A Gang, protože se s námi někdy vůbec nemazlí. Jako je řeč broží, tak je i řeč šátků. Každý náš šátek vám něco přináší. A toto umí jen umění. Cesta k finálnímu produktu, který může jít k zákazníkovi, je docela dlouhá. Jen vzor tvoříme pět až šest týdnů a pak následuje několik kontrolních tisků, kde se ladí barvy, potom se připravuje fotografická kampaň k novým vzorům. Celý proces trvá obvykle minimálně půl roku. Je v něm sice skryto neskutečně práce, ale na konci dostanete dokonalou hedvábnou krásu.

Šátek O zlaté rybceŠátek O zlaté rybceAutor: Lucie Vysloužilová

A jak umělcům pohádky sedly?

Myslím, že jsem se i trefila. Dívala jsem se na jejich práci a třeba u Viktora Svobody, který má takovou komiksovou ilustraci, jsem si řekla, že by se mu mohl líbit Otesánek. Návrh si společně s autorem ujednotíme na základě několika prvotních skic, ale co se týká barevnosti, tak to jsem opravdu náročná. Vím přesně, jakou barevnou škálu u každého vzoru použijeme, protože barvy na šátku musí hlavně lichotit pleti a také už teď i vím, jaké barvy na našem hedvábí vypadají dobře a které mají naši zákazníci rádi a sluší jim. Takže někdy se i stalo, že jsem autorovi jeho navržené barevné schéma zásadně přebarvila. Protože barevnost je při rozhodování o koupi šátku klíčová ingredience. Každá žena řeší, zda jí bude daná barevnost slušet, protože šátky nosíte blízko u obličeje. Proto je tedy fáze ohledně barevnosti na šátcích často o dlouhých diskuzích s autory. Někdy se to podaří „na první dobrou“ a shodneme se s autorem okamžitě, někdy je to dlouhý a  oboustranně vyčerpávající proces. Nakonec se ale vždy dohodneme a za výsledek dáme „ruku do ohně“.

Šátek OtesánekŠátek OtesánekAutor: Michaela Dzurná

Vedle barev dbám také na kompozici, aby šátek, jakkoliv se složí, vypadal vždy dobře. Řada šátků totiž je hezká, jen když jsou roztažené, a to jsem u šátků Silky Gang nechtěla. Tady hraje důležitou roli i gramáž hedvábí, aby šátky nebyly zespodu bílé, ale aby vzor byl vždy vidět. Což se u digitálního tisku někdy stává. Používáme hedvábný twill o vyšší gramáži, nejenže na něj tiskne i značka Hermès, ale i proto, že má dobrou vazbu a látka je pevnější. Ale díky tomu narůstá i cena. Najít kvalitní tisk bylo náročné. Nechtěla jsem do Číny. S filozofií značky souzní vytvořit maximálně lokální, český produkt. Šátky sice tiskneme v Anglii, ale zůstáváme alespoň v Evropě. Koupě našeho šátku je i zároveň investice do umění, kdy podpoříte ilustrátory a českou ilustraci, která se tak může dostat více do povědomí. A je to originální dárek v našich unikátních krabičkách, které jsou navrženy tak, aby hedvábí mohlo „dýchat“. Do našich kulatých krabiček šátky rolujeme, protože to má hedvábí rádo.

Obal pro Velikána, šátek 90x90 cm, 100% hedvábný twillObal pro Velikána, šátek 90x90 cm, 100% hedvábný twillAutor: Studio Flusser

V březnu, doslova těsně před vyhlášením nouzového stavu, jste stihla své šátky představit na Fashion Stars Night. Což bylo dokonalé šátkové okouzlení. Tam jste si s vázáním šátků vyhrála. Byla to vaše první přehlídka?

Ano a byla to výzva, protože jsem chtěla, aby tam modelky jen nechodily s šátkem, ale aby to byla show s šátky, aby se vše hýbalo. Dát tam tu energii. A spolupráce s kamarádkou Lenkou Mulabegovič – Mi fashion label byla skvělá. Navrhla mi jednoduché šaty, aby se na ně daly šátky různě vázat a ukázaly se ve všech směrech. Chtěla jsem šaty, aby modelky vypadaly oblečené neoblečené, a Lenka zvolila síťovinu. Zachovala se silueta oděvu a šátek tam hrál prim. Zkoušela jsem je nečekaně vázat a ukazovat možnosti nošení. Byla to výzva, ale řekla jsem si „Martino, stavíš domy, tak zvládneš i přehlídku.“

Přehlídka Fashion Stars NightPřehlídka Fashion Stars NightAutor: Mirek Žebrák

Jste velmi akční žena s hlavou plnou nápadů, takže určitě plánujete nějaké novinky?

Chtěla bych naučit nosit šátky i muže, a proto je mám i v kampaních a ukazuji, že šátek je doplněk i pro ně. Že když nosí šátek na krku, neznamená to, že vypadají jako zženštile. V minulosti muži šátky nosili, tak proč ne zas. Koneckonců, v zahraničí jsou ve věhlasných módních domech v tomto směru už dále. Ráda bych také více spolupracovala s českými návrháři a značkami, aby se lidé naučili implementovat šátek do oděvu. Nevnímat ho jako doplněk, ale jako součást celého outfitu. Již jsou nakreslené další dva nové návrhy šátků, které představíme na podzim. Také chystáme kolekci kožených doplňků, které budou s našimi šátky ladit. Rovněž také například limitované sady šperků, které dodají tu dokonalou tečku.

Myslím, že je na co se u naší značky Silky Gang těšit.

Fotogalerie

19 fotografií

 

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy