5 rad, jak úspěšní lidé zvládají stres. A vy můžete taky!

15. července 2017
  • 5 rad, jak úspěšní lidé zvládají stres. A vy můžete taky!

    Dokáže vás srazit na kolena každý deadline, špatně poslaný e-mail či pondělní nápor úkolů? Jakmile se kolem vás nahromadí stres, váš mozek přestává fungovat. Nevymyslíte nic a s prací nepohnete. V tu chvíli si říkáte, jakou superschopnost mají ti, kdo řeší zakázky za miliardy a šéfují tisícům zaměstnanců? Odpověď je jednoduchá: Mají jiný přístup k věci. A to se dá naučit.

    Na tomto světě existují dva druhy lidí. Ti, kteří věci dělají, a ti, kteří věří, že se jim věci staly. První skupina je přesvědčena, že výsledek jejich života a kariéry je víceméně v jejich rukou. Druhá skupina má spíše přístup Forresta Gumpa - sedí a čekají na autobus, aby je někam vzal. Psycholog z University of Florida Tim Judge a jeho kolegové prokázali, že lidé, kteří mají pocit, že řídí události ve svém životě a jsou si vědomi svých schopností, jsou i úspěšnější.

    Ale úspěch není trvalý, jak vám řeknou lidé, kteří se dostali na špičku. Každý den musí o udržení úspěchu usilovat, což přináší velkou míru stresu. A proto umění zvládat stres patří mezi jejich základní dovednosti. Odmítají vyvěsit bílou vlajku kapitulace, a když je nejhůř, zvyšují úsilí. Jak se se stresem perou?

  • 1. Myslí pozitivně

    720p 480p 360p 240p
    Pár tipů, jak se zbavit stresu
    Velkým krokem při zvládání stresu a úzkosti je zastavení vlastních negativních myšlenek. Čím více si je připouštíte, tím více ve vás rostou. Většina z nich jsou navíc pouhopouhé domněnky, a ne fakta. Jak z toho ven?

    Tak zaprvé: Kdykoli použijete slova „nikdy“, „nejhorší“ nebo „vůbec“, důrazně si řekněte stop. Zadruhé: Jakákoli pozitivní myšlenka vám pomůže začít se znovu soustředit. V praxi to znamená, že větu „Tohle prostě nikdy nezvládnu“ změňte na „Zaberu, zkusím všechno možné a zvládnu to.“

    Generální ředitel společnosti Apple Tim Cook poté, co obdržel čestný doktorát na Glasgowské univerzitě, vyzval mládež, aby smýšlela pozitivně a ignorovala cyniky, jichž je svět plný. „Když tak nebudete činit, vloudí se jako rakovina do vaší mysli a do vašich myšlenek,“ pronesl.

  • 2. Nechají si pomoci

    Garážové sny vám může splnit start-upGarážové sny vám může splnit start-upAutor: Shutterstock
    Nejsou na problémy sami a umějí s i říci o pomoc. Řídí se pravidlem, že víc hlav víc ví. Svěřit se se starostmi vám uleví a poskytne to novou perspektivu. Ostatní lidé většinou vidí řešení, které vám uniká, jelikož nejsou vaší situací tolik emočně zatížení. Úspěšní lidé se obklopují chytrými a spolehlivými lidmi. Nebojí se jim svěřit úkol a věří v jejich myšlenky. Vyskytne-li se problém, je na jeho řešení víc lidí. Stres z toho, že nějakou věc sami nezvládnou, tudíž minimalizují.

  • 3. Nepodceňují spánek

    Podívejte se na deset tipů, jak se lépe vyspat
    Spánková deprivace zvyšuje hladinu hormonů stresu sama o sobě, aniž musí být přítomen nějaký stresor. Kvůli náročným projektům můžete mít často pocit, že na spánek není čas, ale to, že se ani jednu noc pořádně nevyspíte, je dost možná to jediné, co vám brání dostat věci pod kontrolu. Ale to je chyba. Jen si vzpomeňte, jak fungujete, když jste odpočatí a vyspalí. Při odpočinku si mozek veškeré informace, které nasbíral během dne, utřídí, uloží, a má-li uklizeno, vzniká nový prostor pro kreativní řešení. Síly spánku si je vědoma i provozní ředitelka Facebooku Sheryl Sandberg, která, než jde do postele, vypíná telefon. Žádné sociální sítě, žádné pozdní e-maily. „Dělá se mi to těžko, ale klidný a ničím nerušený spánek mi dovoluje, abych pak ve dne snadněji čelila stresovým situacím," řekla.

  • 4. Jsou připraveni na změnu

    ...
    Neboť ví, že změna nejen v myšlení je velice důležitá. Otevře nová řešení a dá možnost podívat se na věc z jiného úhlu. Tito lidé se změny nebojí a také věcí, že když jedna nevyjde, svět se nezhroutí. Díky tomu je jejich mysl otevřená, změny dokážou využít ve svůj prospěch.

  • 5. Umí pracovat s úzkostí

    720p 480p 360p 240p
    Vyzkoušejte tyto dýchací techniky!
    Strach můžete zvládat mnohem snadněji, pokud si ujasníte, z čeho ho máte. Pokud víte, z čeho máte strach, dalším krokem je určit, jestli je to něco, s čím se můžete vypořádat. Může být těžké přestat si dělat starosti, když si nikdy nemůžete být jistí, jaký scénář nastane. V tuto chvíli je důležité jednoduše přijmout všudypřítomný fakt nejistoty. Nemůžeme vědět, jak bude něco probíhat nebo jaký bude závěr; trápení se s neznámým je zbytečným zdrojem strachu, kterému se můžete prostým přijmutím možností vyhýbat.

    Je-li nejhůř, stresu je zkrátka moc, tak prostě dýchejte. Naučte se podle videa rychlé techniky antistresového dýchání.

     

     

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy