Kdy naposledy jíst před spaním, abyste netloustli? | Ženy.cz
 


Pauza mezi večeří a spánkem: Jak má být dlouhá?

14. září 2020 • 06:00
Pauza mezi večeří a spánkem: Jak má být dlouhá?
• Foto: istock.com

Existuje vůbec nějaké obecné pravidlo, kdy se naposledy najíst a za jak dlouho po tom jít do postele?

-->

Na kolikátou hodinu si obvykle dáváte rezervaci, když vyrážíte na večeři do restaurace? Nejpoptávanější časy jsou mezi sedmou a osmou večer, což ovšem znamená, že odcházíme kolem deváté až desáté hodiny a většinou hodinu nato jdeme spát. Někdo se nad tím ani nepozastaví, jiný nebude moci s plným žaludkem usnout. Je doba posledního jídla dne podstatná pro náš život? Potřebuje naše tělo i v tomto směru určitý režim, či je to celé individuální záležitost?

Kdy tělo lépe tráví

Jižní národy začínají večeřet obvykle až kolem desáté večer, není to pro ně nic neobvyklého, naopak to patří k jejich tradičním zvyklostem. Jak je ale možné, že většina z nich je štíhlých navzdory obecným tvrzením, že jíst pozdě večer vede k nadváze, zažívacím problémům či špatnému spánku?

Alespoň po fyziologické stránce platí, že je vhodnější jíst v průběhu celého dne. Tělo má totiž od přírody lepší schopnost zpracovat energii, která je rovnoměrně rozložená. Je fakt, že na trávení potravy potřebuje náš žaludek rozdílnou dobu podle toho, o jak velké a tučné jídlo se jedná. V případě těžkých pokrmů to může trvat až pět hodin, což znamená, že pozdní večeře může dost radikálně narušit kvalitu našeho spánku.

Večer bychom měli tělu spíše dopřát zasloužený odpočinek než jej zaměstnat dlouhým zpracováváním jídla. Nehledě na to, že naše trávení se na noc přirozeně zpomaluje. Poloha vleže je ale účinná během dne v případě, že cítíme těžký plný žaludek. Trávicí žaludeční kyseliny totiž vleže fungují mnohem rovnoměrněji a rychleji.

Co riskují noční jedlíci

V minulosti proběhla spousta výzkumů zaměřených na lidi, kteří pracují na nočních směnách, a tudíž musí jíst v noci, takže mají narušený přirozeně nastavený metabolismus. Výsledky ukazovaly především jejich větší tendenci k obezitě a cukrovce, a to i v případech, že šlo o aktivní sportovce.

Další studie porovnávaly ty, kteří jedli stejné jídlo, ale v odlišnou denní dobu. Vyplynulo z nich, že ten, kdo večeřel v dřívějším čase, hubnul rychleji než ten, jenž měl totéž jídlo o pár hodin déle. U zdravých dospělých bylo prokázáno, že konzumace jídla pozdě v noci zvyšuje jejich cholesterol a narušuje regulaci hladiny cukru v krvi. Jiná studie z Japonska potvrdila, že u starších lidí má odstup mezi večeří a spánkem mnohem větší vliv na kvalitu jejich života než u mladých lidí, u kterých to pro změnu nehraje příliš velkou roli.

Jistě to souvisí s pohybovými aktivitami, rychlostí metabolismu a zdravotním stavem jedince. Zdravý mladý člověk zvládne mnohem jednodušeji jakoukoli zátěž organismu, ale i tak by na něj měl brát zřetel, protože nevhodný životní styl jej může velmi jednoduše doběhnout v pozdějším věku. Zkrátka obecně platí, že jsme biologicky nastaveni spíše k častějšímu menšímu jídlu během dne než k jednorázovému velkému množství potravy v pozdních hodinách.

Doporučení – zejména pro ranní ptáčata – zní, že pokud chodíte spát mezi 22. a 23. hodinou večer, je vhodné večeřet do osmi hodin. Pak dáváte tělu dostatečný prostor pro to, aby potravu v klidu strávilo a spánek mu dodal přesně to, co se od něj očekává. Pokud přece jenom musíte jíst později, pak si dejte nutričně hodnotnou stravu okolo 800 kJ. Zkuste malou misku celozrnných cereálií s mlékem či proteinové smoothie. A v ideálním případě nechte noční gastronomické řádění spíše až na dobu vaší dovolené u moře.

Po osmé večer:

Cereální miska: 2 velké lžíce cereálních vloček, 150 ml (ne)mléka podle vašeho výběru, 1 plná hrst čerstvých jahod. Promíchat, rozmačkat, popřípadě dosladit lžičkou medu.

Po výkonu 1 malý banán, 1 velká lžíce proteinového prášku, 250 ml nedoslazovaného mandlového mléka. Vše společně rozmixujte na jemné smoothie.

Ovocné toasty: cereální toastový chléb, 30 g jemného čerstvého sýra nebo lehkého tvarohu, čerstvé bobulové ovoce. Toasty z toastovače namažte sýrem či tvarohem a posypte je borůvkami či jiným bobulovým ovocem.

Více informací o zdravém životním stylu najdete v Dietě, která je v prodeji od 24. 8. Koupíte ji na novinových stáncích nebo si ji můžete objednat na www.ikiosek.cz – v největší on-line trafice s dopravou zdarma! 

Autor: red

Autor: redakce Dieta
Klíčová slova:  potravinaspánekvečeřemléko
Jdi na homepageZpět na začátek