Jak se mít ráda? Naučte se zvládat sebekritiku a čelit kritice ostatních | Ženy.cz
 


Jak zvládat sebekritiku a jak čelit kritice ostatních?

5. září 2019 • 06:00
Jak zvládat sebekritiku a jak čelit kritice ostatních?
• Foto:iStock.com

Hodně se píše o důležitosti sebelásky, ale už málokde se dočtete, jak se k ní vlastně dopracovat. Oslovili jsme proto koučku Hanku Valáškovou, která pro vás připravila několik jednoduchých cvičení, jež vás nasměrují na správnou cestu.

Všechny bychom se chtěly mít rády, ale jak na to? Článků o sebelásce a o tom, jak je důležitá a jak je potřeba vážit si sama sebe, je v dnešní době mnoho. Ale jak všechna ta moudra a dobré rady uvést do praxe? Kde začít a co vyzkoušet jako první? Máme pro vás pět jednoduchých cvičení, která vám na vaší cestě k sobě pomohou.

Budete potřebovat deník a tužku. Doporučuju si pořídit nějaký opravdu hezký zápisník, který můžete využít i šířeji. Naše cvičení pro vás mohou být odrazovým můstkem. Když si všechno zapisujete ručně, je to jiné než si psát třeba v telefonu, takové osobnější a pustí vás to trochu víc do hloubky.

Cvičení budou mít větší účinek, když si je přečtete, ideálně před zrcadlem o samotě, a budete chvilku jen tak se svými pocity. Sebeláska není zadarmo, je to stav mysli, ke kterému se musíte propracovat. Jelikož jsme už z několika dekád zvyklé se kritizovat a ponižovat, cesta k pochvale a porozumění může chvilku trvat. Pokud tedy neucítíte změnu ihned, nebojte se a pokračujte dál. Všechna cvičení opakujte ideálně denně nebo si vyberte každý den alespoň jedno a jím svůj den začněte a ukončete. A můžeme se dát do toho!

Jak zvládat sebekritiku a začít se chválit

Naučily jsme se kritizovat a brát si kritiku od ostatních příliš osobně, ale neumíme se chválit a pochvalu přijímat. To je potřeba otočit! Vaším úkolem je začít se chválit a zároveň se učit čelit kritice z okolí.

1/ Do deníku si napište, jaké pochvaly byste si přála dostat! Za co byste chtěla být pochválená teď, ale také zpětně v dětství.

2/ Pochvalte se! Přesně podle svých přání, která jste si napsala. Chvalte se za cokoli, co vás napadne! Pokud vás nic nenapadá, málo se snažíte. Je normální, že to bude na začátku trošku drhnout a bude vám to připadat divné, případně se budete cítit nepříjemně.

Nenechte se odradit – stejně jako jste za ty roky uvěřila postupně tomu, že nestojíte za nic, budete teď pracovat na tom, že si sama sebe vážíte!

Pokud vás nic hezkého nenapadá, napište si nejprve nejčastější sebekritiku, kterou si denně opakujete, a převraťte ji do pochvaly. Takto to potom můžete dělat celý den. Veškeré výčitky hoďte na papír a najděte pro sebe pochopení a pochvalu.

3/ Zastavte se, nechte v sobě pochvalu rezonovat a přijměte ji! Většina trápení plyne z toho, že pochvalu neumíme ani přijmout. Okolí nás často chválí, ale my slyšíme jen občasnou kritiku. Také platí, že přitahujeme to, co vyzařujeme. V případě, že se budete cítit nejistá, bude kritika přicházet častěji.

Jakmile si tedy přečtete pochvalu, jen tak s ní chvíli buďte, nechte ji alespoň minutu rezonovat a přijměte ji. Zopakujte si, ideálně nahlas: „Přijímám tuhle pochvalu, jsem opravdu šikovná a laskavá. Jsem hrdá na to, jaký jsem člověk.“ Když se u toho budete dívat do zrcadla, bude to o to silnější. Počítejte s tím, že se možná rozpláčete, a to je dobře – nechte odejít všechen ten tlak na dokonalost, který jste v sobě nahromadila.

Jak čelit kritice ostatních

1/ Ve chvíli, kdy kritika přichází, poděkujte za názor. Pozorujte v sobě, co to vyvolává, na jakou strunu kritika hraje a proč vás tak moc trápí.

2/ Své poznatky si potom zapište, staňte se pozorovatelem!

Pokud se vždy rozvášníte a ujedou vám nervy, nikomu to neprospěje. Na druhou stranu to neznamená, že byste v sobě měla pocity držet. Napište si je do deníku a reagujte na kritiku se zpožděním! Konfrontujte danou osobu buď na papíře, nebo u zrcadla, vyslovte to, co ve vás leží a co jste chtěla v danou chvíli říct, a znovu se ptejte, proč vám to tak ublížilo. Navažte pochvalou a dovolte druhým mít špatný den!

Většinou nám nechtějí ublížit, a pokud ano, neudělejte jim tu radost a konfrontujte je dotazem: „Ty máš v plánu mi teď ublížit? Měl jsi špatný den?“ (A malá poznámka na okraj: Se šéfem pracujte zásadně přes zrcadlo nebo deník.)

Pro to, abyste se měla ráda, je důležité umět se sebou správně mluvit a vnímat se reálně. O tom, jak se to naučit, čtěte zde.

Více o tom, jak rozumět sama sobě, další informace o zdravém životním stylu a velký materiál o intuitivním stravování najdete v aktuálním čísle časopisu Dieta.

Nestíháte jít do trafiky? Kupte si aktuální vydání nebo e-magazín jednoduše na www.ikiosek.cz

 

Autor: istock.com

 

Autor: Linda Háková
Jdi na homepage Zpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!