Běžecké boty vybírejte podle došlapu: Proč je diagnostika důležitá? | Ženy.cz
 


Běžecké boty vybírejte podle došlapu: Proč je diagnostika důležitá?

17. července 2019
Běžecké boty vybírejte podle došlapu: Proč je diagnostika důležitá?
• Foto:Shutterstock.com

Začali jste běhat ve starých teniskách a přemýšlíte o tom, že si koupíte konečně pořádné boty? Pak vás možná zaskočil pojem běžecká diagnostika. Proč byste měli vybírat obuv podle typu vašeho došlapu a jak to může ovlivnit vaše zdraví?

Aby boty plnily svou funkci, je potřeba zvolit ty správné. Správné přesně pro vás. Důležité je uvědomit si, v jakém terénu budete běhat, a pak také otestovat váš došlap. Existují tři typy došlapu závislé na vaší nožní klenbě a vychýlení kotníků: neutrální, pronační a supinační.

Zjednodušeně řečeno jde o to, zda máte kotník a chodidlo při došlapu zpevněné a stabilní, tedy přejde od paty ke špičce přes střed s minimálním vychýlením kotníků (neutrální došlap). Kotník se vám s každým dopadem může ale také prohýbat směrem dovnitř (pronace). Existuje také supinační došlap, kdy se chodilo po zatížení prohýbá směrem ven, ale to je velmi výjimečná záležitost a neexistují ani žádné běžecké boty s aktivní podporou supinace.

Správné rozpoznání došlapu vás tedy nasměřuje k určitému typu bot, které by pro vás měly fungovat nejlepším možným způsobem.

Jak diagnostika probíhá?

Diagnostika probíhá buď statickým způsobem, kdy se došlap zjišťuje při stoji na tlakové desce, nebo dynamickým způsobem, při kterém se v prodejně proběhnete na běžeckém pásu se zadní kamerou nebo po speciálním tlakovém chodníku.

Ideální je vždy volit druhou, tedy dynamickou, možnost, protože při stoji se chodidlo chová odlišným způsobem, než když se rozeběhnete. Bát se naopak nemusíte toho, že diagnostika probíhá na pásu, i když jste na něm v životě neběželi. Typ došlapu budete mít stále stejný i když nepoběžíte zrovna tak, jako obvykle.

Jak se liší boty?

Pronační modely mají výrazně pevnější tlumicí vrstvu i svršek a snaží se aktivně podpořit stabilitu vašeho chodidla. Neutrální boty jsou naopak velmi měkké a flexibilní, protože se očekává, že stabilitu si vyřeší chodidlo a kotník přirozeným způsobem.

Zvládnu to sám?

Pokud nemáte zkušenosti a chtěli byste si došlap diagnostikovat sami, úplně to nedoporučujeme. Běžci jsou často zmateni tím, že vnější hrana chodidla je to první, co se při dopadu dotkne země. Pokud ale nedochází k výraznému vyhnutí chodidla směrem ven ani po zatížení, pak se jedná o supinaci v rané fázi došlapu, která se stará o přirozené ztlumení nárazu, a není potřeba ji nijak kompenzovat.

Podobné je to i s pronací, která v omezené míře funguje jako přirozený tlumič, ale jakmile vyhnutí kotníku dovnitř překročí určitou hranici, pak se jedná o nadměrnou pronaci, kterou je dobré zohlednit při výběru bot. S tím by vám měli poradit v každé specializované běžecké prodejně.

U kterých bot diagnostiku hlavně využijete?

Toto rozdělení se nejčastěji objevuje u pohodlných a vysoce tlumených bot na tvrdé povrchy, jako jsou asfalt a šotolina. U terénních bot do bláta a kamenů se naopak rozdělení na neutrální a pronační modely prakticky neobjevuje. Je to z toho důvodu, že tento typ bot je dostatečně pevný a stabilní i bez přídavné podpory, která tím pádem není potřebná.

 

Podobně to funguje i u závodních a tempových modelů, u kterých je tlumicí vrstva nižší a tužší, a tím pádem není nutné jí dodatečně stabilizovat pronační výztuhou.

Co se stane, když si zvolíte špatný typ bot?

Někdy se nemusí stát vůbec nic, ale vystavujete se zbytečnému riziku, že vám špatně vybraná bota způsobí nepříjemné komplikace. Výrazným pronátorům bude v neutrálních botách noha doslova létat ze strany na stranu a dá se očekávat, že měkká pěna neutrální boty se pod asymetrickým zatížením velmi rychle sešlape.

V případě kombinace neutrální běžec a pronační bota se zase vystavujete riziku, že vám výztuha uvnitř bot pokřiví došlap, což je v tom lepším případě nepříjemné a v tom horším končí taková věc zánětem šlach.

Vždy je tak dobré vědět, jaký typ došlapu máte, a nejlepším způsobem, jak tuto věc spolehlivě zjistit, je běžecká diagnostika. Diagnostiku vám udělají na běžeckém pásu ve specializovaných prodejnách se sportovní obuví.

Článek připravila redakce magazínu iSportLife.cz, který přináší rady, tipy a informace pro aktivní čtenáře. Nejlepší knihy o běhání, tipy mentálního kouče Mariána Jelínka, rozhovor s Pavlem Francouzem a další zajímavé čtení najdete na iSportLife.cz.

Autor: Vít Kněžínek,iSportLife
Jdi na homepageZpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy