Omalovánky pro dospělé jsou out! Nahrazují je šrafovačky!

27. dubna 2017
Omalovánky pro dospělé jsou out! Nahrazují je šrafovačky!
Objevte kouzlo šrafovaček! • Foto: www.doselkaramel.cz

Po antistresových omalovánkách a spojovačkách pro dospělé se objevila novinka mezi relaxačně výtvarnými technikami. Šrafovačky!

Jak to vlastně celé funguje? Opravdu může vybarvování omalovánek, spojování čísel nebo šrafování políček v obrazech snížit stres a navodit relaxační účinky?

„Když vezmu tužku do ruky a plně se soustředím jenom na tuhle jednoduchou činnost, kdy vybarvuji nebo šrafuji barevná pole, skutečně se odpoutám od starostí všedního dne,“ popisuje čtyřicetiletá Hana, proč nelituje stráveného času nad zábavou původně určenou pouze dětem.

Její slova potvrzují i psychologické průzkumy, které přirovnávají tyto činnosti k meditačním cvičením, jež mají pro mozek také uklidňující a relaxační vliv. Například celých 63 % z pěti set respondentů výzkumu psycholožky Sáry Nekvasilové popsalo, že u nich došlo ke snížení úrovně stresu, když se věnovali výtvarně relaxační technice. Účastníci experimentu dále zaznamenali, že se cítí být více nad věcí. Měli také pocit, že mohou snáze ovlivňovat dění kolem sebe a že dokážou lépe čelit potížím, které je v životě potkávají.

Podobné účinky ale mají i jiné činnosti, které vyžadují soustředění a jsou alespoň částečně jednotvárné. Výsledkem vaší „meditační činnosti“ nemusí být jen vybarvený obraz, ale třeba i uštrikovaná šála, posekaný trávník nebo slepený model lodi.

„Můj otec mi říkal, že podobné pocity klidu a relaxace zažívá při mytí nádobí po nedělním obědě,“ vzpomíná kamarádka Marie, kdy pochopila, proč se její otec jednou za týden ochotně a dobrovolně chopil houbičky na nádobí.

Váš osobitý způsob relaxace a odpočinku závisí čistě jen na vás. Aktuální studie tvrdí, že v dospělosti si nejlépe mentálně odpočineme při takových činnostech, které nás bavily jako děti.

Možná právě odtud pramení obliba výtvarných činností. Až na výjimky jsme malovali všichni rádi. A jestli jste raději kopali do míče, zkuste to znovu. Forem odpočinku jsou stovky, jediné co musíte udělat je vybrat si takové, které nejlépe odpovídají vašemu životnímu stylu a proměnit je v pravidelný zvyk.

Článek připravil časopis Moje psychologie.

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy