Chci si zapamatovat všechny svoje sny

Chci si zapamatovat všechny svoje sny Zdroj: shutterstock

Jak si pamatovat svoje sny

Také se vám stává, že se probudíte z fascinujícího a intenzivního snu, ale dřív, než dojdete do koupelny, vám z něj zbyde jen jakýsi neidentifi kovatelný pocit? Víme, co dělat, abyste si příští sen zapamatovali.

Pokračování 2 / 5

Důkladná příprava

Chcete-li si své sny zapamatovat, začněte si je zapisovat. Ano, zní to jako protimluv. Když si nic nepamatuji, nemůžu si to přece zapsat, namítnete nejspíš. Naše odpověď zní: to nevadí. Začněte třeba tím, že si po probuzení zaznamenáte svůj momentální pocit, fyzický stav nebo myšlenku, kterou máte v hlavě. Je pravděpodobné, že po několika dnech se vám začnou vybavovat obrazy nebo útržky snového děje.

Trénink v tomto případě rozhodně hraje roli. Než usnete, opakujte si něco na způsob mantry, která vám pomůže si sen zapamatovat: „Pamatuji si své sny.“ Nebo: „Až se probudím, budu si pamatovat, co se mi zdálo.“

Pokračování 3 / 5

Po probuzení

Spánkové studie naznačují, že své sny si nejlépe zapamatujeme, když se probudíme přímo během nich. Můžete tedy vyzkoušet nastavit si budík o dvacet minut dřív než obvykle, takže je pravděpodobné, že zazvoní právě ve chvíli, kdy se budete nacházet ve snové REM fázi. To zvýší vaši šanci zapamatovat si sen, který se vám právě bude zdát. Ve chvíli, kdy se probudíte, nevstávejte a pokud možno si ani nesedejte. Rovnou sáhněte po svém „snovém zápisníku“, který máte uložený hned u postele, a sen si zaznamenejte. Sny se totiž ukládají v krátkodobé sekci paměti a jakýkoli prudší pohyb, myšlenka nebo pár slov prohozených s někým jiným je může vymazat.

Pokračování 4 / 5

Nakrmte hlavu

Většina snů, které si můžeme zapamatovat, se nám zdá v REM spánkové fázi. Abyste se do ní vůbec na potřebně dlouhou dobu dostali, je dobré se dvě hodiny před spaním vyhnout kofeinu a alkoholu. Zapamatování snů naopak pomáhají vitaminy skupiny B, které podporují paměť, zejména vitamin B8 (cholin), obsažený například ve vaječných žloutcích, luštěninách nebo arašídách.

Živějších a barvitějších snů můžeme dosáhnout také zvýšením hladiny melatoninu, hormonu, jenž reguluje naše spánkové cykly. Obsahují ho mimo jiné banány, ovesné vločky nebo mandle. A pokud máte odvahu vyzkoušet něco silnějšího, sáhněte po odvaru z byliny zvané Calea zacatechichi. Česky se jí říká hořká tráva a dá se koupit na internetu. Pochází z Mexika a bývá také přezdívána bylina snů pro svou schopnost navozovat živé, zapamatovatelné a údajně prý i věštecké sny.

Pokračování 5 / 5

Pátrejte dál

Pokud se ráno vzbudíte a máte pocit, že se vám v noci nezdálo vůbec nic, zůstaňte ležet a zkuste si v duchu projít seznam obvyklých symbolů, které se ve vašich snech často objevují. Tento trik funguje obzvlášť dobře, pokud už svou schopnost zapamatování snů nějakou dobu trénujete a máte tedy s čím pracovat. Ležte klidně a představujte si místa, lidi a situace, o nichž se vám často zdá. Už toto krátké cvičení někdy pomůže zachytit se střípku, který posléze odhalí celý příběh vašeho snu.

Článek připravil časopis Moje psychologie.

Doporučujeme

Načíst další články