Eliška a Dáša šijí oblečení z recyklovaných duší kol a slaví úspěch
Že funkční oblečení může být i stylové a splní to, co opravdu očekáváme, dokazuje streetwearová značka Segrasegra. Ano, jak název napovídá, za touto značkou oblečení stojí dvě sestry Dáša a Eliška Mertovy. Své oblečení šijí například z recyklovaných duší kol nebo z materiálu navrženého pro kosmonauty. Oceníte na něm funkčnost a originalitu. Co slíbí, to splní. Což jste se mohli přesvědčit i na letošním Designbloku 2019.
Rodinné podnikání je někdy komplikované, nedá mi to se nezeptat, jak to funguje u dvou sester?
Nám se spolupracuje dobře, jelikož jsme rodina a známe se dopodrobna, takže nás moc věcí nezaskočí. Doplňujeme se, ale samozřejmě sem tam se i přeme v nápadech na kolekce nebo směřování naší značky, ale bez dialogu bychom se nikam neposouvaly a ten nemůže být vždy jednostranný.
Jak vůbec vznikl nápad na založení značky Segrasegra? Slyšela jsem, že za to může kolo?
Úplně na začátku to odstartovala diplomová práce jedné z nás, na které jsme pracovaly z části společně. Poté jsme u toho již zůstaly a pomalu začaly budovat naši značku, která se každým rokem posouvala kupředu. Postupně se utvářel i směr fungování naší značky. Začaly jsme se streetwear oblečením, které se poté vyspecifikovalo na oblečení zaměřené na městskou cyklistiku. Eliška začala jezdit celoročně po Praze na kole, a jak se měnilo počasí, vnímala, že jen tak nějaká bunda či kalhoty nestačí. Tento směr se pro nás stal na dalších řadu let zásadní. Nyní je však opět čas změny, a tak nově měníme náš směr. Odkláníme se nyní od přímočarého spojení s městskou cyklistou, ale smysl našeho oblečení zůstává stejný. Nadále se zaměřujeme na inovativní materiály, které jsou plně funkční a mají např. zajímavou historii. Z těchto materiálů šijeme originální a stylové oděvy určené všem milovníkům pohybu ve městě i mimo něj.
Vedle značky Segrasegra téměř v polovině období vznikla také naše druhá značka Mamabysegra, která se zaměřuje na casual oblečení pro maminky, které nosí celoročně děti v šátku. Tuto značku jsme založily po narození prvního potomka v týmu.
V oblasti módy je dle mě celkem těžké prorazit, konkurence je velká. V čem je vaše značka jiná?
Každá značka se profiluje nějakým stylem a my jsme se po letech zkušeností v módě, kdy jsme šily nejrůznější typy oděvů od streetových, sportovních, byznys nebo i svatebních, rozhodly směřovat naši značku na oblečení reagující na podnební podmínky. Díky materiálům které používáme, můžeme našim zákazníkům nabídnout kvalitní oblečení, vyrobené ze speciálních materiálů, které je ochrání před deštěm, zimou, chladem a nově přibude i oblečení do parných veder. Mimo tyto speciální látky téměř od začátku pracujeme s dalším netypickým materiálem, a to jsou recyklované duše z kol, které využíváme jako náhradu kůže. Je to poměrně netradiční materiál v módě, se kterým lze však vyrobit zajímavé detaily a ještě tím slouží ku prospěchu. Za dobu našeho fungování se nám podařilo zrecyklovat téměř 300 kg jinak nepotřebného odpadu.
Od samého začátku se také držíme dnes již etablovaného termínu Slow-fashion, který v našich začátcích ani neexistoval. Propagovaly jsme vždy kvalitní a lokální módu, skrze kterou se zákazníci mohou dozvědět o tom, jakou pravou cenu a hodnotu oblečení má. Kolik je za tím práce a úsilí, aby vznikla například zimní propracovaná bunda, která vám vydrží řadu let.
Pracujete se zajímavými materiály, ve kterém vy osobně vidíte potenciál, který vás překvapil, nadchl? Je snadné je získat?
Kromě již zmíněných recyklovaných duší již několik let pracujeme s unikátním materiálem Ventile®, který byl vyvinut během druhé světové války v Anglii, aby se zvýšila bezpečnost letců RAF, kteří havarovali do mrazivých vod oceánu. Byl vlastně prvním předchůdcem dnešních nepromokavých textilií ze 100% bavlny, který je odolný vůči dešti, sněhu, větru i chladu.
Dalším speciálním materiálem je certifikovaný termoregulační materiál zvaný Outlast. Materiál Outlast byl původně navržen pro NASA k ochraně astronautů před teplotními výkyvy ve vesmíru. Má certifikát Certified Space Technology, jenž umožňuje neustále regulovat mikroklima pokožky. Obsahuje mikrokapsle Thermocules® uvnitř tkanin a vláken, které mají schopnost absorbovat, ukládat a uvolňovat přebytečné teplo. Když se kůže zahřeje, teplo se absorbuje a při ochlazování se naopak teplo uvolní. Je v pocitu ideálního tepelného komfortu nenahraditelný. Nebude vám horko ani zima. Budete se cítit prostě akorát.
My jsme jako jedni z mála v České republice získali certifikát k jeho užívání. Každý nový model musí projít pečlivým schvalovacím procesem v centrále v Německu. Z tohoto materiálu budeme nově šít také letní oblečení, které vás bude lépe chránit při extrémních teplotách.
Nově také pracujeme s materiálem Nano Membrane. Jde o voděvzdornou nano vlákennou membránu s tou nejlepší paropropustností na světě. Membrána byla vyvinutá a patentovaná v Čechách a je testována Technickou univerzitou v Liberci.
O jaký produkt je zájem, co zákazníci chtějí a oceňují?
Největší zájem je o bundy a kalhoty z výše zmíněných materiálů. Naši zákazníci se hodně zajímají o to, kde je produkt vyroben a z jakých materiálů. Je to pro ně známka kvality, která jim vydrží řadu let. Zákazníci také ocení osobní setkání s tím, kdo pro ně oblečení vyrábí, a také možnost úpravy na míru nebo zakázkové výroby.
Mít svou módní značku ale obnáší i spoustu práce okolo. Navíc používáte dost netradiční materiály. Co je pro vás nejnáročnější a co si naopak užíváte?
Nejnáročnější je skloubit kreativní činnost s každodenními povinnostmi okolo fungování značky, jako jsou finance, marketing, reklama, management apod. To jsou věci, které se učíte za pochodu, a pokud vám není svět byznysu úplně blízký a milý, tak se do toho těžko proniká. Ale bohužel je nedílnou součástí podnikání. Odměnou za dřinu jsou pak reakce zákazníků, kteří vám tak dají najevo, že vaše fungování má smysl a je proč dál bojovat. To je poté hnací motor, který potřebujete k nastartování tvůrčích buněk, které vaši práci obohacují o nevšední věci.
Do čeho byste se ještě rády pustily? Máte nějakou výzvu?
Jednu takovou výzvu jsme nyní prezentovaly na Designbloku 2019. Pro letošní ročník jsme oslovily známé duo Tomski & Polanski, kteří pro nás vytvořili ilustraci na téma cestování. Dílčím tématem je člověk ve spojení s městem versus člověk a příroda. Ilustrace představuje člověka v několika situacích, které běžně zažíváme při cestování v přírodě nebo ve městě. Každý si v ní najde to své – vzpomínku nebo zážitek, které se s cestováním většinou pojí. Z ilustrace vznikl pattern na různé druhy materiálů, a tak vznikla limitovaná capsule kolekce legín, triček a šatů.