Nemoci, za které může váš mobil: Hrozí i vám?

Když už nejste na mobilu, tak klikáte v práci na počítačovou myš a jako odpočinek po práci si naordinujete sledování na čemkoliv vašich oblíbených seriálů na Netflixu. A během těchto aktivit stejně co pět deset minut kontrolujete mobil. Nedivte se proto, že vás začínají bolet oči, ramena i duše. Jak obtíže mají na svědomí nové technologie?

Bolesti krční páteře a zad

Pokud musíte každý den pracovat s mobilem nebo tabletem, mohou se u vás vyskytnout bolesti pohybového aparátu zvané „iPad Shoulder“ (tabletové rameno) a „Text Neck“ (smskový krk). Jsou způsobené pokřiveným držením těla, výraznějším využíváním jedné strany a strnulejším držením hlavy. „Abychom nepřetěžovali ramena a paže při držení telefonu, je důležité opřít si ruce například o trup nebo stůl. Pokud pracujeme s tabletem, můžeme využít stojánek a zařízení v rukách vůbec nedržet. Doma nebo jinde, kde se můžeme relaxačně položit třeba na sedačku, se pak snažíme, abychom měli tablet či mobil položený na nohou nebo polštáři.“ doporučuje primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí MUDr. Michaela Tomanová.

Nicméně ať už se rozhodnete vzít do ruky knihu nebo tablet či mobil, je dobré sledovat, zda nesedíte déle než 30-40 minut se zády ohnutými jako luk. Tímto posedem si velmi rychle může přivodit bolesti pohybového aparátu. "Ideální je pozice střídat. Nedržte telefon stále v jedné ruce, myslete na narovnání zad, střídejte pozice sedu a lehu. Jestliže na technologiích trávíte hodně času ať už díky práci nebo zábavě, změny polohy držení přístroje i těla jsou tedy to nejdůležitější,“ zdůrazňuje fyzioterapeut PhDr. Kryštof Kuba z McKenzie Kliniky.