Krása bez krutosti. Jak vybrat kosmetiku pro vegany?

6. března 2017

Ke stále vyhledávanému stravování ve stylu raw, veganstvíči vitariánstvíse přidává i kosmetika. Co to znamená, když na lahvičce parfému nebo šamponu najdete označení Vegan

Od kosmetiky většina lidí požaduje funkčnost, vstřícnost k pleti a vůni, víc je kromě ceny nezajímá. U veganů je tomu jinak, ti přidávají filozofii a životní styl. Zastánci tohoto směru jdou cestou, která respektuje život a potřeby zvířat. Není jednoduchá, protože na každém kroku vidí krutost.

Ať už v konvenčních potravinách nebo v pokusech na zvířatech, které stojí za většinou kosmetiky. Také ve spotřebním zboží, v oblečení nebo zábavě, ke které jsou zvířata lidmi donucena.

Veganem z přesvědčení

Na rozdíl od běžného vegetariánství, tedy stravování bez masa, se veganství zříká vajec, mléčných výrobků a medu. Mnoho veganů z přesvědčení nesouhlasí ani s rybařením, myslivostí, kožešinovým průmyslem, cirkusy nebo zoo.

Důsledně pojaté veganství odmítá používání oblečení z kůže, vlny a hedvábí nebo kosmetiky testované na zvířatech. Mezi zastánce tohoto stylu patří například herec Brad Pitt, muzikant Paul McCartney, bývalý prezident USA Bill Clinton, herečka Michelle Pfeiffer, tenistka Serena Williams a mnoho dalších.

Jak je to u kosmetiky

Ve veganské kosmetice, stejně jako v jídle, se nesmí vyskytnout žádná živočišná složka. V tom je rozdíl od vegetariánů, kteří nejsou proti používání například medu nebo propolisu. Pro zastánce této kosmetiky je podstatný certifikát Vegan. Logo je přidělováno organizací The Vegan Society a poznáte ho podle obrázku slunečnice nad V.

Co nabízí trh

Dnes není problém sehnat kosmetiku, která splní všechny požadavky veganů (netolerují ani štětiny ze zvířat na štětcích). Lze najít tradiční, podomácku vyrobené produkty (mýdla) nebo se po nich poohlédnout v drogeriích a parfumeriích. Ve většině případů jsou k dostání v prodejnách s bio nebo přírodní kosmetikou či na internetu.

Pozor, některá značka má certifikaci Vegan jen na jednotlivé produkty, nikoli na celou řadu. Například dánská značka barev na vlasy Natulique má tuto certifikaci jen u šamponu na vlasy.

Označení Vegan najdete také u značek Logona a Santé. Právě druhá z uvedených jdou veganům naproti s patentovanou zubní pastou s vitaminem B12, který jim ve stravě obvykle chybí. Veganské jsou také například produkty značky Urtekram, Eco Cosmetics nebo Nebio.

Zázraky nečekejte

Někteří spotřebitelé si občas v diskusích stěžují, že přípravek neumožňuje tak pohodlné využití, na jaké jsou běžně zvyklí.

Sprchový gel může být příliš tekutý a málo pěnit, balzám na rty se může roztéct a podobně. Je to tím, že jinak ho nelze ve veganské kvalitě vyrobit. A ani obaly nebývají, až na výjimky, nijak atraktivní.

Mnoho věcí, jako je například řasenka nebo pudr, které koupíte v drogeriích, má pouze certifikát Vegan. Jenomže pro zastánce veganství je důležité také zacházení se zvířaty, a když chybí certifikát HCS, není zaručena kontrola netestování na zvířatech. K fenoménu veganství patří etické přesvědčení a jeho zastánci vyžadují kosmetiku „cruelty free“, tedy netestovanou na zvířatech.

Taková kosmetika je na obalech označena obrázkem králíka mezi hvězdami. Ten vám dá jasně najevo, že kvůli zjištění její bezpečnosti nemuselo být trápené zvíře. Problémem je to, že firmy vyrábějí často i na území států mimo EU, kde mohou samozřejmě testy na zvířatech využívat.

Spotřebitel nemá možnost tyto detaily většinou v obchodě zjistit, ale může se informovat o interní politice firmy, o jejím postoji k testování na zvířatech. Společnosti s vlastnictvím certifikátu HCS musejí podstupovat pravidelný audit, který to ověřuje. U nás má udílení značky na starosti nezisková organizace Svoboda zvířat a je zdarma.

Článek připravil časopis Dieta.

Jdi na homepage Zpět na začátek
Další příběhy