Zpátky do puberty: Vrací se sexy trička, která připomínají váš šatník z roku 2003
Vzpomenete si ještě, co jste nosili nebo po čem jste toužili před dvaceti lety? Oversize trička z devadesátek už byla tou dobou na ústupu a čistý bílý minimalismus ještě v nedohlednu. Kim Kardashian nikdo neznal, protože tou „protivnou sprostou holkou“, která kralovala magazínům (nikoli Instagramu, který neexistoval), byla Paris Hilton. A i když se řada věcí od té doby změnila, některé se nyní vracejí – třeba trička s infantilně dívčími motivy nebo ironickými nápisy ve velikosti baby size, jimiž nejvíc proslula právě slavná dědička hotelového impéria.
Každá doba má své módní ikony a také to, co nosí na tričku. Jednou z těch, které definovaly nultá léta, byla bezesporu Paris Hilton – mladá, pohledná, drzá a nestydatě bohatá dědička hotelového impéria. Živoucí barbie s čivavou v kabelce, trouble girl s řadou skandálů na kontě a také jedna z prvních celebrit, které skrze své oblečení a paparazzi snímky vysílaly vzkazy do světa (skutečné prvenství patří princezně Dianě, svého času nejfotografovanější ženě světa). Když před dvěma lety obletěla internet stará fotografie, na níž je Paris v triku s nápisem Stop Being Poor, uvěřili tomu skoro všichni – ano, přesně tento druh povýšenosti jsme jí přisuzovali. Hilton poté natočila na TikTok video, kde se ohradila, že jde o retuš. Nápis na tílku, které pocházelo z módní kolekce její sestry Nicky, byl ve skutečnosti Stop Being Desperade.
TIP NA VIDEO: Top second handy v Praze, které musíte navštívit
Ať už snímek retušoval kdokoli, trefil se do nálady doby. Od nultých let uběhlo potřebných dvacet let, abychom jejich typickou módu dokázali opět ocenit – tentokrát s větším nadhledem a sebeironií. Módní influencerky navíc postupně přecházejí na mikro velikosti triček, kterým se v angličtině říká baby tee. O jejich vzestup a oblibu mezi celebritami se zasloužila reklamní stylistka a milovnice vintage módy Laura Metzler, která v roce 1993 založila značku Tease Tee's. Metzler se inspirovala stylem svojí starší sestry, která si kupovala takzvaná francouzsky střižená trička – kousky s malým kulatým výstřihem, které byly původně určené pro děti, ale jistou provokativní setrvačností pronikly i do ženské módy. Když bylo Lauře dvanáct, začala si je kupovat také, a to v té nejmenší možné velikosti – od té doby ji sražené kousky nepustily.
I když značka Tease Tee's zanikla v roce 2001, baby trička definovala módu přinejmenším ještě do poloviny nultých let. Postupně se proměňovala – od minimalistických až ke kouskům se spirituálními či dětskými motivy a provokativními nápisy. Díky Paris Hilton povýšily na jeden z módních symbolů tehdejší doby, jež v módě akcentovala hyperženskost vtělenou do dvacetiletých štíhlých a sebevědomých party girls.
Dnes tento trend objevuje generace Z a baby trička se opět stávají žhavým zbožím second handů a online platforem zaměřených na preloved sortiment (například Depop). Na to samozřejmě reagují současné módní značky a návrháři v čele s Laurou Metzler, která si před několika lety založila nový brand Pretties. Vedle roztomilého spodního prádla zde koupíte právě i legendární baby trička – třeba batikované se srdíčkem, které kdysi oblékla Sarah Jessica Parker (verze s dlouhým rukávem se zase objevila ve snímku Clueless z roku 1994).