Designérka Kateřina Černá tvoří udržitelnou módu ze lnu!
Kateřina Černá vystudovala textilní design v Ústí nad Labem a poté žila v Londýně, kde načerpala mnoho nových znalostí i zkušeností. Díky tomu si mohla splnit svůj sen a založit vlastní značku K.BANA. Všechno její oblečení je ze lnu, který v létě chladí a v zimě hřeje, odvádí vlhkost a je českým produktem!
Oblečení ze lnu je poměrně ojedinělé. Proto jste se rozhodla z něj tvořit, nebo za tím stojí i něco jiného?
Na začátku, když jsem přemýšlela nad založením vlastní značky, pro mě bylo důležité, aby byla 100% českým produktem. Hledala jsem tedy materiál, který by měl tradici a kořeny v České republice, který bude přírodní, ekologický a plně recyklovatelný. Len právě všechny mé požadavky splňoval. A taky jsem se tenkrát nechala inspirovat zahraničím, kde se lněné oblečení těší velké oblibě a jeho kvality jsou velmi ceněné. Jen my jsme na něj trošku pozapomněli. Moc mě baví právě svojí prací k jeho návratu, a tedy i návratu k našim kořenům a tradici přispět. Navíc v moderním pojetí.
To znamená, že se dá ze lnu vytvořit i nadčasové, elegantní a ženské oblečení?
Samozřejmě, právě o to se snažím.
Pro koho je vaše oblečení určeno?
Pro ženy i muže, kteří se chtějí cítit výjimečně, zároveň příjemně a pohodlně po celý den. Celý den tak můžete být prakticky, ale taky stylově a originálně oblečeni, můžete vrstvit a hrát si s doplňky. A hlavně jej využijete jak doma, tak na cvičení pomalé jógy nebo klidně i do práce.
Co konkrétně ve vašich kolekcích najdeme?
Ráda šiju pohodlné kalhoty, košile, halenky, šaty, vesty, kabáty a také župánky a noční košile. Vždy s nějakým zajímavým detailem, který doplní jinak jednoduchou linii. Také jogíni u nás naleznou lněné pohodlné kousky na cvičení, jógamatky a meditační polštářky.
Když se řekne len, vybavím si bílou barvu.
Ano, bílá je základem mých kolekcí, protože je inspirovaná kundalini jógou, která se cvičí právě v bílé barvě. Využívám ale taky tmavě modrou a už podruhé v kolekci najdete také originální vzory tisků, které vznikají ve spolupráci s textilní designérkou Evou Chmelovou a její značkou DEZÉN.
Lněné oblečení je skvělé na léto, protože chladí. Je vhodné i na zimu?
Ano, len se u nás pokládá hlavně za letní záležitost a příliš se neví, že je vhodný i na zimu. Je to nejen historicky doložené, ale i na vlastní kůži vyzkoušené. Len má termoregulační vlastnost, udržuje přirozeně vaši tělesnou teplotu, ať je horko nebo zima. Už naše babičky to věděly a plně len využívaly i v zimních měsících jako ochranu proti zimě, přeci jen dříve žádné termo prádlo neexistovalo, pouze len a konopí. Ráda bych ukázala, že len je právě celoroční záležitost a materiály, jako jsou polyester nebo dokonce i bavlna, vám teplo nezaručí. V polyesteru se zpotíte a bude vám zima a s bavlnou je to podobné – nemají totiž tak vysokou kvalitu savosti, jako má právě len. A to nemluvím o tom, jaký je jejich výrobní proces a dopad na životní prostředí.
Má len i nějaké nevýhody? Třeba, že se mačká více než jiné materiály?
Osobně žádné nevýhody nevidím. Ano, lněné oblečení se mačká, ale hezky! Patří to k němu, je vlastně takovým svědkem toho, že se hýbete, že žijete! U zákazníků se někdy setkávám s tím, že nemají rádi jeho hrubost nebo se bojí průhlednosti bílé barvy. Můžu jen poradit, že len je s každým vypráním více a více jemnější a bělejší. Na průhlednost nemám žádný fígl, s bílou barvou je to podle mého názoru u všech materiálů stejné – buď si ji oblíbíte i s její průhledností, nebo ne.
Čím je kromě materiálu vaše tvorba specifická?
Tvořím oblečení, které nepodléhá módním trendům a má svůj osobitý nadčasový styl. Jednotlivé modely (nezáleží v jakém roce nebo z jaké kolekce jste obleční koupili) se mohou kombinovat, propojovat, můžete si s nimi hrát. Vše se k sobě hodí jak střihově, tak barevně a dokonce i naše autorské tisky na sebe navazují a jsou taky kombinovatelné. Důležitá je pro mne vysoká kvalita toho, z čeho a jak vyrábím, řadím se do proudu Slow fashion neboli udržitelné módy, která je proto o něco dražší než konvenční, ve které se šetří ve všech krocích procesu výroby.
Plánujete v příštím roce něco nového? Něco, co jsme u vás doposud nenašli?
Ano, napadá mě neustále něco nového, vzory, střihy... chci i nadále rozvíjet myšlenky a vize, na kterých jsem značku postavila, a také pokračovat ve spolupráci s dalšími designéry, ale nerada bych předbíhala. Nechte se překvapit.