Nejhorší jídla pro děti: Víte, co vadí víc než fast food?

31. ledna 2017
  • Nejhorší jídla pro děti: Víte, co vadí víc než fast food?

    Bylo by laciné říkat, že nejhorším jídlem, které můžete svým potomkům dát, jsou pokrmy z fast foodu. Nejsou zdravé, ale když si je dají výjimečně, neublíží jim. 

     Většina dětí jí mnohem častěji jiná pro ně nevhodná jídla, případně pijí nezdravé nápoje, které jim přitom rodiče dávají v domnění, že jsou pro ně vhodné. 

  • Sladkosti

    Ne, je zbytečné je dětem zakazovat úplně, a tak z nich udělat věc, po které budou toužit víc než po jiném jídle. Ale rodiče by měli hlídat, kolik sladkostí jejich potomci snědí, protože nadměrná konzumace cukru je jednou z příčin epidemie obezity u dětí a dospívajících.

    Každé čtvrté české dítě v 15 letech má přitom větší či menší problémy s váhou. Některé děti sice ani navzdory sladkostem nadváhu nemají, ale pokud hlad zaženou mlsáním, chybějí jim živiny z kvalitního jídla. A nejde jen o bonbony, ale také třeba o sušenky, které obsahují nejen cukr, ale někdy i nevhodný ztužený tuk, zvláště ty s polevou. 

  • Sladké nápoje

    Je nakonec jedno, zda vaše dítě pije limonády, jako jsou cola či fanta, nebo dětská pitíčka, která se tváří zdravěji.

    Ve všech těchto nápojích je velké množství cukru, které se běžně počítá na deset až dvacet kostek v jednom litru. Navíc výrobci stále častěji používají glukózo-fruktózový sirup, který ještě zvyšuje ukládání tělesného tuku. 

  • Glukózo-fruktózový sirup

     Mnoho rodičů se bojí cukru, ať už řepného nebo třtinového, a hledají, čím by ho nahradili. A domnívají se, že daleko lepší volbou bude hroznový cukr, neboli glukóza, případně ovocný cukr jménem fruktóza.

    Bohužel, zvláště glukózo-fruktózový sirup je zcela nevhodný, protože se po něm přibírá mnohem více než po klasickém cukru. Běžně ho najdete v limonádách, sušenkách, pečivu, ale také poněkud překvapivě v šunce, uzeném mase. A bohužel také v snídaňových cereáliích či třeba ovocných jogurtech.

    Je totiž mnohem levnější než tradiční cukr, děti si zároveň na sladkou chuť snadno zvyknou. Glukózo-fruktózový sirup kromě toho zhoršuje vnímání pocitu, že jsme sytí, což zvyšuje riziko, že toho sníme prostě moc. 

  • Snídaňové cereálie

    Snídaňové cereálie. Děti je milují a nakonec rodiče také, protože je tak snadné je servírovat. Bohužel je vcelku jedno, jaké koupíte, až na výjimky jsou naprosto nezdravé, protože obsahují příliš mnoho cukru. 

  • Průmyslově vyráběné potraviny a polotovary

    Průmyslově vyráběné potraviny, kam patří nejen konzervy s vepřovým, které asi dětem nedáváte, ale i všechny ty kečupy, tatarky nebo pizzy z mrazáku, jsou nouzovkou. Ne něčím, co byste měli vy, natož vaše děti jíst pravidelně.

    Musí sice splňovat všemožné předpisy o zdravotní nezávadnosti, ale to z nich v žádném případě nedělá zdravé, nebo dokonce doporučeníhodné jídlo.

    Obsahují mnoho tuků a cukrů a také barviv a konzervantů, často i nadměrné množství soli, které zřejmě dohromady vedou k obezitě, a navíc k tomu, že se podobné jídlo stává svým způsobem návykové. 

    Článek připravil Blesk pro ženy.

Jdi na homepage Zpět na začátek
Další příběhy