Podnikání ve dvou: Když dvě holky z kanceláře začnou navrhovat kabelky
Anna Čudáková a Alexandra Krutá alias San vystudovaly ekonomické školy a jejich kariéra směřovala i tímto směrem. Jenže pak začaly nosit ze školek a škol svých dětí plné kabelky obrázků a výtvorů. A tak přišel nápad na unikátní designové kabelky. Vznikla značka Maluju mámě. A s ní kabelky, které jen tak nikdo nemá.
Co vás přivedlo k nápadu podnikat?
San: S nápadem použít obrázky dětí přišla Anina. Původní myšlenka byla spojená s oblečením, ale velice brzy jsme si uvědomily, že mnohem originálnější a elegantnější způsob, jak mít obrázky svých blízkých denně po ruce, je použít je na kabelce. Na začátku celého našeho projektu byla káva dvou kamarádek, ze kterých se staly parťačky v podnikání.
Anina: Největší inspirací v mém životě jsou děti. A i ty stojí za celým projektem. Výtvory, kterými mě obdarovávaly, mi přinášely ohromný pocit štěstí a radosti. Až se zrodil nápad, který San pomohla vyzdvihnout do výšin, a společně jsme vytvořily značku Maluju mámě. Myslím, že ani jednu z nás dříve nenapadlo o podnikání ani přemýšlet.

Říká se, že podnikání ve dvou je obtížnější a dlouho nevydrží. Jaké výhody či nevýhody vidíte vy ve vaše společném podnikání?
Anina: Zatím jsem žádné nevýhody neobjevila. Každá jsme jiná, ale máme podobně nastavené životní hodnoty. Obě jsme mámy a víme, jak děti umí zaúřadovat s našimi plány. Poznaly jsme se jako kolegyně v práci, víme, jak která z nás pracuje, vzájemně se, myslím, uznáváme a respektujeme, skvěle se doplňujeme, umíme o pracovních problémech diskutovat a vždy se snažíme společně najít to nejlepší řešení. Sama bych rozhodně nebyla schopná dotáhnout vše do téhle fáze.
San: Základem úspěchu naší spolupráce s Aninou je skutečnost, že máme stejný žebříček hodnot, pracovní nasazení a vnímání priorit. Navzájem se doplňujeme, motivujeme, učíme se jedna od druhé a jsme si psychickou oporou.

Vaším produktem jsou kabelky, kterých je kolem nás v obchodech víc než dost. V čem jsou ty vaše jiné?
Anina: Naším produktem jsou luxusní kabelky s emocí. Pro každou majitelku navrhujeme jedinečný design inspirovaný jejím obrázkem. Je jedno, zda se jedná o dětskou kresbu, nebo třeba osobní vzkaz, vždy je to ryze osobní věc, kterou se snažíme do ručně zpracované kabelky vnést.

Pro značku Maluju mámě je dětský svět důležitý. Obě jste maminkami a denně s tímto světem přicházíte do kontaktu. Co jste se díky němu naučily o sobě samé a využily v práci.
Anina: Myslím si, že na světě není lepšího manažerského kurzu, než je mateřská dovolená. Moje dvě děti s ročním rozestupem mi v prvních společných měsících ukázaly, že zvládnu válku, time management je pro mě už úplná brnkačka, kurz sebeovládání a asertivity už máme taky za sebou a poslední dobou se zaměřujeme na argumentaci a vyjednávání. Jsou to pro mě ti nejlepší učitelé.
San: Mé dvě holčičky mě školí každý den. Trpělivost nikdy nebyla mojí silnou stránkou, ale role maminky mě v tomhle směru posunula o kus dále. Po všech těch nemocech a úrazech si více uvědomuji, co je v životě skutečně důležité. I díky nim jsem pochopila, jakou magickou sílu mají ty zdánlivě obyčejné věci, jakými jsou kytička z pampelišek nebo obrázek darovaný z čisté lásky. A právě tyto emoce jsou největší hodnotou našich kabelek.


Kromě dennodenních školení dětí je i něco jiného, co se pro podnikání hodí? Co vaše znalosti z původních profesí? Využíváte je?
Anina: Dá se říci, že úplně všechno. Vystudovala jsem Fakultu ekonomickou ZUČ v Plzni obor Podniková ekonomika a management se zaměřením na Strategické řízení a inovační projekty. Již při studiu jsem pak působila jako Projektová HR specialistka v nadnárodní společnosti a nyní jsem na pozici projektové manažerky v IT společnosti.
San: V mém případě je to personální management, který byl mou specializací na Vysoké škole ekonomické v Bratislavě a UNYP (University of New York in Prag) v Praze. Mnoho let jsem strávila v nadnárodních společnostech, kde jsem měla možnost být součástí různých projektů. A podnikání je ve své podstatě „jenom“ jeden z takový projektů s tím rozdílem, že na všechny dílčí úlohy jsme jenom my dvě. V mé profesi je důležitá komunikace, empatie, schopnost porozumět druhým ale také dodržování termínů a legislativy, důslednost a systematický přístup. Všechno, co jsem měla možnost osvojit si v práci, teď denně využívám také při rozjezdu našeho podnikání.

Takže do podnikání jste vpluly celkem dobře, nabité studijními i pracovními zkušenostmi. Jsou i přesto nějaké překážky či náročné situace, se kterými se musíte, i přes své zkušenosti, vypořádat?
San: Rozjezd podnikání znamená být připraven učit se každý den nové věci a neztrácet elán a chuť, i když se věci nevyvíjejí dle plánu. V porovnání se zaměstnaneckým poměrem je potřeba větší dávka sebedisciplíny a je mnohem těžší oddělit práci od soukromí.
Anina: Za sebe bych řekla a souhlasím se San, že nejtěžší je neztratit elán a nadšení. Po cestě je spousty nástrah a slepých uliček a někdy si člověk říká, jak snadné by bylo se na všechno vykašlat. Pak je to také určitě čas – začátek je strašně náročný a nefunguje to tak, že hned jak máte produkt, vyděláváte miliony. Je to fuška a v začátcích bez finančního zisku. Naštěstí nás to ale tak baví, že se nám společně daří tyto chvíle přestát. A to i díky projektu T-Mobile Rozjezdy, kterých jsme se zúčastnily a vyhrály plzeňské kolo. Otevřelo se nám díky tomu spoustu dveří a příležitostí.

Takže jste se rozloučily se svou dosavadní prací a vaším životem a obživou už je jen podnikání se značkou Maluju mámě?
San: S naším podnikáním jsme jen na začátku, i když myšlenka přenést obrázky dětí na látku vznikla už před rokem. Tehdy jsme ale netušily, kolik práce a času bude potřeba na to, abychom nápad zhmotnily do podoby, se kterou budeme spokojené. Webovou stránku www.malujumame.cz jsme spustily 21. 2. 2019 a těší nás zvyšující se zájem o naše produkty. Tak jako při startu každého podnikání je investice času a energie ještě vyšší než příjmy z ní plynoucí.
Anina: Náš projekt je tak čerstvoučký, že pokud bych to mohla přirovnat k mateřské, mám pocit, že jsme začátkem roku porodily. A v této chvíli to určitě není ziskové, natož na uživení nás dvou. Věříme ale, že se to brzo otočí.
Podnikání ve dvou: Když dvě holky z kanceláře začnou navrhovat kabelky







