Chiara

Chiara Zdroj: Profimedia.cz / iStock.com / Grafika: Ivona Horváth Souralová

Kauza Chiara Ferragni: Jak si nejslavnější influencerka zničila kariéru kvůli vánočnímu moučníku?

Ivona Horváth Souralová

Italská superstar mezi světovými módními influencery Chiara Ferragni má velký problém. Před Vánocemi totiž promovala speciální řadu vánočního moučníku, jejíž výtěžek z prodeje měl jít na pomoc turínské nemocnici, respektive dětem, které se zde léčí s rakovinou kostí. Nemocnice ale z této limitky žádné peníze nedostala, naopak Ferragni si přišla na milion eur. Nyní čelí nejen pokutě od regulačního úřadu, ale i vyšetřování z důvodu závažného podvodu, a především skandálu, který může zničit její impérium.

Už skoro měsíc se toho na Instagramu Chiary Ferragni moc neděje – vyjma občasných rodinných stories, kterými se nejspíš jen snaží udržet svůj třicetimilionový účet relevantní pro algoritmy. Anebo možná testuje náladu svého publika. To totiž před Vánocemi zažilo velké zklamání, když italský regulační úřad udělil Ferragni tučnou pokutu ve výši něco málo přes 1 milion eur. A její zářivá kariéra, notně podpořená opulentním módním i životním stylem, rázem pohasla.

Šestatřicetileté ženě, která před patnácti lety začínala s dnes již legendárním módním blogem The Blond Salade, se paradoxně stalo osudným opět jídlo – tentokrát tradiční vánoční „bábovka“ pandoro. Ve spolupráci s firmou Balocco představila Chiara Ferragni speciální růžovou řadu, která nesla její jméno. Na svých sociálních sítích posléze promovala výrobek s tím, že výtěžek z prodeje poputuje jako finanční dar dětským onkologickým pacientům turínské nemocnice. Ta sice od společnosti Balocco dostala předem finanční dar ve výši 50 tisíc eur, z prodeje moučníku ale neviděla ani cent.

Italský moučník pandora v limitované edici Chiara Ferragni
Italský moučník pandora v limitované edici Chiara Ferragni | Zdroj: Profimedia.cz

K mystifikaci zákazníků posloužil i fakt, že limitovaná kolekce pandora se jménem Ferragni stála 9 eur, zatímco běžný výrobek by vyšel na 3,70 eura. Influencerka, která je majitelkou dvou společností – módní značky a marketingové agentury – přitom podle časopisu Business Insider vydělala přes milion eur. Italský regulační úřad to nakonec vyřešil pokutou ve výši 420 tisíc eur pro společnost Balocco a zmíněným milionem eur pro Ferragni. Současně milánská prokuratura tento týden začala Ferragni vyšetřovat ve věci závažného podvodu.

Ferragni 18. prosince zveřejnila video, kde se kaje a slibuje, že nemocnici pošle milion eur. Současně trvá na své nevině a na pomoc si najala prestižní milánskou právnickou firmu i skupinku spin doctorů. „Vždy jsem jednala v dobré víře a jsem si jistá, že to vyplyne i z probíhajícího vyšetřování. Mám plnou důvěru v práci soudců a svých právníků,“ citovala Ferragni agentura AP. I tak už stihla influencerka přijít o plánovanou kampaň se společností Coca-Cola a spolupráci s ní ukončil i druhý největší světový výrobce slunečních, dioptrických a sportovních brýlí Safilo.

Těžko říct, jestli to Chiara, která se vypracovala z role řadové blogerky, jež se fotí před lokacemi přehlídek, protože dovnitř nemá pozvánku, v jednu z top nejúspěšnějších módních influencerek, ustojí. Vlivný oborový magazín Business of Fashion (BoF) však v souvislosti s touto kauzou na rovinu hovoří o „pádu Ferragni“, který může předznamenávat změnu v celém průmyslu. Jak připomíná komentátorka BoF Rachel Sanderson, úřad, který pokutoval Ferragni, si v minulosti posvítil i na technologické giganty jako Apple nebo Amazon. A i když jejich pokuty byly nakonec vyšší instancí zrušeny, veřejné mínění se proti nim začalo obracet.

Dalším důvodem může být prostý fakt, že zlaté časy influencerů jsou pomalu u konce. „Jak mi řekl šéf media sekce jednoho z největších luxusních brandů, módní značky se znovu obracejí k tradičním médiím, zatímco na startupové projekty a influencery jde méně peněz,“ komentuje Sanderson. Další konkurencí je podle ní umělá inteligence a virtuální influenceři – spolupráci s nimi už navázal třeba módní dům Louis Vuitton nebo skupina Hennes & Mauritz (H&M). A Chiara Ferragni? Pro tu plyne z toho všeho hořké poučení, které možná nejlépe vystihuje americké rčení „You can't have your cake and eat it“. Jinými slovy, člověk nemůže mít všechno.

Doporučujeme

Načíst další články