V karanténě tloustneme, ale nemusíme

Být doma tak často doma jako nyní svádí k hříchu: Tuhle si něco zobneme mezi jídly, tamhle omylem spořádáme tabulku čokolády a mezitím ochutnáme čerstvě upečené domácí pečivo, protože to přece někdo zkusit musí...

Omezení pohybu, zákaz návštěv bazénů, fitek a posiloven i celková razantní změna životního stylu zanechává stopy nejenom na naší psychice, ale i na postavě. Vydržet u cvičení si žádá pevnou vůli a pravidelné tréninky se, pokud nejste jedinec se silnou vůlí, s úlevou odkládají na až potom... Současný ý stav je náročný na psychiku, a tak není divu, že kromě dní strávených doma přibývají i kila na váze.

Naštěstí není tak obtížné se přiklonit ke zdravějšímu životnímu stylu už jenom proto, že průměrně Češky (a Češi) přibrali za poslední rok kolem šesti kilo. A na potřebu pohybu už upozorňují i lékaři.

Lepší postavu vám samozřejmě nejlépe zajistí pravidelný pohyb a změna jídelníčku. S pohybem by to s čím dál hezčím počasím mělo být poněkud snazší, jídelníček máte ve svých rukách úplně. A čas, který teď třeba ušetříme dojížděním do práce, můžeme využít jako prostor pro vaření zdravějších pokrmů anebo ke cvičení. Podle psychologů nám navíc pocit, že máme znovu kontrolu aspoň nad svým životním stylem, dodá více sebedůvěry ve světě, kde se nejistota stala každodenním chlebem.

Vyhněte se tedy logicky dietám, které jsou příliš komplikované, náročné na přípravu nebo vyžadují speciální suroviny. Začněte základní svatou trojicí hubnutí: pravidelnou stravou, zdravým jídelníčkem a dostatkem spánku.

Začněte pomalu a postupně. Je to snadnější, než od sebe hned od začátku čekat zázraky chtít moc. Mnohým se osvědčily třeba půsty, při kterých vás aplikace upzozorní na hodiny, kdy jíst můžete a kdy ne. Navíc jsou právě v tomto období půsty navázány i na tradiční pročištění organismu po zimě a přípravu na jaro. Vařte chytře. Tedy tak, aby vás to neomezovalo a nestresovalo. K večeři si dopřejte třeba kombinaci kuřecí nebo krůtí prsíčka, brokolice (všechny tyto suroviny můžete být připravené v mrazáku) a přidejte předvařenou quinou nebo svůj oblíbený druh rýže. Nebo zkuste třeba na čas přejít na vegetariánskou stravu, hubnutí bývá někdy mimoděčným vedlejším efektem.

Jídlo si naplánujte. Tím se vám den nerozpadne v chaotické bezčasí, kdy jíte pořád, nebo nejíte dlouhé hodiny, abyste pak vyluxovali ledničku. Pravidelnost stravování dokáže zázraky i s psychikou.

Omezte alkohol. Zrádné kalorie se skrývají i v alkoholu, navíc pod vlivem rychleji ztrácíme kontrolu nad tím, co jíme. Nemusíte se vína nebo oblíbeného piva vzdávat úplně, ale je fajn pít s mírou.

Snadným tipem, jak si znovu začít jídlo užívat i v běhu mezi prací, domácností a péčí o děti, je pravidlo 20 minut. To znamená, že se přestanete odbývat zhltnutou polévkou, ale na jídlo se jako na pravidelný rituál pokud možno soustředíte. A to alespoň oněch zmiňovaných dvacet minut. Vychutnáte si ho, uvědomíte si, že jíte, zastavíte se v každodenním kolotoči. Vzpomeňte si třeba na Julii Roberts, jejíž postava se tenhle přístup naučila ve filmu Jíst, meditovat, milovat. Ano, my teď sice nejsme v Itálii, ale přesto nebo právě proto si nějakou tu lehkost života zasloužíme. Inspirovat se také můžete tzv. mindful eating, tedy všímavým jedením.

Dále zajděte do kuchyně a porozhlédněte se po zásobě koření. Máte ve své spíži římský kmín a černý kmín? Půl lžičky římského kmínu kombinovaná s obědem nebo večeří zajistí, že váha půjde dolů rychleji, stejně tak čtvrtina lžičky černého kmínu přispěje k redukci hmotnosti. Vybírejte koření vždy v té nejlepší kvalitě, kterou si můžete dovolit. Koření můžete nahradit i mletým česnekem, který navíc povzbudí i vaši imunitu.

Jezte nejvíc dopoledne. Logicky je nejlepší přijmout nejvyšší počet kaloriií mezi snídaní a obědem, právě sem tedy soustřeďte své největší jídelní hříchy a radosti případného cheat day. Kafe nahraďte zeleným čajem a dostatečně pijte, hlavně čerstvou kvalitní vodu a nyní v předjaří i kopřivový čaj a březové nápoje, které kromě se kromě regenerace organismu postarají také o podporu růstu vlasů a posílení imunity.