V rakvi chci nosit Balenciagu! Proč nás fascinuje posmrtná móda?

3 min čtení

3 min čtení

Smrt je téma, které nás okouzluje i děsí už po staletí. Vypořádávají se s ním umělci různého ražení i módní návrháři. V posledních měsících se ale přece jen něco změnilo a mnozí začali intenzivně řešit, co by si chtěli obléct na svém vlastním pohřbu. Videa na toto téma kolují TikTokem i Instagramem a stávají se virálními. Proč nás najednou tak začalo zajímat oblečení pro nebožtíky?

V potemnělém sále pařížského Théâtre du Châtelet jsou vidět jen lehké obrysy černě oděných postav na pódiu. Za nimi se nejprve rychle promítne starodávný záznam pohřebního kočáru s koňmi, pak se prostorem rozezní známý hudební úvod písně Back to Black. Je první pandemický rok 2020 a píseň místo zesnulé Amy Winehouse zpívá ikona 80. let Boy George. Začíná haute couture přehlídka extravagantního návrháře Jeana-Paula Gaultiera. Má sloužit jako finální rozloučení designéra s celým fashion světem. Doprostřed runwaye do rytmu písně kráčí šestice mužů. Na ramenou nesou bezpečně zafixovanou rakev, kterou po chvíli otevře modelka Karlie Kloss a z níž vyjde žena oděná do sněhobílých mini šatů. Show začíná.

TIP NA VIDEO: Jak se v posledních 100 letech změnila ženská móda?

Gaultier byl vždy známý pro osobité kreace a ještě poutavější prezentaci na světových módních runwayích. Pohřební úvod jeho haute couture kolekce byl ale i na jeho poměry natolik netradiční, že tuto show mají módní fanoušci v živé paměti i dva roky poté. Gaultier se nakonec se svou kariérou v Paříži nerozloučil, rozhodně ale pro jednou opět otevřel diskuzi o tom, jak jde dohromady móda s otázkou smrti, truchlením a následným vyrovnáním se se ztrátou bližního.

Jean Paul Gaultier 2020

Jean Paul Gaultier 2020

Jean Paul Gaultier 2020

Pravda je, že téma posmrtného života si jako inspiraci pro své kolekce zvolilo už nespočet designérů před Gaultierem. Americký designér Thom Browne pojal v roce 2015 jednu ze svých kolekcí rovnou jako pohřeb, na němž se střídali ti nejstylovější pozůstalí. O tři roky později přišel s podobným nápadem britsko-čínský návrhář Yang Li, který modelkám vložil do náručí smuteční kytice.

Návrháře ovšem nefascinuje jen samotný rituál rozloučení, ale i vztah smrti a oblékání. Stačí si vzpomenout na přehlídku nizozemské avantgardní dvojice Viktor & Rolf z roku 2005. Přestože kolekce tehdy nesla název Bedtime Story, modelky oděné do šatů, jejichž součástí byly nadýchané polštáře a na nich rozprostřené vlasy, v mnoha případech připomínaly zesnulé ležící v rakvi. Při tvorbě jarní kolekce labelu Ann Demeulemeester si zase jeho kreativní návrhář Sébastien Meunier vzal za inspiraci utonulou dívku z řeky Seiny. Výsledkem byla vysoce symbolická sezóna modelů, z nichž kvůli pečlivě zakrytým obličejům šel až mráz po zádech.

Viktor & Rolf 2005

Thom Browne 2015

Yang Li 2018

Ann Demeulemeester 2019

Je nutné poznamenat, že se toto všechno dělo v době před pandemií. Poté přišel zlomový rok 2020 a naše vnímání smrti se podstatně změnilo. To, co umělci a designéři dosud často brali hlavně jako romantickou inspiraci, se náhle vkradlo do života každého z nás. Smrt nám byla podstatně blíž než v předchozích letech. Začali jsme se víc bát o své blízké, sami o sebe i o budoucnost. Letos navíc vše významně umocnila válka na Ukrajině, která do běžného žití zasela ještě více semínek nejistoty, strachu a utrpení. A téma smrti a jeho vyobrazení tak dostalo nový rozměr.

O ztrátě a smutku teď přemýšlíme a mluvíme mnohem víc, dáváme těm tématům zcela jinou hloubku a nahlížíme na ně z dosud neprozkoumaných úhlů. TikTokem pravidelně kolují trendy videa, v nichž mladí creators upozorňují, že není od věci se denně oblékat podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Nikdy přece nevíme, který den bude poslední, a tak se náš dnešní outfit klidně může stát mundúrem, v němž budeme muset strávit zbytek posmrtného života. A v době, kdy jen pár set kilometrů od nás denně umírají desítky, ne-li stovky civilistů, dostává takové uvažování o módě až děsivě realistický smysl.

COMME des GARÇONS 2021

Simone Rocha 2022

Balenciaga Haute Couture 2022

Stejně tak mnohem více řešíme, do jakého oblečení obléct své blízké při jejich posledním rozloučení. Nedávno na toto téma vydal obsáhlý článek magazín Dazed a upozornil v něm na to, jak i při tomto aktu lidé stále více řeší udržitelnost. Při tradičním pohřbívání se umělé tkaniny jako polyester nerozloží ani za desítky let, zato vlna a hedvábí zetlejí společně s tělem. A podobné uvažování mnozí uplatňují i při tradiční kremaci.

Principem ovšem není obléct zesnulého do co nejvíce trendy oblečení. Ve většině případů jde především o součást celkového rituálu rozloučení, kdy toužíme po tom člověka vyprovodit v důstojném, pohodlném oblečení, které mu na cestě na druhý břeh poskytne dostatek pohodlí a hlavně důstojnosti. A je jedno, zda to budou jedny z pompézních krajkových šatů od Simone Rocha, dekadentní Balenciaga nebo bavlněný komplet, který měl dotyčný poslední roky tak rád.