Rozvod Joea Jonase a Sophie Turner provází nechutná misogynní kampaň. Zdroj foto: iStock.com, Profimedia.cz / Grafika: Kateřina Špičáková

Rozvod Joea Jonase a Sophie Turner provází nechutná misogynní kampaň. Zdroj foto: iStock.com, Profimedia.cz / Grafika: Kateřina Špičáková

On je doma, ona paří? Sophie Turner není krkavčí matka, ale normální žena

Joe Jonas a Sophie Turner se rozvádějí a už ve chvíli, kdy informace prosákla na veřejnost, se z konce vztahu herečky a zpěváka stal misogynní cirkus. Řada zahraničních i českých médií se totiž Turner snaží vykreslit jako krkavčí matku, která radši paří, než aby se starala o děti. Proč by ale měl být obraz mladé mámy, která chce od života víc než jen sedět doma, chápán jako něco negativního?

Na začátku září vypustil americký web TMZ exkluzivní informaci, že zpěvák Joe Jonas a herečka Sophie Turner se po čtyřech letech manželství rozcházejí s dodatkem, že žádost o rozvod podal on. Samotná zpráva o krachu svazku dvou mladých celebrit je samozřejmě smutná, na druhou stranu – takové věci se stávají. Z běžného bulvárního materiálu se ale rychle stala nesmírně problematická kauza. Během pár dní poté, co info prosáklo na veřejnost, se totiž vynořilo obrovské množství spekulativních textů, z nichž sedmadvacetiletá hvězda Hry o trůny vycházela jako ta špatná: špatná manželka a špatná matka.

„Rozcházejí se, protože on je rád doma a ona radši chodí na party!“ znělo z prvních titulků. „Rozcházejí se, protože ona chce chodit ven a on se musí starat o děti – a to je přitom, nebožák, zrovna na turné!“ upřesňovaly téměř vzápětí další články. „Rozcházejí se, protože on ji skrze domácí bezpečnostní kameru viděl a slyšel dělat a říkat něco, co ho přesvědčilo, že vztah je u konce,“ objevilo se v reakci na fanouškovskou poptávku po dalších detailech. Ještě předtím, než Jonas a Turner stihli vydat společné prohlášení, šel mediální diskurz výrazně proti představitelce Sansy Stark. Turner byla vykreslena jako krkavčí máma, která se nestará o vlastní děti. Kompletně celý tento obraz vznikl s odkazem na „blízké zdroje“, u rozvodů takto zvučných jmen je ale standardem, že informace do médií pouštějí PR týmy daných osobností se záměrem mít obraz svých klientů v citlivé situaci pod kontrolou, případně na jejich stranu naklonit veřejné mínění.

Přesně do toho se po hlavě vrhl Jonasův PR tým. A kdyby byl trochu chytřejší a trochu schopnější odhadnout skupinu, na niž cílí, snaha obvinit Turner z věcí balancujících na hraně slušnosti by mu dost možná i prošla. Jonasův PR tým se ale – naštěstí – přepočítal. Nařknout matku z toho, že zanedbává děti, jež nedávno odnosila a porodila, protože raději paří s přáteli, je samo o sobě závažné obvinění. Útočit na ni ale tak agresivně a s tak extrémní kadencí je vyloženě podezřelé. Nejen Sophiini fanoušci, ale i řada lifestylových publicistů začali upozorňovat na to, že aktuální narativ nejde dohromady s dlouhodobou homebody image herečky. Na sociálních sítích pak proběhlo několik starších rozhovorů, v nichž Sophie opakovaně mluví o tom, že je nejspokojenější doma, v klidu, v kruhu rodinném – zatímco její muž si rád zaskotačí, v čemž ho ovšem jako správná parťačka podporuje.

Jako zázrakem se pak objevila nová, mírnější linka, podle níž měla mít Turner po porodu druhé dcery problémy sžít se s mateřskou rolí, přičemž Jonas ji nabádal, aby chodila víc mezi lidi, ona to ale začala řešit nezodpovědným pařením. Zpěvákův PR tým vycítil, že se přepočítal, a pokusil se rozvířené vody uklidnit. Bohužel pro něj – a pro zpěváka – příliš pozdě.

Pomiňme teď na okamžik to, že kdyby to bylo naopak, kdyby se ona chtěla rozvést s ním proto, že paří a nestará se o děti, mediální rétorika by k němu byl výrazně shovívavější. Prohlášení, že se chudák muž musí starat o svoje vlastní děti a přitom pracovat, pak působí vyloženě směšně: tak běžně fungují miliardy matek po celém světě. Zároveň není řeč o samoživiteli z Karviné, ale o privilegovaném milionáři, který si může bez problémů dovolit zaplatit jakoukoliv pomoc, kterou potřebuje. Asi nikdo si nepředstavuje, že Jonas dozpívá písničku a odběhne do zákulisí míchat sunar.

Hlavní přešlap Jonasova PR týmu a důvod, proč by nás rozchod jakýchsi slavných jmen měl zajímat, je snaha udělat v roce 2023 z mladé mámy zápornou postavu na základě toho, že chce v životě dělat i něco jiného než sedět doma a starat se o děti. To je totálně mimo mísu. Kdo jsou fanoušci, respektive fanynky Joea Jonase? Mladé ženy. Koho mají mladé ženy ještě raději než Joea Jonase? Sansu Stark – silnou emancipovanou postavu a její sympatickou hereckou představitelku. Proč? Protože se s oběma dokážou ztotožnit.

Stejně jako možná i Sophie Turner jsou to současné mladé ženy, které v reálném životě aktivně řeší, jestli se vůbec chtějí stát matkami na úkor vlastního života, případně jak skloubí kariéru s mateřstvím tak, aby naplnily svůj potenciál a ambice. Více než jakákoliv z předchozích generací si totiž uvědomují, jak náročné mateřství je, protože jeho tíha v patriarchální společnosti stále leží hlavně na matkách. Tvrdit jim, že zvažovat pro a proti rodičovství, cítit se v něm nejistě, zažívat rozčarování z poporodní reality, že chtít i s dětmi být především člověkem, ne pouze matkou, je něco špatného, za co si zaslouží být vláčeny bahnem, prostě nemůže fungovat. Nevzbudí to v nich soucit, spíš je to rozčílí. Což se ostatně díky případu Jonas vs. Turner velmi rychle potvrdilo.

To, co se média ze Sophie Turner pokusila udělat, je nechutné a to, že si placený PR tým myslel, že agresivní misogynní kampaň je v tomto případě dobrou strategií, je na vyhazov. Fakt, že na to tolik lidí odmítlo přistoupit, ale skýtá určitou naději. Co se skutečně stalo mezi herečkou a zpěvákem, vědí jen oni dva. Klidně můžeme ignorovat zjevný fakt, že tehdy sedmadvacetiletý Jonas sbalil Turner, když jí bylo pouhých 19, a teď je očividně šokován, že mladá moderní žena se chová jako mladá moderní žena. Pro společnost je to ve výsledku irelevantní. Důležité je, že rámování celé kauzy nadzvedlo ze židlí takové množství čtenářů. Jeden exponovaný rozvod celý systém nezboří, může být ale důležitou vlaštovkou a vzkazem starým gardám, že takhle už se to nedělá. Že tomuhle už nikdo nevěří. Že tohle už nebudeme tolerovat.