Lázně ve sklenici. Proč pít minerálky a na co dát pozor?

8. prosince 2016
Nemáte čas jezdit do lázní? Dopřejte si kúru doma • Foto: Shutterstock / Vladj55

Mirálky doplní látky důležité pro tělo a některé umí i léčit. Jen víc než kde jinde platí, že všeho s mírou. 

Dřív se daly pít jen na lázeňských kolonádách, dnes nám stojí láhev minerálky na stole. Pro spoustu lidí je minerálka každá ochucená voda, kterou najdou v supermarketu v oddělení nápojů. Voda jako voda, jen má jiný obal, řeknou si. Jenže tak to není.

Jak se v nich vyznat? 

 „Minerální vody se liší svým složením a minerály, které je navíc třeba přijímat v určitém vzájemném poměru zajišťujícím jejich správné vstřebávání v organismu. Proto je třeba u nich číst etikety stejně pozorně jako u potravin,“  upozorňuje výživová poradkyně Lenka Kaprhálová.

Minerálky se podle ní dají rozdělit do tří základních skupin: slabě mineralizované, například Evian nebo jiné, často prodávané pod označením stolní voda, které mají obsah rozpuštěných pevných látek do 50 miligramů na litr, dále středně mineralizované (Dobrá voda, Korunní, Mattoni) s obsahem látek do 500 miligramů na litr a vysoce mineralizované (Vincentka, Hanácká kyselka, Poděbradka), v nichž je obsah látek vyšší než 1500 miligramů na litr.

Kterou vybrat?

Minerálky mají jednu výhodu: minerály rozpuštěné ve vodě jsou pro lidský organismus dobře vstřebatelné, na rozdíl od různých preparátů třeba z lékáren. Protože minerálů je v nich často víc, než běžný člověk potřebuje, neměla byste je do sebe lít „jako vodu“.

Minerálky je vhodné pít maximálně půl litru denněMinerálky je vhodné pít maximálně půl litru denněAutor: Shutterstock

Lenka Kaprhálová doporučuje vypít maximálně půl litru minerálky denně, jinak vám hrozí zdravotní problémy. „Obecně platí, že čím je mineralizace vody nižší, tím víc voda plní svou základní úlohu – doplňování tekutin a odvádění škodlivin z těla,“ vysvětluje odbornice.

Jako nejvhodnější doporučuje slabě nebo středně mineralizované neochucené vody: „Jsou vhodnější než sladké limonády, které obsahují velké množství jednoduchých cukrů, umělých barviv, sladidel a organických kyselin.“ 

Pokud sportujete a třeba se chystáte na běžecký závod, můžete si před ním dát minerálku, třeba Poděbradku, která má víc sodíku, a po něm vodu s vyšším obsahem draslíku a hořčíku, například Magnesii. Není to nic, co je nutné nebo co by vám výrazně zlepšilo výkon. Iontový nápoj vám podle odbornice udělá lepší službu.

Na co si dát pozor?

Silně mineralizované vody nebo ty označené jako lázeňské už podle názvu patří do lázní. Jsou určeny k léčbě, nikoli k běžnému pití.

Když si je chcete dát, nařeďte je 1 : 1 vodou z kohoutku. Pokud jich vypijete příliš, hrozí, že tělo nestihne minerály správně zpracovat a bude je ukládat hlavně v cévách, játrech a ledvinách.

Pozor byste si měla dávat hlavně na vodu s vysokým obsahem sodíku, který zatěžuje srdce a může přispívat k vysokému krevnímu tlaku. U lidí, kteří drží dietu, je zase sodík nevhodný z toho důvodu, že zadržuje vodu v těle. Pitím minerálek s jeho vysokým obsahem si držíte v těle zbytečnou zásobu klidně až dvou litrů vody a můžete kvůli tomu působit otekle.

Minerální vody léčí, ale můžou i ublížitMinerální vody léčí, ale můžou i ublížitAutor: Shutterstock

Mám se jich bát?

Pokud jste zdravá a nepijete tři litry minerálky denně, není důvod ke strachu. Jestli trpíte problémy s vysokým tlakem nebo vylučováním, je vhodné se o jejich konzumaci alespoň poradit s lékařem. Minerálky nepatří do pitného režimu kojenců. Jinak je pít můžete, dodržíte-li množství zhruba půl litru na den.

Vody byste měla střídat, abyste se nestala závislá na jedné značce. A rozhodně se vyhněte příchutím a light verzím. Jsou to zbytečné kalorie, ale je to i nemálo umělých barviv a aromat. Jejich množství v minerálkách sice není velké, ale proč do sebe cpát další chemii, když nemusíte? Mnohem lépe uděláte, když sáhnete po minerálce s přírodními přísadami a vymačkáte si do ní čerstvý citron nebo pomeranč. 

Článek připravil časopis Dieta.

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy