Fit a štíhlá i po padesátce? Bez pohybu to nepůjde!

31. července 2017
Fit a štíhlá i po padesátce? Bez pohybu to nepůjde!
Správné jídlo v kombinaci s dostatkem pohybu je nejlepší lék • Foto: iStock.com

Zůstat v kondici i v druhé etapě života? Samozřejmě! I když je metabolismus pomalejší, existuje možnost, jak zabránit zbytečnému přibývání na váze. Jde to ztuha, to mi věřte, ale jde. Správné jídlo v kombinaci s dostatkem pohybu je nejlepší lék!

S hormonálními změnami dochází bohužel k řadě nepříjemných vedlejších účinků. U každé ženy se ale projevují různě a s různou intenzitou. Moje padesátileté kamarádky jsou toho důkazem. Jedna se neuvěřitelně potí, druhá má návaly, třetí je v depresi, další nebaví sex a já to schytala asi nejhůř – přibírám. Dostala jsem ale dobrou radu: Mám se víc hýbat. Hm, bylo by to fajn, kdyby člověk nebyl tak moc unavený, ale z vlastní zkušenosti vím, že když se k tomu pohybu dokopete, nakonec vám bude skvěle a načerpáte energii.

Proč vám udělá pohyb dobře?

Jednak spotřebujete okamžitě energii, která by se jinak proměnila v tukové polštářky, které nechcete. Kromě toho posilujete tělo a budujete svalstvo. A čím více svalové hmoty, tím víc spalujete energii. Stimulujete taky látkovou výměnu a spalujete schovaný tuk ještě několik hodin po cvičení.

Postupně se vám zpevní vazy a samozřejmě i postava. Zlepší se vám taky nálada, protože se pohybem zvyšuje hladina endorfinu a serotoninu. A endorfin nepodporuje jen dobrou náladu, ale účastní se taky regulace hladiny cukru v krvi, díky čemuž se odbourává náhlý hlad. Jistě, serotonin vyrobí i tabulka čokolády, ale ta z dlouhodobého hlediska vytvoří i tukové zásoby. Není toho málo, co pohyb dokáže.

Kdy budete nejlépe hubnout

Tukovým polštářkům dáte nejvíc zabrat při nenáročném sportu, kdy je váš tep zhruba mezi 110 až 130 údery za minutu (číslo je orientační, každý to má trochu jinak, ale pro základní orientaci to stačí). Správnou intenzitu sportu poznáte podle toho, že si můžete přitom povídat. Jen při téhle frekvenci se dostane do buněk dost kyseliny, která se taky pak spaluje spolu s tukem. Když budete mít tep vyšší, budete spalovat cukry, a to není dobře. Ideální jsou vytrvalostní sporty, kdy už po 20 minutách začne vaše tělo odbourávat tuk. Super je nordic walking, aqua aerobik, plavání (pokud nemáte natržený meniskus, samozřejmě), jízda na kole, turistika, volejbal nebo košíková. Nezapomeňte, že jen pravidelnost má smysl, a hlavně poslouchejte vlastní tělo. Když nemůžete popadnout dech, intenzitu musíte snížit.

Více o tom, jak zůstat fit i po padesátce, čtěte zde.

Klíčová slova:  menopauzapohyb
Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy