7 pravidel, díky nimž můžete žít o deset let déle

3. května 2017
  • 7 pravidel, díky nimž můžete žít o deset let déle

    Staré anglické přísloví praví, že jedno jablko denně vás ochrání před nemocemi. Jenže v dnešní době plné stresu, nezdravého jídla a hříchů v podobě alkoholu nebo cigaret, bychom museli spořádat alespoň nůši. Proto nespoléhejte na jablka a raději si osvojte několik malých kroků, které však mohou znamenat velký skok pro vaše zdraví. 

  • Jezte čokoládu
    Čokoládu si klidně dopřejte

    Hned první rada potěší. Ano, čokoláda může prospívat zdraví. Podobně jako třeba u vína však rozhoduje množství, jaké zkonzumujete, jak často si jí dopřejete a také v jaké kvalitě. Pokud si dáte denně kostičku čokolády s vysokým obsahem kakaa, pak se dá říct, že to děláte pro zdraví. Tmavá hořká čokoláda totiž obsahuje antioxidanty, které pomáhají odstranit škodliviny z našeho těla, snižuje krevní tlak a riziko infarktu, působí příznivě na srdce i cévy. Navíc obsahuje řadu důležitých minerálů a má povzbuzující vliv na činnost mozku. 

  • Choďte na preventivní prohlídku
    Víte, jaký máte tlak?

    Víte, jak jste na tom s tlakem, hladinou cholesterolu nebo cukru v krvi? Pokud ne, dozvíte se to při pravidelné preventivní prohlídce, kterou byste měla absolvovat každé dva roky. "Preventivní prohlídka má být zaměřena na choroby, které nás sužují nejvíc – to jsou kardiovaskulární, onkologické a interní. Ve třiceti letech bych doporučil EKG srdce, kompletní odběry krve, vyšetření žil a popřípadě i plic, jestli nedochází k rozvoji astma. Po padesátém roce doporučujeme ještě kolonoskopické a mamografické vyšetření, záleží ovšem i na rodinné zátěži," vysvětluje lékař Pavel Boček, vedoucí preventivního centra Kliniky Yes Visage.  

  • Choďte po svých
    Měla byste chodit alespoň třicet minut pětkrát týdně

    Pro dobrou fyzickou kondici a zdraví je nezbytně nutný pohyb. A to alespoň třicet minut pětkrát týdně. Nebojte se, neznamená to, že si musíte okamžitě koupit permanentku do fitka. Do pohybu se totiž počítá i chůze. A třicet minut denně chodit nemusí být takový problém. Někdy stačí vystoupit o zastávku dřív a dojít do práce nebo domů po svých. Jestli si nejste jistá, kolik ujdete, pořiďte si krokoměr (ať už ve formě hodinek na ruku, nebo jako aplikaci do mobilu).

  • Zajímejte se o zdraví svých nejbližších
    Co jste zdědila po své mámě kromě vzhledu?

    Jde totiž i o vás. Jestliže vaše maminka onemocněla rakovinou prsu, pak je tu určitá pravděpodobnost, že ji budete mít také. Pokud má jeden z vašich rodičů diabetes II. typu, máte až 33% riziko, že onemocníte také. Mají-li cukrovku II. typu oba rodiče, vzrůstá riziko vzniku nemoci až na 75 %. Geneticky podmíněné mohou být i nemoci srdce a cév (infarkt, mrtvice nebo kornatění tepen), kterým můžete výrazně předejít zdravým a uvědomělým životním stylem.

  • Vyměňte jeden šálek kávy za zelený čaj
    Vyměňte jeden šálek kávy denně za šálek zeleného čaje

    Pokud si neumíte představit život bez kávy, zamyslete se, kolik jí přes den vypijete. Jestliže zvládnete 2-3 espressa, zkuste jednu dávku obětovat a vyměnit za šálek zeleného čaje. Ten obsahuje antioxidanty, které čistí tělo od škodlivin, navíc má protizánětlivé účinky a dokonce zpomaluje stárnutí. Pokud chcete účinky zeleného čaje umocnit, dejte si druh matcha, který je až 13krát silnější v obsahu účinných látek než klasický zelený čaj. 

  • Dejte pozor na bublinky
    S bublinkami raději opatrně

    Když už bublinky, tak si je raději schovejte na nějakou zvláštní příležitost – a i tehdy volte raději šampaňské nebo domácí limonádu než kupované sladké nápoje. S těmi totiž dostáváte do těla zbytečnou a pořádně vysokou dávku cukru. Limonády navíc často obsahují glukózo-fruktózový sirup. Zatímco glukóza se mění v těle na tuk z pěti procent, fruktóza ze čtyřiceti. Tento tuk se navíc neukládá pod kůží, ale mezi orgány, což zvyšuje riziko civilizačních onemocnění. Současně zhoršuje vnímání sytosti, což je důvodem, proč po vypití limonády míváme chuť ještě něco sníst.

  • Prohlížejte se
    Každý měsíc byste si měla prohmatat prsa

    V České republice žije 18 tisíc žen s rakovinou děložního čípku. A každý rok jich zhruba tisíc přibyde. Přitom tento druh karcinomu lze odhalit dříve, než nemoc propukne. Stačí chodit na pravidelné prohlídky ke svému gynekologovi, který vám musí provést stěr hrdla děložního čípku. Z výsledků lze rozpoznat změny, jež by mohly být v budoucnu nebezpečné. Nezapomínejte ale také na samovyšetření prsou, které byste měla dělat jednou měsíčně, ideálně vždy po skončení menstruace, kdy jsou ňadra nejhmatatelnější.

    Co znamená, když si v prsu najdete bulku? Podívejte se na video.
    720p 480p 360p 240p
    Může žena sama poznat, které změny v jejích prsou jsou závažné, a které nikoliv?

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy