Štíhlé & chic: V čem spočívá tajemství Francouzek? | Ženy.cz
 


Štíhlé & chic: V čem spočívá tajemství Francouzek?

29. července 2020 • 06:00
Štíhlé & chic: V čem spočívá tajemství Francouzek?
• Foto: iStock.com

Dopřávají si hromady tučných sýrů, které zajídají bílou bagetou a červeným vínem. Jak to, že i přesto jsou tak krásné a štíhlé? Jejich tajemství je jednoduché – jde o to, abyste našli ten správný balanc.

Francouzské ženy jsou odjakživa považovány za ikony stylu a elegance. Sluší jim to za všech okolností, vždy jsou perfektně upravené, krásně oblečené, nepřehánějí to se šminkami. Nepotřebují držet nesmyslné diety ani trávit volný čas v posilovně, aby se pak mohly na pláži chlubit vyrýsovaným six packem a pevným zadkem. To zkrátka není jejich styl.

Přesto štíhlá postava mezi jejich poznávací znamení bezpochyby patří. I když francouzská kuchyně není tak těžká, tučná a nezdravá jako ta naše, neodmyslitelně se do ní řadí tučné sýry, kalorická vína, bílé pečivo, sladké… Jen si vybavte ty dobroty. Palačinky, cibulačka se sýrem, zapečené toasty jako croque monsieur nebo croque madame, sladké i slané koláče, omáčky, dezerty jako crème brûlée nebo tarte tatin… mohli bychom pokračovat ještě dlouho. Zkrátka žádná velká dieta. V čem je tedy ten fígl, že Francouzky netloustnou?

Najděte balanc

Žádnou velkou záhadu v tom nehledejte. Jistě víte, jak je důležité najít v životě rovnováhu, dodržovat work-life balance a dopřávat si všeho takzvaně s mírou. Na stejném principu jsou založeny i jejich stravovací návyky. Odborníci často používají termín francouzská dieta nebo dieta podle Francouzek, ovšem právě termín „dieta“ v tomto případě tak úplně neplatí. Je to totiž životní styl.

V češtině by francouzskému způsobu stravování bylo nejblíž úsloví: Jez do polosyta a pij do poloplna. Obrovské nadšení už před několika lety způsobila kniha francouzské spisovatelky Mireille Guiliano Francouzky netloustnou. Autorka v ní radí ženám, jak podle francouzského vzoru upravit životosprávu a stravovací návyky a po celý život si udržet ideální hmotnost. Když během studia střední školy odjela na studentský výměnný pobyt do USA, hrozně tam přibrala. Absolutně totiž zapomněla na své návyky. Tehdy ji zachránil rodinný doktor, který jí připomněl, v čem tkví kouzlo vyvážené stravy, a ona dnes radí ženám po celém světě, jak zhubnout a udržet si ideální váhu.

Nehladovte

Fígl francouzského stravování tkví v tom, že nikdy nesmíte hladovět. Francouzská kuchyně je na tom podobně jako třeba italská nebo španělská, stoluje se několik hodin a oběd nebo večeře se skládají z několika malých chodů. Vše si ale dopřáváte jen po malých porcích. Klidně si dejte i dezert nebo jinou kalorickou bombu, musíte ji ale vykompenzovat větší zdrženlivostí. Cílem je, abyste byli spokojení, měli radost z jídla, užili si všechny chutě, ale nepřejídali se a zbytečně netloustli.

Hledejte nové možnosti

A jak to vypadá v praxi? Jídlo si dávejte vždy na malý (dezertní) talířek. Budete tak mít pocit, že máte sníst obrovské množství, přitom kdybyste ho naservírovali na velký talíř, nebude na něm jídlo skoro vidět. Dodržujte pitný režim. Nebudete mít tak často pocit prázdného žaludku a víte, co se říká: Hlad je jen převlečená žízeň. Nezapomínejte ani na pravidelný pohyb. Samozřejmě se po vzoru Francouzek můžete fitness centrům vyhnout obloukem. Běžte si zaplavat, zaběhat, vytáhněte kolečkové brusle nebo zkuste tanec.

Francouzky chodí všude pěšky, protože vědí, jak je chůze skvělá pro hubnutí i formování postavy. Do ničeho se příliš nenuťte, jinak tato „dieta“ nebude fungovat a vy si na nové věci nikdy nezvyknete. Pokud jste hodně zaměstnaní a nestíháte si každý den vařit, Mireille radí si jídlo připravovat. „Plánujte a dělejte přípravu dopředu. Skvěle funguje velký hrnec polévky nebo zamrazené jídlo. Výborná jsou také vejce natvrdo. Jsou sytá a můžete je servírovat se salátem nebo s kouskem kvalitního chleba,“ doporučuje.

Jak na to

Francouzský životní styl je postaven na vyváženosti, harmonii, kvalitě, schopnosti užívat si vytříbené chutě, je to kombinace zdravého a chutného. Zkrátka dejte si od každého trochu a upřednostňujte kvalitu před kvantitou. Na takový způsob stravování si budete muset nejspíš trochu zvyknout. Pokud si dáváte každé ráno kávu s mlékem a s cukrem, zajídáte ji rohlíkem s máslem, k obědu si dáte talíř špaget a večer v rychlosti sníte něco smaženého, buďte si jistí, že to bude ze začátku trochu bolet a bude to chtít pevnou vůli. V první fázi byste tyto vysoce kalorické pochutiny měli zcela vyřadit a teprve až na nich nebudete příliš závislí, je zase pomalu začít jíst. Jen občas a jen trošku. Místo toho se zaměřte na jídla, která můžete jíst, co hrdlo ráčí. Proč se trápit tím, že nemůžete sníst kopec hranolků? Naopak si představte jiné dobroty. Místo hranolků pečené brambory, místo čokolády miska jahod. Hledejte nové recepty a zkoušejte dosud neobjevené chutě.

Důležitý rituál

Jak už jsme zmiňovali, jídlo si vždy dopřávejte v malých porcích. Chleba klidně jezte, ale stejně jako Francouzky ho konzumujte jako přílohu, ne jako hlavní jídlo. Francouzské ženy nikdy nehladoví, ale také se nikdy nepřecpávají. Jídlo berou jako rituál, není to něco, co se konzumuje vestoje, ve spěchu nebo před televizí. Jedí tři až čtyři jídla denně a mezitím neustále nesvačí. Naopak celý den pijí vodu, ideálně při pokojové teplotě. Nepijí tvrdý alkohol. Víno si dopřávají po sklenkách a hlavně k jídlu. Vyhýbají se jídlům, kvůli kterým by se cítily provinile. A stejně jako ony byste si jídlo měli užívat, ne se jím plnit k prasknutí. Počáteční a zároveň nejtěžší fáze bude trvat zhruba jeden až tři měsíce. Za půl roku už byste měli být na nový životní styl zvyklí a dopřávat si sem tam nějakou lahůdku. V malém množství a bez výčitek. Jíst jako Francouzka totiž neznamená držet se striktně přísných diet. Je to životní styl, nekonečná cesta, zdravý vztah k jídlu, k životu i sama sobě.

Jak na to jdou jinde ve světě?

Středomoří

V Řecku a Chorvatsku vyznávají takzvanou středomořskou dietu. Servírují se tu zeleninové saláty, ovoce, spousta ryb, olivový olej, lehká masa, ořechy a luštěniny. Polovinu vašeho talíře by měla tvořit zelenina, jednu čtvrtinu příloha a druhou čtvrtinu ryba nebo libové maso.

Asie

Není žádnou novinkou, že Asiaté patří mezi nejzdravější a nejdéle žijící národy na světě. Tajemství je ve stravě a životním stylu. Asijská jídla jsou lehká, zdravá, bohatá na ryby a nenajdete v nich téměř nic z bílé mouky nebo mléka. Jídlo se navíc servíruje v malých miskách, tudíž se nepřejíte a díky hůlkám si ho opravdu pomalu vychutnáte.

Skandinávie

Dobrému zdraví se těší také na severu. Hlavními ingrediencemi tu jsou skvělá chuť, čerstvost, lokálnost a zdraví. Švédové, Finové nebo Norové si vystačí s menším množstvím surovin a snaží se, aby vynikly samy o sobě, bez zbytečných úprav. Inu, v jednoduchosti je krása.

AUDREY TAUTOU (43)

Čím to je, že tahle Francouzka vypadá i po čtyřicítce stále jako dívenka? V jejím jídelníčku najdete jenom kvalitní potraviny, hodně ovoce a zeleniny, luštěniny, ořechy a kvalitní maso. A k tomu si dopřeje skleničku bílého vína.

VANESSA PARADIS (47)

Nepodporuje plastiky ani botox, přesto vypadá nádherně. Pije hodně vody a unavenou pleť osvěžuje kostičkami ledu. Každý den cvičí jógu a pilates, zbytečně se nepřejídá a snaží se vyhýbat nezdravým pochoutkám.

CARLA BRUNI-SARKOZY (52)

Bývalá první dáma Francie je stále štíhlá a půvabná. Zdravé jídlo, pravidelný režim a malé porce tady jdou ruku v ruce s dřinou a cvičením. Carla každý den tráví dvě hodiny na tréninku. Tvrdě maká, i když se jí jako každému někdy nechce.

Další zajímavé články o zdravém životním stylu a mimo jiné i rozhovor s Andreou Kalousovou najdete v aktuálním čísle časopisu Dieta.

Nestíháte jít do trafiky? Kupte si aktuální vydání nebo e-magazín jednoduše na www.ikiosek.cz.

Autor: red

Autor: Anna Nosková
Klíčová slova:  dieta
Jdi na homepage Zpět na začátek