„Extrémní závod zvládne každý, pokud chce. Je to v hlavě,“ říká milovnice adrenalinu Jana Šrámková | Ženy.cz
 

„Extrémní závod zvládne každý, pokud chce. Je to v hlavě,“ říká milovnice adrenalinu Jana Šrámková

8. dubna 2019
Jana Šrámková, Expansion Managerka ve společnosti Storyous • Foto: archiv Jana Šrámková

Cestování, adrenalin, sport a obchod jsou vášně mladé manažerky zodpovědné za expanzi společnosti Storyous do zahraničí. Ve svých výzvách se nebojí mladá cestovatelka Jana Šrámková ani extrémních podmínek. Běh 94 kilometrů? 3300 metrů převýšení? Lavina na Mont Blanc? To je její aktivní odpočinek, který jí sílu dodává, nikoliv bere.

Kde bere Expansion Managerka tak velké společnosti, jako je Storyous, čas na trénink extrémních běžeckých závodů?

Na závody chodím, to je pravda. Ale neberu je více než jako hobby. Trénuji každý nebo téměř každý den, ale sport je pro mě aktivní odpočinek, relax, něco, co mne nabije zase na další den. Dělám to, co mě baví a na co mám právě chuť. Trénink tedy určitě není postaven profesionálně a na závodech se spíše držím hesla  hlavní je dokončit.

Co vás přivedlo desetikilometrové závody vyměnit za 40 km a mnohem víc, 94 km?

Ve sportu si řada lidí, mě nevyjímaje, stanovuje mety, které může zdolávat. Někdo míří na lepší čas, někdo přidává na náročnosti nebo délce samotného závodu. A to je můj případ. Ráda do toho jdu po hlavě, často bez řádné přípravy. Užívám si ten pocit před závodem, kdy netuším, jestli ho vůbec fyzicky zvládnu. A pak jsem vždy překvapená, jak hezky to šlo. Takhle jsem se týden předem rozhodla běžet maraton a měsíc předem B7. Ale není to příkladný přístup, zdravější je určitě se na závody zodpovědně připravit.

Krkonošská padesátkaKrkonošská padesátkaAutor: archiv Jana Šrámková

Běhá na závodech, myslím ty extrémní, hodně žen?

Hodně. Mužů je stále více, a taky čím extrémnější závod, tím se poměr žen snižuje. Ale i tak jsou závody u žen hodně populární, a jestli můžu za těch pár let, co se jich účastním, soudit, řekla bych, že popularita mezi ženami narůstá.

Jak se na takové extrémní závody trénuje? Jít si zaběhat do parku asi nestačí?

Správný trénink se odvíjí od konkrétního závodu. Není třeba připravovat se na něj tak, že si celou trasu zaběhnu, natož v závodním tempu. Pokud se ale chystám na trailový běh, určitě je rozumné zvolit běh v terénu, naplánovat si třeba trasu s kopci. Pro jakýkoli běh je dobré zapojit intervalový trénink. A také se neomezovat jen na běhání. Je to obecná rada a já se jí řídím na 100 %. Běhání miluju, ale z více než poloviny zapojuji funkční tréninky, cvičení zaměřené na posilování nebo i jógu. Pro řadu běžců je jóga nepřítelem, chybí dynamika a je potřeba trpělivost. I já jsem si k ní musela najít cestu. Ale čím dál více si uvědomuji její význam, že je pro mě zdravá a posouvá mě, zatím tedy myslím hlavně fyzicky.

Mezi vaše běhy patří nejen klasický maraton, ale i Perunský skymaraton, jeden z nejtěžších horských maratonů u nás, B7 přes 8 beskydských vrcholů, celkem 94 km. Nic krátkého a jednoduchého. Už jste si sáhla běžecky na dno? Nastal moment, to nedám?

Jojo, u mě nastal, a možná ne jednou. Jednou mi dokonce ke konci závodu vyhrkly slzy. Někdy závod člověku nesedne a trápí se od první minuty. Když běžíte na hranici svých sil 5 hodin, stačí maličko a rupnou nervy. Třeba když kilometry na hodinkách ukazují, že už máte být v cíli, máte nastavenou hlavu na to, že chybí poslední desítky, maximálně stovky metrů, takže ze sebe dáváte vše. A závodní ukazatel vás vyvede z omylu informací, že cíl je 5 kilometrů daleko. V těchto chvílích umím být vzteklá a přísahám si, že už nikdy víc. Ale nakonec to vždycky skousnu a v cíli už plánuji další závod.

Pražský maraton 2017Pražský maraton 2017Autor: archiv Jana Šrámková

Zkušeností máte hodně. Můžete doporučit nějaké běžecké rady, vámi vyzkoušené, které můžou lidem pomoci posunout se v běhu dál až na extrémní běhy?

Nejsem si jistá, že mi přísluší dávat běžecké rady. Ze své zkušenosti vím, že extrémní závod zvládne každý, pokud chce. Říká se, že je to v hlavě, a je to pravda. Někoho motivuje co nejlepší výsledek, někdo si to chce hlavně užít. Obě skupiny ze sebe většinou vydají maximum, a to je na tom krásné.

Váš nejhezčí závod? Všechny asi bolí, ale zážitek musí být nezapomenutelný.

Nezapomenu na žádný, ale nejkouzelnější byly asi Zapomenuté hory. Bylo mlhavo a že je závod v Jeseníkách, až na konci světa (doslova, jmenuje se tak obec, ze které se vybíhá), nebylo moc závodníků. Celý závod si tak, i díky počasí, udržel až mystickou atmosféru. Naopak Perunský skymaraton byl z těch bolestivých. Tenhle závod se skoro neběhá, spíše chodí. Člověk se hodně nastoupá, 3500 metrů na 40 kilometrech, to je dost. Je hodně oblíbený u místních obyvatel, kteří mají zdejší hory nachozeny a dávají si ho zřejmě každý rok. Představte si, jak se tlačíte z posledního do 40° kopce a předběhne vás nenápadný páreček a ještě si přitom povídá. Ale zážitek to byl silný a vzpomínám na něj i s přáteli o to víc, zpětně už jen s úsměvem.

 

Výstup na ElbrusVýstup na ElbrusAutor: archiv Jana Šrámková

Řekla bych, že jste dobrodružka, která zkusí kde co. Myslím, že hory máte ve velké oblibě a ty české vám jsou už trochu málo? Vy chcete adrenalin.

To máte asi pravdu. Pro někoho je to těžko pochopitelné, ale nejvíce mě na dovolené nabije, když se něco pokazí a musíme to krizově řešit. Asi nejsilnější zážitek  a tady se přiznám, že i na mě to už bylo příliš, mě potkal při výstupu na Mont Blanc. Šli jsme nestandardní, skialpinistickou trasou přes chatu Grand Mullet. Bezpečná cesta, jak se říká choďák. Ale byl už konec sezóny a teplota přes den na sluníčku se dostala až na 14 °C. Při stoupání do asi 45° kopce se na nás z blízké skály sesunula menší lavina. Nebyla velká, ale v prudkém svahu, a při tom, jak byl sníh těžký a mokrý, nás hezkou stovku metrů vezla dolů z kopce. Zastavili jsme se až díky tomu, že jsem spadla do trhliny, která se vytvořila v roztávajícím svahu. Bylo nás na sebe navázaných 6, nevím, proč jsem tam spadla jen já, ale moje noha a lano, které se kolem ní omotalo, přibrzdily zbytek skupiny a já zůstala viset tři metry hluboko, čtyři nad dnem. Nic moc pocit, ale bylo to štěstí. Jednoho z nás musel odvézt vrtulník, poranil si vážněji nohu. Zbytek vyvázl jen se škrábanci a modřinami. Kromě mě a jednoho kamaráda se ale další den na vrchol nikdo neodvážil.

 

Výstup na Mont BlancVýstup na Mont BlancAutor: archiv Jana Šrámková

Takže ani moc velký adrenalin vás neodradil. Přiznejte, jakou máte výzvu pro tento rok?

Ještě není nic jisté, ale ráda bych se s kamarády vydala na Pik Lenina. Je to vrchol v Pamíru, na hranicích Kyrgyzstánu a Tadžikistánu. Údajně nejschůdnější sedmitisícovka. Pro některé hračka, pro mě opět pěkná výzva. Ale nechci to bagatelizovat jen jako výzvu. Když jsem ve vysokých horách, vnímám vše úplně jinak. Zajímaví lidé, situace, do kterých se jen tak nedostanete, krásná příroda, obrovský klid. Je to hodně intenzivní, silný a taky posilující zážitek.

Díky své cestovatelské vášni jste navštívila hodně míst. Jaká kultura vás okouzlila?

Těžká otázka. Užívám si každou kulturu, ve které zrovna jsem. Nemůžu říci, že bych se v některé vysloveně našla. Spíše je to o momentálním prožitku. A ten je pro mě o to silnější, čím je kultura odlišnější od té naší. Proto ráda vzpomínám na Palestinu, kde jsem byla na stáži organizace Women in Hebron, která pomáhá místním palestinským ženám k ekonomické nezávislosti. Oceňuji, jak mají jinak postavený žebříček hodnot. Je zajímavé sledovat, jak se to projevuje na lidech, jejich vztazích, životech a na celé zemi. Rodina a hrdost, patriotismus, ty jsou zde cítit v každodenním životě. Pro mě to bylo zpočátku těžko pochopitelné. Ale právě tahle zkušenost mě naučila být mnohem více tolerantní a otevřená.

Moje zastávka v ÍránuMoje zastávka v ÍránuAutor: archiv Jana Šrámková

Fotogalerie

8 fotografií

 

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek

Jak zhubnout

Partie Za jaký čas Kolik kg Jakým způsobem Jak zhubnout za týden Jak zhubnout za měsíc Břicho Zadek Stehna Boky Nohy Paže

V našem speciálu najdete vše, ať potřebujete zhubnout 5 kg, 8 kg, 10 kg nebo 20 kg. Všechny tipy jsou připravené ve spolupráci s odborníky. Víme, jak na ploché břicho, známe nejlepší cviky na zadek a stehna. Hubněte běháním, chůzí, plaváním, sexem nebo bez cvičení. Speciální tipy jak zhubnout po porodu. Komu pomůže Atkinsonova dieta, keto dieta, Dukanova dieta, pětifaktorová dieta a jaká jsou jejich úskalí? Jak na celulitidu, zdravý jídelníček a další tipy. Vypočítejte si své BMI. S námi zhubnete zdravě a napořád!