Fenomény roku 2025 aneb Co je nahoře, domovní bratře?
Já vím, letí to a je to k nevíře, ale fakt už je konec listopadu a rok 2025 jde pomalu do finále. Ideální čas podívat se, jaké novinky se letos „vyrojily“. A že to byla jízda. Algoritmy nám servírovaly věci, o které jsme se sice neprosili, ale stejně jsme je hltali jak diví. Pojďme si připomenout fenomény, které v tomto roce ovládly internet a vkradly se do našich životů.
1. Domovní bratři a inside joke roku
Začnu tím, co mě na internetu 2025 upřímně baví. Domovní bratři. Týpci, kteří si řekli, že americký slang si zaslouží doslovný český překlad, zaujali během krátké existence profilu solidní publikum. Z „What’s up, homie?“ tak vzniklo „Co je nahoře, domovní bratře?“ – inside joke spojující 55 tisíc sledujících na Instagramu. Když mi tihle borci vyskočí ve feedu, zvedne mi to náladu, a tak doufám, že jim múza vydrží. Kdyby fan base domovních bratrů rostla dál současným tempem, někdy v polovině příštího roku by měli mít stejný počet sledujících, jako Richard Krajčo (táta, herec, zpěvák a snílek). Žádná čepice.
2. AI videa dokonalejší než realita
Tohle je trend, který letos explodoval a upřímně – nikdo z nás na to nebyl připravený. AI videa. V roce 2025 už to nejsou jen pokusy, ale klipy k nerozeznání od reality. Jsme balamuceni na denním pořádku. Už ani ty „satisfying“ záběry nejsou opravdové – AI se naučila perfektně fabulovat řezy pískem, krájení mejdlíčka, míchání barev i drcení věcí. A nabízí se otázka: Je uspokojivé video stále uspokojivé, i když víte, že se událost v záběru nikdy nestala?
Naštěstí ale nevznikají jen dokonalé lži, ale i věci, které pobaví. Mám na mysli třeba kočičí podcast, kde dvě fakt hodně realisticky vypadající zvířata komentují nejrůznější události, nebo tohle virální video, kde kočka ruší noční klid hrou na hudební nástroje.
3. Meme kultura z vyšších míst
Memečka a internetový humor? To není žádná novinka, to je už léta náš denní chleba. Co je ale v roce 2025 nové, je intenzita a hlavně to, kdo se v téhle disciplíně angažuje. Dřív vznikaly vtipy „zdola“ – lidé se smáli mocným. Letos se ale karta obrátila a memečka chrlí oficiální profily stran a úřadů.
Na doby, kdy kampaň znamenala leták ve schránce, zapomeňte. Politika se proměnila v továrnu na content a snaží se zaujmout ve feedu mezi koťátky a recepty. A tak když scrollujete a narazíte na bizarní video nebo koláž, váháte, jestli je to parodie, ale ono kdepak. To jen váš oblíbený (nebo neoblíbený) politik pochopil pravidla hry. Hranice mezi vážnou funkcí a influencerem se definitivně smazala a já se na tu reality show nemůžu přestat dívat.
4. Dospělé děti a mánie jménem Labubu
Jestli jste letos (nejen na Instagramu, ale už i v českých ulicích) zahlédli dámu s luxusní kabelkou, na které se houpala podivná plyšová příšera s velkými zuby, nešálil vás zrak. To je Labubu. Fenomén, který definuje trend zvaný „kidulting“ – tedy dospělé jedince, co se mentálně rádi vrací do dětství. Svět je složitý a hypotéky drahé, a tak si lidé kupují „blind boxy“ s hračkami a doufají, že vytáhnou tu správnou barvu. Je to trochu infantilní? Možná. Ale pokud někomu pomáhá přežít rok 2025 to, že utratí tisíce za gremlina na kabelce, budiž mu přáno. A když už jsme u těch podivných fenoménů, ohodnotím tenhle trend tak na six/seven z deseti.

5. Terapie tmou aneb Dobrovolná samotka
A kam to všechno vede? Do tmy. Doslova. Duchovní fajnšmekři nejspíš namítnou, že to není žádná novinka a ve tmě meditují už léta. Mají pravdu, ale v roce 2025 se z této okrajové disciplíny stal regulérní mainstream. Firmy se najednou předhánějí v nabídkách a „Dark Retreat“ už není jen pro odvážné mnichy, ale pro vyhořelé manažery i unavené mámy. Jsme ochotni zaplatit desítky tisíc za to, že nás někdo zavře do chatky, kde není světlo, signál ani wi-fi. Možná je to důkaz, že jsme se letos definitivně přehltili a jediný způsob, jak vypnout hlavu, je prostě… nevidět vůbec nic.











