Lucie Mádlová

Lucie Mádlová Zdroj: http://www.spolecenskaodpovednostfirem.cz/

Každý má něco, čím může pomoci, říká Lucie Mádlová. Připojte se ke Giving Tuesday!

Irena Sládečková

Giving Tuesday je světový svátek dárcovství. Koná se každý rok první úterý po Dni díkůvzdání a nákupním šílenství na Black Friday. Letos připadá na úterý 28. listopadu 2017. „Celý svět se spojí, aby vrátil společnosti něco zpět a daroval. Za šest let se díky rodinám, organizacím, firmám i komunitám rozrostl v celosvětovou akci,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti a také žena, která Giving Tuesday v České republice s celým týmem lidí podporuje. Jak se můžete zapojit vy?

V loňském roce se do oslav zapojilo 50 tisíc organizací z téměř stovky zemí světa a vůbec poprvé také oficiálně z Česka. Jak vlastně Giving Tuesday probíhá?

Každý může přispět – firma, nezisková organizace, škola, rodina i jednotlivec, a to buď časem, penězi nebo věcným darem těm, kteří jej potřebují. Na webových stránkách www.giving-tuesday.cznajdete inspiraci z minulého ročníku, ale i návod, jak se zapojit. Vybrat si můžete z již registrovaných výzev, které chcete podpořit. Nemusíte se však řídit obecným návodem, přispět můžete organizaci, která pozitivně ovlivnila váš život. Věnovat můžete oblečení nebo potraviny potřebným nebo jen laskavým slovem potěšit někoho ve svém okolí. Každý dobrý skutek se počítá.

Dá se o Češích říct, jestli jsou solidární a štědří v porovnání s ostatními zeměmi vyspělého světa?

Češi jsou čím dál tím štědřejší. Výše a počet darů roste v posledních letech rychleji než ekonomika. Přesto je Česko v porovnání s ostatními národy světa v každoročním World Giving Indexu stále na chvostu. Zaostáváme nejen v celosvětovém srovnání, ale i v rámci Evropy. V čem Češi ale dobře a rychle reagují, jsou dary na velké přírodní katastrofy, tedy v jednorázové pomoci. Postupně se také začíná rozvíjet tzv. peer to peer fundraising. Zvláštní dárcovské výzvy, kterými jednotlivec osloví své okolí a požádá například o příspěvek ve prospěch konkrétní neziskové organizace namísto svatebního či narozeninového daru.

Mění se nějak situace v České republice, například existuje víc lidí ochotných darovat, víc firem, které podporují nejen děti v dětských domovech, ale i třeba ne tak mediálně atraktivní projekty?

Podle výzkumu společnosti Ipsos se až 85 % Čechů během posledního roku zapojilo do nějaké dobročinné aktivity. Nejčastěji přispěli formou darování věcí, zakoupili produkt, z něhož šel výtěžek na dobročinné účely, případně přímo darovali finanční prostředky. Více než polovina lidí (54 %), kteří v loňském roce přispěli na dobrou věc, darovala peníze v hotovosti. Češi nejvíce podporují nemocné děti, lidi s rakovinou a poté útulky a zvířata v nouzi.

Co Čechům brání ještě více dávat potřebným?

Je to velmi individuální. Lidé chtějí vědět, komu přesně pomáhají. Bariérou může být nedostatek důvěry, že peníze jdou opravdu jen na dobrou věc. Češi jsou v tomto hodně podezíraví. Důležité je proto více komunikovat a ukazovat konkrétní příklady, kde zapojení dobrovolníka či příspěvek dárce reálně pomáhají. Většina lidí by také ocenila více informací o tom, kdy a jakým způsobem se zapojit do dobročinných či společensky prospěšných aktivit, a to především přes tradiční média nebo sociální sítě.

Včera se v #ImpactHubPraha uskutečnila tisková konference ku příležitosti startu komunikační kampaně Giving Tuesday Česko. Naši ambasadoři oficiálně odtajnili své výzvy, které si můžete pustit na http://www.giving-tuesday.cz/. 🤲❤️😀🎁 Na akci vystoupila Lucie Mádlová z Asociace společenské odpovědnosti, dále Tomáš Macků z Ipsos Czech, Silke Horáková z albatrosmedia.cz, Barbara Nesvadbová za Nadační fond Be Charity a Karolína Bosáková z @happyheartsczech (Happy Hearts Fund). 💕 #GivingTuesdayCZ #Darujme

Příspěvek sdílený Giving Tuesday CZ (@givingtuesdaycz),Lis 2, 2017 v 6:34 PDT

Jakou firmu vy sama byste vyzdvihla pro její filantropické aktivity?

Líbí se mi výzva nakladatelské skupiny Albatros Media, která Giving Tuesday v Česku podporuje již druhým rokem. V rámci jejich letošní iniciativy v rámci Giving Tuesday mohou lidé od 21. do 28. listopadu darovat knihu, a udělat tak někomu radost. Nutné je se s darovanou knihou vyfotografovat a fotku sdílet na Instagramu s hashtagy #GivingBooksWeek a #GivingTuesdayCZ. Albatros Media za každou takto označenou fotografii věnuje 30 Kč, které rozdělí mezi tři vybrané neziskové organizace. Dohromady tak na Giving Tuesday letos rozdělí bezmála jeden milion korun.

Dlouhodobě obdivuji také Sanjiva Suri, majitele Zátiší Group. Ten polovinu svého výdělku věnuje ve prospěch charity a filantropie. Navíc většinu projektů, kterým přispívá, zároveň podporuje osobně. Pro Lékaře bez hranic i navzdory vyhřezlým plotýnkám ujel 850 km na kole po rodném indickém venkově a tímto způsobem pro ně získal 100 000 dolarů. Líbí se mi navíc, že jakákoli jeho podpora je udržitelná. V tom slova smyslu, že nedává jen peníze, ale zároveň se snaží o to, aby lidé byli soběstační, uměli sami podnikat a sami si vydělat.

A máte vy osobně nějakou neziskovku, kterou podporujete?

Dalo by se říct, že vlastní Asociaci. Od jejího vzniku jsem pro ni více než tři roky pracovala dobrovolně a zadarmo. Můj život také hodně ovlivnilo narození dcery, a proto se snažím podporovat organizace, které pomáhají především dětem. Jsou mi moc sympatické aktivity Nadačního fondu Be Charity od Báry Nesvadbové, kterou osobně znám a vím, že nemocným dětem přerozdělují každou korunu, kterou získají. Ale je pravda, že každý má pocit, že peněz je málo a potřebných hodně a nikdy nebude moci pomoci všem.

Nemáte někdy ve vaší práci pocit, že jsou peníze utráceny někdy za úplné zbytečnosti, přitom jsou potřeba někde jinde?

Často a obzvlášť touhle dobou. Kdy lidé bezhlavě nakupují věci, které vlastně ani nechtějí, jenom protože jsou ve slevě, jako třeba v období sezónních výprodejů a nebo právě na Black Friday. A právě proto je mi sympatické Giving Tuesday. Je přesným opakem honu za slevou a konzumem, nutí člověka se na chvíli zamyslet, zastavit, vrátit společnosti něco zpět a zároveň hezky otevírá a startuje vánoční charitativní sezónu.

Co vás vždycky postaví na nohy nebo co vám dělá radost?

Moje pětiletá dcera. A to doslova, každé ráno v půl 7 :-) Je plná energie, užívá si života na 200 % a my s ní. Radost mi pak dělá, že i ona se díky našim aktivitám učí být lepším člověkem. Je pro ni přirozené pomoci a rozdělit se a věřím, že bude vnímat svět tak, aby tu byl nejen pro její děti, ale i pro další a další generace.

Giving Tuesday ve světě podporují známé světové osobnosti i největší filantropové včetně Billa Gatese či Marka Zuckerberga. V České republice se zapojí skrze vlastní dárcovské výzvy spisovatelka a zakladatelka Nadačního fondu Be Charity Barbara Nesvadbová, modelka a filantropka Petra Němcová a herec a moderátor Michal Kavalčík.

Stejně jak @nejkrasnejsikluk i my jsme včera přispěli Vašíkovi na jeho nový elektrický vozík. Pojďte i Vy pomoct Vašíkovi sehnat finance na jeho nový vozík. Zdraví není samozřejmost.🖤 #givingtuesday #vasek #pojdtepomahat #zdravinaprvnimmiste #givingtuesdaycz #michalprovaclava #darujeme

Příspěvek sdílený BeUnique (@beunique.cz),Lis 10, 2017 v 4:26 PST

Giving Tuesday v Česku jako národní ambasador zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti, největší platforma společenské odpovědnosti (CSR) a udržitelné podnikání v Česku. Jako hostitelská organizace UN Global Compact do ČR zároveň přináší jedinečné globální know-how největší platformy udržitelného podnikání na světě pod OSN a aktivně rozvíjí Cíle udržitelného rozvoje (SDGs) ve vztahu k udržitelnému byznysu.

Více na www.spolecenskaodpovednost.cz a www.globalcompact.cz.

Autor fotografií: Petr Klapper

Doporučujeme

Načíst další články