Dior a Gucci už nebudou najímat podvyživené modelky. Ale je to revoluce?

Módní domy, které stojí za vlivnými značkami Gucci a Dior, tento týden oznámily, že již nebudou na přehlídky najímat podvyživené modelky. Co to znamená v praxi? Můžeme se skutečně těšit, že zmizí modelky, které připomínají pověstná ramínka na šaty? 

Skupiny LVMH (Dior, Givenchy, Louis Vuitton, Céline...) a Kering (Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga...) vydaly společné prohlášení, podle něhož již nebudou najímat na přehlídky modelky s podváhou.

Zní to jako skvělý progres, v jazyce módního průmyslu to ovšem znamená, že z přehlídkových mol zmizí jen holky, které mají velikost menší než 32 (což odpovídá britské velikosti 6 a americké velikosti 0). Jestli si teď říkáte, že nikoho dospělého s podobnou velikostí ani neznáte, pak jsme na tom stejně.

Podívejte se na Gucci kampaň, která vyvolala kontroverzi kvůli příliš hubeným modelům a modelkám.

O něco lépe se tak jeví prohlášení, že obě společnosti rovněž nebudou najímat na předvádění oblečení pro dospělé ženy dívky mladší šestnácti let. Šéf Keringu Francois-Henri Pinault (mimochodem manžel Salmy Hayek) doufá, že tím inspirují i další značky a módní domy.

Ulrikke smí jen vodu

Obě společnosti se tak nerozhodly čistě z lásky k ženskému tělu, ale spíše po sérii kontroverzí, se kterými se potýkaly jejich značky. Koncem roku 2015 byla například ve Velké Británii zakázána kampaň Gucci, protože zobrazovala nezdravě hubenou modelku.

Letos v květnu zase upoutala média dánská modelka Ulrikke Hoyer, která na sociální sítě vyvěsila fotku ve spodním prádle s titulkem: Příliš tlustá pro Louis Vuitton. „Ulrikke bude muset pít následujících 24 hodin pouze vodu“ (Alexis Cheval).

K tomu přidala komentář o tom, že se právě vrátila z japonského Kyota, kde měla předvádět cruise kolekci pro Louis Vuitton, jenže nakonec ji z přehlídky vyřadila castingová ředitelka Alexia. „Prohlásila, že se během zkoušky oblečení vyskytly nějaké problémy. Podle ní jsem měla velmi nafouklé břicho a oteklou tvář, načež mi přikázala, abych následujících 24 hodin jen pila vodu. Byla jsem v šoku,“ popsala Ulrikke a dodala, že nebýt dvacetiletou holkou se vztahem ke sportu, ale patnáctiletou začínající modelkou, měla by zaděláno na komplexy do konce života.

Psycholog pro modelky

Společnosti Kering a LVHM však chtějí jít ještě dál a poskytovat modelkám v práci i psychickou a terapeutickou péči. Pinault doslova prohlásil, že chce skutečně zapracovat na tom, aby se podmínky jejich práce výrazně zlepšily. A možná, že mu tato slova můžeme věřit, protože se tento bohatý a vlivný muž angažuje i v jiných prospěšných oblastech – udržitelnosti módního průmyslu a ženských právech.

Respektovat důstojnost všech žen po celém světe je pro mě jak osobní závazek, tak i cíl společnosti Kering.

Takže jen do toho! Protože nabádat modelky, aby v roce 2017 hladověly a pily jen vodu, přece jen patří spíš do minulého století.

Podívejte se na kampaň Fashion Revolution, ve které automat nabízí lidem trička jen za 2 eura. Co se stane potom?