Dior a Gucci už nebudou najímat podvyživené modelky. Ale je to revoluce?

10. září 2017
Dior a Gucci už nebudou najímat podvyživené modelky. Ale je to revoluce?
Kampaň Gucci z konce roku 2015, která byla zakázána ve Velké Británii • Foto: Archiv značky

Módní domy, které stojí za vlivnými značkami Gucci a Dior, tento týden oznámily, že již nebudou na přehlídky najímat podvyživené modelky. Co to znamená v praxi? Můžeme se skutečně těšit, že zmizí modelky, které připomínají pověstná ramínka na šaty? 

Skupiny LVMH (Dior, Givenchy, Louis Vuitton, Céline...) a Kering (Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga...) vydaly společné prohlášení, podle něhož již nebudou najímat na přehlídky modelky s podváhou. 

Zní to jako skvělý progres, v jazyce módního průmyslu to ovšem znamená, že z přehlídkových mol zmizí jen holky, které mají velikost menší než 32 (což odpovídá britské velikosti 6 a americké velikosti 0). Jestli si teď říkáte, že nikoho dospělého s podobnou velikostí ani neznáte, pak jsme na tom stejně.

Podívejte se na Gucci kampaň, která vyvolala kontroverzi kvůli příliš hubeným modelům a modelkám. 
720p 360p
Kampaň Gucci Cruise Collection 2016

O něco lépe se tak jeví prohlášení, že obě společnosti rovněž nebudou najímat na předvádění oblečení pro dospělé ženy dívky mladší šestnácti let. Šéf Keringu Francois-Henri Pinault (mimochodem manžel Salmy Hayek) doufá, že tím inspirují i další značky a módní domy. 

Ulrikke smí jen vodu

Obě společnosti se tak nerozhodly čistě z lásky k ženskému tělu, ale spíše po sérii kontroverzí, se kterými se potýkaly jejich značky. Koncem roku 2015 byla například ve Velké Británii zakázána kampaň Gucci, protože zobrazovala nezdravě hubenou modelku.

Letos v květnu zase upoutala média dánská modelka Ulrikke Hoyer, která na sociální sítě vyvěsila fotku ve spodním prádle s titulkem: Příliš tlustá pro Louis Vuitton. „Ulrikke bude muset pít následujících 24 hodin pouze vodu“ (Alexis Cheval).

Ulrikke se nedala a zveřejnila svoji zkušenost na InstagramuUlrikke se nedala a zveřejnila svoji zkušenost na InstagramuAutor: Instagram @ulrikkehoyer

K tomu přidala komentář o tom, že se právě vrátila z japonského Kyota, kde měla předvádět cruise kolekci pro Louis Vuitton, jenže nakonec ji z přehlídky vyřadila castingová ředitelka Alexia. „Prohlásila, že se během zkoušky oblečení vyskytly nějaké problémy. Podle ní jsem měla velmi nafouklé břicho a oteklou tvář, načež mi přikázala, abych následujících 24 hodin jen pila vodu. Byla jsem v šoku,“ popsala Ulrikke a dodala, že nebýt dvacetiletou holkou se vztahem ke sportu, ale patnáctiletou začínající modelkou, měla by zaděláno na komplexy do konce života.

Psycholog pro modelky

Další a možná tou hlavní motivací je ovšem zákon, který ve Francii začal platit letos v květnu a který rovněž bojuje proti podvýživě v módním průmyslu. Podle něj musí mít modelky potvrzení od doktora, že jsou zdravé. Módní značky rovněž nesmějí najímat modelky, které toto potvrzení nemají, jinak jim hrozí pokuta až 75 tisíc eur.

Společnosti Kering a LVHM však chtějí jít ještě dál a poskytovat modelkám v práci i psychickou a terapeutickou péči. Pinault doslova prohlásil, že chce skutečně zapracovat na tom, aby se podmínky jejich práce výrazně zlepšily. A možná, že mu tato slova můžeme věřit, protože se tento bohatý a vlivný muž angažuje i v jiných prospěšných oblastech – udržitelnosti módního průmyslu a ženských právech. 

Respektovat důstojnost všech žen po celém světe je pro mě jak osobní závazek, tak i cíl společnosti Kering.

Takže jen do toho! Protože nabádat modelky, aby v roce 2017 hladověly a pily jen vodu, přece jen patří spíš do minulého století. 

Podívejte se na kampaň Fashion Revolution, ve které automat nabízí lidem trička jen za 2 eura. Co se stane potom?
720p 360p
Kampaň Fashion Revolution z roku 2015


Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy