Scenáristka Mirka Zlatníková: Už Marie Terezie řešila, jak zvládnout práci i rodinu

15. května 2017
Scenáristka Mirka Zlatníková • Foto: Foto: Mária Rušínová

S nadhledem říká, že se z ní stala tisková mluvčí Marie Terezie. Mirka Zlatníková totiž napsala scénář k dvoudílnému filmu, který natáčí ČT v koprodukci se třemi dalšími televizemi. Má poodkrýt možnou skrytou stránku této naší jediné panovnice. Ovšem, jestli vůbec nějakou měla. „Lidi se mě ptají, co si myslela, co cítila – ale já to nevím. Film je fikce. Marie Terezie, jak ji vidím já,“ vysvětluje.

Dokonalá matka, manželka, panovnice, která nikdy nešlápla vedle. Tchyně Evropy, přísná, zodpovědná, věřící. To je obraz arcivévodkyně, jak ho všichni známe. Věříte mu?

Pro mě byl obraz Marie Terezie příliš dokonalý: Nikdy nezapochybovala o své víře, nelhala, nepodváděla. Nebála se, nepropadala panice, neztrapnila se. Takhle to přece nemohlo být.

Jak to myslíte?

Byla to, čemu dneska říkáme control freak. Nechávala psát životopisy na míru podle obrazu řeckých hrdinek. Neexistuje žádný, který by neprošel její přísnou cenzurou. Dělala něco podobného, co dnešní ženy na sociálních sítích: Ládují je fotkami svých krásných dětí, bytů, gurmánských večeří, jógovými pozicemi a dovolenými u moře. Ty profily jsou tak dokonalé, až si člověk začne říkat: A pročpak jsi, beruško, v té propagaci štěstí, taková usilovná?!

Scenáristka Mirka ZlatníkováScenáristka Mirka ZlatníkováAutor: Foto: Mária Rušínová

Objevila jste něco, co skrývala?

Žádnou chybu ve svém PR neudělala. Takže jsem si vymyslela příběh.

Co vás k němu inspirovalo?

Třeba to, že si svého manžela, Františka Štěpána Lotrinského, vzala z lásky. Údajně ho oddaně milovala celý život a svoje manželství označovala za šťastné. Až na jednu výjimku však žádnému ze svých dětí nedovolila, aby se vdalo nebo oženilo z lásky. Konstruovala sňatky tak úporně, že se jí říkalo „tchyně Evropy“. Takže – ona se vdala z lásky, ale žádnému ze svých dětí to „štěstí“ nepovolila?! Není to zvláštní?

Je. Asi to s tím štěstím nebylo tak horké... Neměla třeba milence? 

I když ji nějaká nevěra určitě někdy napadla, což by nám pochopitelně nikdy nepřiznala, dvorské mravy něco takového prakticky vylučovaly. V rámci děje filmu jsem potřebovala, aby ji jeden ze šlechticů navštívil v jejích komnatách. Systém chodeb v Hofburgu ale něco takového prakticky vylučoval. Dotyčný by po cestě potkal nespočet dvořanů a služebnictva, do pěti minut by to věděl celý dvůr a do pěti dnů celá Evropa.

A co kdyby ona chtěla navštívit nějakého muže v soukromí?

To by bylo totéž. Navíc byla velmi pracovitá, vstávala nad ránem, chodila spát za soumraku, snažila se věnovat rodině, důkladně plnila „manželské povinnosti“... Kdypak by ty nevěry stíhala?

Jenže její muž prý úplně tak věrný nebyl.

Vidíte, ten si čas udělal. Měl několik vedlejších vztahů. Marie Terezie hodně žárlila. Především kvůli svému manželovi založila proslulou a vysmívanou mravnostní policii. Sledovala kdekoho, a to nejen v okolí jejího manžela. Tresty za nevěru byly přísné. Jediné, čeho tím ale dosáhla, bylo, že se jí lidi začali posmívat a vytvářet si domněnky, že má sama máslo na hlavě.

Marii Terezii hraje rakouská herečka Luise StockingerMarii Terezii hraje rakouská herečka Luise StockingerAutor: Archiv České televize

Já ji asi chápu, že možná trochu šílela. Na jednu ženu toho bylo až až.

Možná byla úplně první dámou, která musela řešit konflikt mezi manželstvím, rodinou a kariérou. Její konflikt měl ale nevídané rozměry: Dětí měla šestnáct, manžel byl proslulý svůdník, říše byla obrovská a navíc ve válce. Neexistovala populárně naučná literatura, psychologové, koučové, články – nic, díky čemu se jakž takž daří vybalancovat život současným ženám. S kým se měla poradit?

No s někým z okolí asi těžko. Neexistovala druhá taková, která by jí předala své zkušenosti.

Nemohla dát jen tak výpověď, vzít si půl úvazek, jít na mateřskou. Okolní státy využívaly jejích ženských slabostí: Že byla těhotná a rodila nebo jí umíraly děti. Třeba Bavorsko jí vyhlásilo válku, když byla v šestinedělí – a nebyla to náhoda.

Marie Terezie se do Františka prý zamilovala na první pohled. Hodili se k sobě?

Povahově? Ano. Ona byla ta zodpovědná, všechno brala vážně, chtěla spasit svět. On byl volnomyšlenkář. Hravý, podnikavý, zábavný. Jako kdyby se do středověku propadl ze současnosti. Moderní kluk, zkostnatělé mravy u dvora a všechny ty zákazy a příkazy mu byly k smíchu.

Takže zafungovalo, že protiklady se přitahují.

Možná. Částečně to ale fungovalo. On byl „lehký“, ona se vší svou zodpovědností „těžká“. Jejich povahy se vlastně vyrovnávaly. Na podobném principu i dneska funguje spousta manželství.

Na vyrovnávání povah?

Podívejte se na dnešní manažerky, které si berou leckdy chlapy, kteří jsou spíše klučičí povahy. Jde o takové vyrovnání povah. Co budou asi tak doma dělat dva zodpovědní? Srovnávat si diáře? Na druhou stranu, dvěma nezodpovědným hrozí, že skončí na ulici.

Natáčení koprodukčního filmu Marie TerezieNatáčení koprodukčního filmu Marie TerezieAutor: M. Rušínová, Česká televize

Jak jste spokojená s výběrem Vojty Kotka do role Františka Štěpána?

Pro něj je to velká role, vlastně první tzv. „charakterní“. Vede si ale skvěle. Ptala jsem se režiséra Roberta Dornhelma, i on je s ním spokojený.

Může film sloužit i jako vzkaz dnešním ženám ve stylu Nejste v tom sama?

V to doufám! Rakouská dramaturgyně, když si přečetla scénář, mi říkala: „To je náhoda, tohohle chlápka má přesně doma moje sestra.“ Ale ona to náhoda není. Marií Terezií, které se snaží vychovávat svoje Štěpány, je strašně moc.

A jak to nakonec dopadlo? Převychovala ho?

Ve filmu? Nakonec se s jeho povahou musí smířit – stejně jako on s její. Stejně jako všechny Marie, co si berou Františky.

Podívejte se na rozhovor s šéfem vývoje pořadů na ČT Janem Maxou o tom, jak se vybírali herci pro film Marie Terezie.

Seriál Marie Terezie, takhle se bojovalo o herecké obsazení

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy