Hubnutí ovlivňují i hormony: Jak na ně, aby šla kila rychle dolů?

17. ledna 2018
Hubnutí ovlivňují i hormony: Jak na ně, aby šla kila rychle dolů?
... • Foto: iStock.com

Pokud jste se i vy rozhodli, že se v novém roce zbavíte pár kil, měli byste si dát pozor na to, jaký vliv mají na vaši váhu hormony. Víme, jak je udržet na uzdě a co všechno byste si měli ohlídat.

Možná jste si všimli, že se slova hormony a váha až podezřele často objevují v těch samých větách. Postupem času totiž víme stále více o tom, jak vzestup a pokles hladiny těchto chemických látek v našem těle zásadně ovlivňuje hlad, chutě, místa, kam se nám ukládá tuk, přibírání, udržování stálé hmotnosti, a dokonce i hubnutí. Čím víc vědci zjišťují (například o tom, že hlavním viníkem obezity nemusí být leptin, jak se dlouho myslelo, ale spexin), tím lepší přehled získáváme o tom, jak se tyhle malé potvůrky v těle chovají.

Jakmile pochopíte, co je jejich přirozenou funkcí, můžete se je naučit využívat ve svůj prospěch.

Kortizol alias pan Podrážděný

Přirozený výskyt: Nadledvinky (najdete je nad játry)

Chování ve volné přírodě: Když dojde na stres, dokáže pěkně zdivočet. Stejně jako ve chvílích, kdy se cítíte ohroženi – i kdyby to byl jen řidič, který vám v autě nedá přednost – kortizol zajistí prudký vzestup energie, kterou potřebujete pro adekvátní reakci. Jakmile ale nebezpečí pomine, připomene vám, že máte hlad, protože přece musíte doplnit to, co jste právě spálili. A tady je kámen úrazu. Přestože se v dnešní době stresujeme téměř neustále, málokdy je to spojené s výdejem nějaké energie. Ale to už kortizol neřeší. Výsledek? Nabírání kil, obzvláště v oblasti pasu.

Jak ho zkrotit: Nejdřív ze všeho omezte jeho hlavní potravu – kofein. Jak vám potvrdí každý, kdo si někdy dal trojité espreso, kofein výrazně zvyšuje produkci kortizolu. Pak ho zkroťte sledováním pár epizod některého ze svých oblíbených komediálních seriálů. Smích (a dokonce i jeho očekávání) totiž může podle nedávno provedené zahraniční studie snížit hladinu kortizolu až o 39 procent.

Estrogen alias pan Pokušitel

Přirozený výskyt: Vaječníky

Chování ve volné přírodě: Stejně jako jeho bratr progesteron je i estrogen zodpovědný za emocionální horskou dráhu, která doprovází menstruační cyklus. Je to pěkně komplikovaný potížista, musíme říct. Ve chvíli, kdy je nejméně aktivní – těsně před menstruací – je hlavním podezřelým, pokud jde o nekontrolovatelné pojídání všeho možného ve vašem dosahu, zatímco když je na svém vrcholu, v době ovulace, chuť k jídlu potlačuje. Navíc jakmile získá víc síly, než je nutné, převálcuje progesteron a výsledný stav, tzv. estrogenová dominance, může dost zkomplikovat hubnutí nebo ho úplně zastavit.

Jak ho zkrotit: Abyste udržely jeho hladinu vyrovnanou, ujistěte se, že máte ve stravě dostatek vlákniny, která estrogen váže a odvádí ho skrze střeva ven z těla. V ideálním případě byste měly zkonzumovat 450 gramů zeleniny denně. Možná se vám to zdá hodně, ale když si dáte zelené smoothie a k obědu zeleninové stir-fry z brokolice a papriky, svůj cíl splníte.

Leptin alias pan Sytý

Přirozený výskyt: Tuková tkáň (tukové buňky)

Chování ve volné přírodě: Obvykle má na starosti regulaci chuti k jídlu a říká vám, kdy máte dost a můžete přestat jíst. Jenže ve chvíli, kdy se tukové buňky, ve kterých žije, začnou zmenšovat, tzn. ve chvíli, kdy hubnete, začne mizet. Tělo proto nedostane ve správný okamžik signál „o. k., mám dost, můžu přestat jíst“, a tak jí vesele dál a jojo efekt je na světě. Zkomplikovat správnou funkci leptinu můžete také, pokud se často přejídáte a máte nadváhu. Tukové buňky si pak začnou myslet, že máte leptinu málo, a zvýší jeho produkci. To zapříčiní necitlivost mozkových buněk vůči leptinu a pocit sytosti se opět nedostavuje. Takovému stavu se říká leptinová rezistence.

Jak ho zkrotit: Vyhněte se dietám, které „zaručují“ rychlý úbytek hmotnosti (sbohem, grapefruitová dieto) a téměř jistý jojo efekt.
Místo toho se zaměřte na snížení přijaté a zvýšení vydané energie a také se ujistěte, zda vám nechybí zinek. Jeho nedostatek se totiž spojuje s poklesem hladiny leptinu. Zařaďte proto do svého jídelníčku potraviny nabité zinkem, jako jsou fazole, hovězí maso a kešú oříšky. Díky tomu bude hladina leptinu mezi jednotlivými jídly stabilní. A poslední tip: jezte pomalu. Dopřejete tak leptinu čas, aby odvedl svoji práci správně.

Ghrelin alias pan „Už je čas“

Přirozený výskyt: Střeva

Chování ve volné přírodě: Společně s leptinem reguluje chuť k jídlu. Ve chvíli, kdy je váš žaludek téměř prázdný, začne našeptávat mozku, že je čas něco zakousnout. Jakmile se najíte, je od něj tak na tři hodiny pokoj. Jenže když se snažíte hubnout, vaše tělo si může myslet, že hladoví, a začne si podle toho nastavovat udržovací program (neuvědomuje si totiž, že to děláte cíleně). To znamená, že začne produkovat více ghrelinu, čímž ještě víc signalizuje, že ho máte nasytit. Podle studie dospělí s nadváhou, kterým se podařilo shodit v průměru 13,5 kg, vykazovali až o 20 % více ghrelinu, než měli před hubnutím.

Jak ho zkrotit: Ghrelin uklidní jen plný žaludek. Častěji proto sahejte po potravinách, které sice zaplní břicho, ale mají nízkou energetickou hodnotu, jako je zelenina, popcorn, vývary, a hlavně hodně pijte. Až si zvyknete, zkuste něco sníst ještě před tím, než hladina ghrelinu klesne a začnete cítit hlad. Pozor si dejte také na dostatek spánku, stačí malá spánková deprivace a ghrelin je připraven zadělat vám na pořádné ukládání tuku.

Článek vyšel v časopise Dieta. V aktuálním čísle vás čeká velký dietní plán na celý rok. K dostání právě teď!

Dieta titul leden 2018Dieta titul leden 2018Autor: red

Klíčová slova:  dietahormonyhlad
Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy
Komerční sdělení

Horoskopy