Červený Good Lunch nabízí směs bulguru, černé čočky, lilku, červené papriky a cherry rajčat s rozmarýnem.

Červený Good Lunch nabízí směs bulguru, černé čočky, lilku, červené papriky a cherry rajčat s rozmarýnem. Zdroj: Archiv firmy

Cestování a zdravý jídelníček jdou dohromady! Tady je 5 tipů, jak na to!

Blíží se nám teplé jarní měsíce a s nimi i příslib cestování. Jak ale vyzrát na kvalitní jídelníček i za hranicemi našich každodenních návyků a rituálů? Na to jsme se zaměřili společně s odbornicí na kvalitu potravin Karolínou Fourovou.

Jste-li odkázáni na vlastní zásoby, zabalte si vyvážené jídlo, které se nezkazí

Najíst se na benzinové pumpě, na letišti, ve fast foodu nebo v kiosku v kempu je ve výjimečných situacích úplně v pořádku a i tam se dá s trochou štěstí podkládat celkem solidní nutričně vyváženou svačinu. Pokud jste ale na dovolené odkázáni na vlastní zásoby dva týdny nebo do zahraničí přiletíte v pozdních hodinách či v neděli, kdy bývají obchody na spoustě míst zavřené, přibalte si do batohu jídlo, které vám dodá energii, zasytí vás a nezkazí se, i když bude mimo lednici. Konzumace nevhodně skladované svačiny, v níž se v teple pomnožily nežádoucí mikroorganismy, by vám mohla dovolenou nepěkně pokazit.

Bonduelle
Bonduelle | Zdroj: Archiv firmy

Ideálními skladnými pokrmy, které můžete mít v batohu na první dny dovolené pro všechny případy, jsou neslazené instantní obilné kaše s obsahem proteinu, které stačí zalít horkou vodou, lyofilizované ovoce, které nic neváží a můžete ho do kaše přidat místo čerstvého, než se vydáte prozkoumávat obchody v okolí, konzervovaný tuňákový salát, který doplníte celozrnným pečivem, instantní kuskus se zeleninou, který stačí zalít horkou vodou a doplnit některým ze zdrojů bílkovin anebo novinka od značky Bonduelle s názvem Good Lunch. Jedná se o směs méně známých obilovin a luštěnin, kterou vždy doplňuje nějaký druh zeleniny, bylinky, olivový olej a špetka soli. Vše je zabalené ve skladném plastovém sáčku, v němž můžete pokrm zabalit bez obav do kufru nebo do batohu na pěší výlet. Přidáte-li uzené tofu nebo konzervovaného tuňáka ve vlastní šťávě, vykouzlíte v pár minutách a bez vaření velmi sytý a nutričně vyvážený oběd nebo večeři. A pokud budete mít cestu kolem supermarketu, můžete základ dokoupit o chlazený zdroj bílkovin, jako je skyr, cottage nebo mozzarella light.

Good Lunch od Bonduelle je nejen skvělý způsob, jak v jídelníčku doplnit vlákninu, ale také jak si poradit s nedostatkem času a přitom se v jídle neodbývat. Jde o hotové a dochucené jídlo s vyváženou směsí luštěnin, obilovin a zeleniny, která je k dostání ve třech různých variantách. Červený Good Lunch nabízí směs bulguru, černé čočky, lilku, červené papriky a cherry rajčat s rozmarýnem. Oranžová verze je směsí bílé a červené quinoy, cizrny, kukuřice, mrkve a tymiánu. A se zeleným Good Lunch si pochutnáte na směsi špaldy, černooké fazole, rajčat, paprik, zelených oliv, hrášku a bazalky.

Článek pokračuje na další straně. >>>

Pokračování 2 / 5

Nezapomínejte na dovolené na vyváženost. Jezte komplexní sacharidy, myslete na vlákninu i dostatek bílkovin

Ať už chodíte na dovolené do restaurace, vybíráte si z bufetového občerstvení, nebo jste odkázáni na vlastní zásoby a vaření, snažte se vybírat taková jídla, která obsahují komplexní sacharidy a bílkoviny, u nichž bude zelenina a ovoce. Budete-li konzumovat normální, vyvážená a sytá jídla, nebudete mít potřebu zahánět v průběhu odpoledne hlad dezerty, zmrzlinou, koktejly a rychlým občerstvením. Bude vám pak stačit dát si v rámci pestrého jídelníčku jeden kopeček zmrzliny namísto dvou a sladké ledové kávy navrch.

Oranžový Good Lunch je směsí bílé a červené quinoy, cizrny, kukuřice, mrkve a tymiánu.
Oranžový Good Lunch je směsí bílé a červené quinoy, cizrny, kukuřice, mrkve a tymiánu. | Zdroj: Archiv firmy

Pokračování 3 / 5

Dopřejte si a nedělejte z jídla stres. Na straně druhé se nepřejídejte

Dovolenou byste neměli trávit ve stresu z neznámého a neplánovaného jídla, jehož přípravu nemáte pod kontrolou a nemůžete si ho naťukat do kalorických tabulek. Pokud držíte redukční dietu a chodíte na večeře do restaurace, nemějte strach zkusit si z jídelního lístku vybrat takové pokrmy, které do nastaveného jídelníčku zapadnou, a případně poprosit obsluhu o drobnou změnu. Počítejte ale s tím, že ne vždy se takové manévry povedou a může se stát, že ze zdánlivě zdravého jídla se vyklube něco pořádně prolitého olivovým olejem. Nedělejte z toho ale tragédii. Jedno jídlo, které úplně nekopíruje zásady redukčního jídelníčku, vám celé snažení nezkazí, stejně jako ho jediné dietní jídlo nezachrání. Zároveň mějte na paměti, že nemusíte ochutnat vše, co švédský stůl v hotelové restauraci nabízí. Téměř každý den nebo v horizontu pár dní se pokrmy i dezerty opakují, není proto nutné si naložit pokaždé dva nebo tři plné talíře.

Zdroj: Profimedia
Zdroj: Profimedia

Pokračování 4 / 5

Myslete na rozumné množství tuků, nevolte neustále smažená jídla a jako přílohu hranolky

V restauraci se na přípravu pokrmů tukem příliš nešetří a v destinacích, kde je olivový olej jako doma, ho najdete štědré množství prakticky v každém pokrmu. Vybírejte si proto spíše lehčí a nutričně vyvážená jídla s dostatečným množstvím bílkovin a snažte se, aby se smažené pokrmy, ačkoliv se může jednat o místní specialitu, na talíři nevyskytovaly každý den.

Se zeleným Good Lunch si pochutnáte na směsi špaldy, černooké fazole, rajčat, paprik, zelených oliv, hrášku a bazalky.
Se zeleným Good Lunch si pochutnáte na směsi špaldy, černooké fazole, rajčat, paprik, zelených oliv, hrášku a bazalky. | Zdroj: Archiv firmy

Pokračování 5 / 5

Využijte to nejlepší, co destinace nabízí. Zeleninu, ovoce, čerstvé ryby a mořské plody

Užijte si dovolenou se vším všudy. Trávíte-li dovolenou u moře, jezte dostatek ryb a mořských plodů, které jsou skvělým zdrojem vitaminu D, zdravých tuků a zejména omega-3 mastných kyselin. Využijte toho, že čerstvější si je u nás dáte jen těžko. Můžete se také podívat, zda nejsou v okolí vašeho ubytování nedělní farmářské trhy, a udělat si k nim procházku. Budete tak moci nakoupit a ochutnat místní perfektně zralé ovoce a zeleninu, které jste předtím možná nikdy neměli možnost ochutnat.

Karolína Fourová je inženýrkou v oboru výživy a kvality potravin a zároveň autorkou Jediné knihy o jídle, kterou potřebujete. Už během studia pracovala jako odbornice na výživu v renomované české organizaci a nyní vyvrací výživové mýty, edukuje veřejnost o správném stravování, nakupování a výběru potravin prostřednictvím sociálních sítí a své knižní publikace. Jelikož tráví více času v kuchyni než v chemické laboratoři, se svým food blogem se v roce 2021 umístila na 1. místě soutěže Food blog roku.

Karolína Fourová